S
SuperTorsten: Hej! Jag har 20 st taksteg som jag ska sälja (pga takbyte) och undrar om någon vet till vilka pannor dom passar till och-/eller vilket fabrikat det är på takstegen...och om någon vill köpa dom! (skickar även med 1 st glidskydd till stege) CC mått 370 mm längd 440 mm Passar till bärläkt 45 mm, tegelröda Varit ute på nätet och letat men inte hittat dom... Tacksam för svar.
0 svar · 1,8k läst
·
G
gaia: norrsidan är alltid svårast för solen värmer inte där. Kanske din grannens norrsida ligger mot ditt hushalva och får mera värme? gaia
7 svar · 1,5k läst
M
mandg: Fick idag reda på att det hela berott på kopparrör som gått ut genomyttertaket.. Dessa är nu pluggade och fixade idag byttes det ut gips....skönt när alla historier inte är så illa som man tror.
5 svar · 975 läst
M
MatsTyresö: Och jag som hade tänkt lämna den här tråden :) Jag ska skissa ihop nånting som jag kan scanna och ladda upp, men det blir inte idag.
8 svar · 4,2k läst
·
J
Jens Skaarup: Vi har lagt nyt vasstak på torpet, og vil indrette en del af vinden til en hems til barnbarnen. Jeg påregner at sætte en 6 mm masonitplade op på spærene, der er meget skæve Det er gennemsavede hele træer der følger det naturlige. taget er udefra med 20 - 30 cm vass, Tyvek solid fugtspærre og 23mm råspont. Der er en ganske smal åbning ved tagfoden. Da ikke hele vinden, men kun en del
0 svar · 794 läst
·
J
JonasFapejo: Lite OT men: Mycket av dom är problemen har väl uppkommit framförallt p.g.a att användningen av murstocken har i princip upphört i Sverige medan villorna är konstruerade för att vinden ska bli varm av den. Eller har ja fel?
6 svar · 2,8k läst
B
Bambi: Tack för svaret! Men om man höjer tempen på kallvinden får man inte ännu mer av mitt problem nu vid snön då, istappar? Jag har ju mycket istappar där avståndet mellan inne och utetaket är som minst, hur kan jag åtgärda det?, det ska ligga 40cm lösull innetaksbjälklaget, ska man plocka bort lite så luftspalten blir större?
2 svar · 1,6k läst
te96usn
te96usn: Det är inte ett aluminiumtak du har? Jag har det i stugan och det låter utav bara f-n!
5 svar · 6,3k läst
T
tracker: Jag har derbigum på taket, dom har även tätning för p-däck samt innergårdar mm http://www.eurotak.se/lib_products.html
1 svar · 4,6k läst
S
Sumpan38: Tack! Det känns som att vi bör "passa på" att kolla/åtgärda isoleringen när vi ändå är och petar i taket. Är det något material eller någon teknik som man bör använda eller bör undvika vid isolering? Ett problem nu är att det inte finns någon inspektionsmöjlighet. Borde man passa på och bygga en inspektionslucka "när man ändå håller på"? Något som talar för/emot att ha
2 svar · 2,1k läst
P
plåtslagarn: Till å börja med gör jag några antaganden. eftersom du har eternit på taket antar jag att du har ganska bra lutning på taket och eftersom du funderar på papp vill du antagligen komma undan billigt. De där med att du skulle knäcka eternitplattorna när du går på dom tror jag inte alls på. har lagt om ca 15-20 tak men då reglat upp på taket för plåt. Om du ska riva eterniten blir
2 svar · 4,8k läst
P
plåtslagarn: Blymönja är såklart förbjudet(va väl för bra).. men det finns en ny typ som bara heter mönja lr aquamönja typ å den funkar bra
6 svar · 2,2k läst
M
Mats Lj: Om man står högre upp än två meter till fotnivå räknat krävs ställning eller att man ordnar räcke som fångar upp vid fall. Privatperson som gör jobb åt sig själv får bete sig hur livsfarligt och dumt han vill. Har man någon till hjälp blir man ansvarig för arbetsmiljön och säkerheten. Antag att hängrännor,tåbräda,takfotsplåt, vindskivor behöver bytas då är en ställning
27 svar · 17,3k läst
janwide
janwide: [citat] För 100 mm cellplast rekommenderar Thermisol 150 mm skruv. Då går skruven ner c:a 25 mm i undertaket vid 90 graders vinkling. Om man ska skruva i 60 graders vinkel måste skruven vara 165 - 170 mm. Måste kolla vad sådan skruv kostar. Det låter ju vettigt att skruva lite snett, men vinkeln borde stå i proportion till vilken taklutning man har. Mer taklutning = mer vinklad skruvning
7 svar · 3,8k läst
J
JonasFapejo: Finns färdiga produkter att köpa där det sitter brännbar papp på varje infästning.
1 svar · 3,5k läst
B
Bettyboop: Hej! Har beslutat oss för att ta ner den gamla pärlsponten som finns i köket (är i för dåligt skick att renovera) och istället låta bjälkarna bli synliga och lägga brädor eller spont ovanpå bjälkarna som då blir innertaket och samtidigt golvet på råvinden... Är detta helt galet? Idag är det (nerifrån och upp) pärlspont, bjälkar, spån och överst gamla brädor. Går det
0 svar · 3,2k läst
D
dhanjel: Kan ge liten statusrapport/uppföljning. Hade en takläggare här i veckan, han kunde inte se några läckor så han rekommenderade att lägga om hela taket och byta brunnen. Det är ändå 30 år gammalt. Så det vi väntar på nu är att de ska hitta en lucka, förhoppningsvis i kommande veckan att göra det på. Landar på ca 10 000kr efter ROT. 45kvm tak, så känns helt ok. Tack för era
7 svar · 5,5k läst
MaZtoR
MaZtoR: Det går att plocka bort ett band och ansluta mot väggen i ett senare skede. men det blir en ganska stor merkostnad som kan kännas onödig.
1 svar · 1,2k läst
Savett
Savett: Ok, jag tar nog med en panna in till byggvaruhuset så får vi se. Tack för era inlägg.
7 svar · 3,6k läst
J
JonasFapejo: Jo visst ska det vara 10cm överlapp men som ja ser det på bilden så är det ingen skarv där utan plåten är klippt för att kunna följa brytningen.
3 svar · 18,8k läst
·
J
JonasFapejo: Det är inget ovanligt och ofta räcker det med att rikta upp taket vid omläggning, men du bör be någon som är kunnig att gå in på vinden och ta en titt på dina takstolar. MVH Jonas
1 svar · 5,2k läst
V
Viggen77: Precis, det är ifrån avloppet. Det är ett helt öppet hål rätt ner i taket/röret. Ser på dom liknade hus som finns brevid och där har dom huv på. Ser konstigt ut utan. / Viggen
2 svar · 2,5k läst
M
Micke_vb: [citat] Plannja verkar ha en garanti mot färgförändring, du kan läsa här.. http://www.plannja.com/upload/SE/Documents/Garanti/garanti-plåt.pdf
5 svar · 6,6k läst
L
/LO: [citat] Jag märker det ;) Det är helt ok, jag frågar ju efter folks åsikter :) /LO
7 svar · 3,1k läst
O
Octofinger: [citat] Jo, det är klart att det är "takytan" om man avser tex mängden plåt eller tegel som ska täcka det, men frågan gällde snarare vilken yta man ska räkna på när man avgör stuprörsdimensionen. Som synes i mitt, något extrema, exempel ovan så kan det skilja en hel del.
7 svar · 10,6k läst
P
perr11: Hej! Jag undrar om det är någon som har monterat in en vindstrapp som är köpt på Beijer bygg. Jag är ute efter hur stor nyckeln till låset är. Dvs. vad är det för mått på den fyrkantiga delen. Jag är borta på jobb och tänkte tillverka en ny kortare nyckel. Så jag är tacksam för hjälp.
0 svar · 3,6k läst
B
barajag: Hej Emmisha. Om ni har lite kunskap och en klyv kan jag försöka förklara ett tillvägagångssätt. Om du har en takbjälke som är 45x195 exempelvis så åker du ut till en mindre såg och köper bakar (Den biten som barken sitter kvar på). På de lodräta sidorna monterar du vanlig valfritt råhyvlat virke ex: 22x170, vågrätt monterar du en klyvd "bak" med måtten 45+22+22=89mm som du
9 svar · 6,9k läst
·
B
barajag: [citat] Exakt, men som sagt hålla koll.:)
9 svar · 2,9k läst
·
S
Snickar-Urban: [citat] Det är nog så att du har väldigt liten erfarenhet av att bygga men ibland får jag känslan av att du driver med oss. Aldrig samma skruvhål i gips! Det är också viktigt att du inte skruvar i skruven så djupt att ytpappen på gipsskivan släpper runt skruvskallen.
7 svar · 3,5k läst
hfh75
hfh75: Det kan jag däremot inte svara på då jag inte är i branschen längre. Men begär in offerter eller ring runt och fråga om kvadratmeterpris så får du en uppfattning...
3 svar · 6,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.