6 838 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Regn på omonterade takstolar
Träet drar åt sig fukt snabbare än det sen torkar upp. Kommer vattnet åt ändträ så går det dessutom mycket snabbare.
Detta är inget problem för er om det endast gäller några dagar eller några veckor
Förutom just ett litet tidsproblem, det kan behöva torka några veckor extra innan man kan klä in stommen med plast och gips och sånt.
Skaffa gärna en fuktmätare, så ni vet att ni inte bygger in fukt och undviker mögelbildning.
Detta är inget problem för er om det endast gäller några dagar eller några veckor
Förutom just ett litet tidsproblem, det kan behöva torka några veckor extra innan man kan klä in stommen med plast och gips och sånt.
Skaffa gärna en fuktmätare, så ni vet att ni inte bygger in fukt och undviker mögelbildning.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Tanken var att betongväggarna skulle anlända och monteras igår, samt att takstolarna skulle monteras idag. Nu blev det av olika anledningar uppskjutet till slutet av veckan, men detta ska vara sista dagen med regn här i Skåne, sedan stundar vackert väder så att träet kan börja torka.
Jag ska be KA göra en fuktmätning av takstolarna innan de byggs in på något sätt. Det är tal om ett enplanshus utan ryggåstak, så jag inbillar mig att det kommer att vara luftigt och ventilerat uppe på vinden.
Tack för tipsen!
Jag ska be KA göra en fuktmätning av takstolarna innan de byggs in på något sätt. Det är tal om ett enplanshus utan ryggåstak, så jag inbillar mig att det kommer att vara luftigt och ventilerat uppe på vinden.
Tack för tipsen!
Du behöver inte oroa dig tycker jag. Just takstolarna klär man ju inte in och det tar ju ett tag innan taket är klart och man går in och glesar och plastar igen. Det hinner lätt torka tills dess.
Ja är takstolarna i en kallvind så behöver ni inte bromsa byggarbetet nämvärt. Man kan vänta lite med att panela igen gavelspetsarna (helt) så kan det torka under sommaren.
Bygg gärna igen det under juli-augusti senast, för då börjar luftfuktigheten stiga generellt, dvs då börjar överdriven ventilation göra mindre nytta men lågventilerat = varmt (som det blir på kallvinden under somamren) gör att det fortsätter att torka bra.
Jag skulle i vilket fall inte alls oroa mig.
Bygg gärna igen det under juli-augusti senast, för då börjar luftfuktigheten stiga generellt, dvs då börjar överdriven ventilation göra mindre nytta men lågventilerat = varmt (som det blir på kallvinden under somamren) gör att det fortsätter att torka bra.
Jag skulle i vilket fall inte alls oroa mig.
Fick regn på ett par balkar i våras som låg ute.
Tog in dem och mätte fuktigheten i trät efter 3 dagar och det var nästa samma värden på det som legat inne.
Nu skulle jag inte ha dem till något utav det var sådant som blev över men jag ville ändå av nyfikenhet mäta och kolla.
Så du kan lugnt bygga in dem i huset.
Det är alltid värre om gips eller isolering blir blöt..
Tog in dem och mätte fuktigheten i trät efter 3 dagar och det var nästa samma värden på det som legat inne.
Nu skulle jag inte ha dem till något utav det var sådant som blev över men jag ville ändå av nyfikenhet mäta och kolla.
Så du kan lugnt bygga in dem i huset.
Det är alltid värre om gips eller isolering blir blöt..
Jag tackar så mycket för alla era lugnande synpunkter! Som lekman är det svårt att bedöma läget, men nu kan jag släppa det här och hitta något annat att fundera över.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden