1 953 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Dubbelgips i innertak
Tänkte sätta upp nytt gips i innetaket på nedervåningen för att snygga till det lite och göra det slätt. Tänkte sätta det nya utanpå det gamla. Min fråga är skall jag använda 6 eller 13 mm gips. Och vågar man ha dubbla 13mm i taket med tanke på vikten? Behöver ca 15 st och dom väger ju ändå 27 kg styck. Vet inte vad det sitter för regelverk i taket.
Tänk dig 400 kilo människor, dvs typ fyra välvuxna män, som står på övervåningen. Skulle du vänta dig minsta rörelse i bjälklaget av det?
Dessutom är vikten av gipset utspritt, medan de inte helt smala männen står med vikten koncentrerade på sina fötter.
Med andra ord tror jag knappast du behöver oroa dig, om du inte har en mycket snålt dimensionerad villa.
Dessutom är vikten av gipset utspritt, medan de inte helt smala männen står med vikten koncentrerade på sina fötter.
Med andra ord tror jag knappast du behöver oroa dig, om du inte har en mycket snålt dimensionerad villa.
Klicka här för att svara