M
-MH-: Haft liknande läckor. Det rann in vid skorstenstätningen, rann mellan bjälkarna och råsponten och så blev det blött och fuktigt nere vid. Lurigt.
9 svar · 1,9k läst
·
F
Farzan: "Fallit ned"? Är det dåligt spikat alltså? Eller så (beroende på takets ålder) är det uppsatt med panelclips som har böjt sig. Så var det hos mig och eftersom jag ändå skulle måla tog jag och spikade fast brädorna bättre (förutsätter ju att man kan lista ut var reglarna finns). Jag spikade genom brädorna litet på skrå med dyckert, försänkte skallarna med spikdrivare och
1 svar · 3,0k läst
MathiasS
MathiasS: Det är säkert någon som vill utveckla detta mer, men grunden är att: Med den traditionella kallvinden med allt mer isolering så går man från 22 grader inomhus till minusgrader på kallvinden på 50cm. Det betyder att den varma (och därmed oftast fuktiga) luft som smiter upp från bovåningen kondenserar i ditt vindsutrymme. Om den inte gör det i isoleringen så kondenserar det nästan
9 svar · 3,9k läst
S
John J: Gissar på duvor
4 svar · 905 läst
A
andersmc: Ja, du har i princip att välja på ett ryggåstak (med en eller flera längsgående balkar) eller takstolar (och då är det saxtakstolar eller någon form av fackverk som kommer i fråga). Att tipsa om dimensioner är helt omöjligt, det måste beräknas för just ditt tak. Men alla takstolstillverkare kan konstruera takstolarna åt dig.
1 svar · 1,1k läst
J
john_l: Hur gör man för att montera Decras raka nockpannor snyggt? Överlappningen och ytskiktet gör ju att de inte linjerar alls. De ska överlappa 100 mm men hur jag än gör så rider den övre pannan osnyggt på den undre och linjerar inte alls med föregående panna. /John
0 svar · 1,0k läst
B
björn79: Hej! Renoverade badrummet får 2 år sedan (kakel och klinkers). Jag har nu upptäckt lite mögel på vinden ovanför badrummet. Jag har haft en fläkt men har nu köpt en ny PAX-fläkt som jag ska montera. Det finns ingen ångspärr idag på vinden och nu tänkte jag montera in nytt gipstak för att jag ska ändra på placeringen av fläkten. Ska jag montera en ångspärr innan jag monterar
0 svar · 986 läst
janwide
janwide: OK tack. Det räcker alltså. Jag trodde att man behöver en plåt runt skorstenen och ned mot taket på vilken man sedan fäste underlagstaket. Kan man läsa AMA på nätet?
2 svar · 2,8k läst
J
JonasFapejo: Att den ligger på den nedersta bärläkten är inget fel. men den är mer funktionell om den ligger på råsponten med papp över.
1 svar · 800 läst
Swappe
Swappe: Råspont och pappat är bra. Vet dock inte hur det är med den lilla lutningen som TS vill ha? Gällande höjder så har vi ju det avklarat sedan tidigare. ;-) 1,5x mankhöjd eller ett minimimått på 2,5m tror jag det är som gäller.
10 svar · 5,1k läst
Consensus
Consensus: Jösses, hur "skyddar" plasten mot kondens?
2 svar · 2,3k läst
A
Avemo: Betongpannor brukar väl ha ett jämnt utbrett och definitivt slitage. Alla pannor vittrar lika mycket och återfinns som sand i hängrännorna. Jag inbillar mig att de med tiden även blir skörare. Åtminstone gamla tegelpannor brukar vara ojämnare. Den absoluta merparten uppvisar påväxt men inget nämnvärt slitage. Enstaka pannor vittrar och behöver bytas efter 50 år eller så. Många
8 svar · 4,9k läst
M
medic: Jag har köpt ett hus med tillbyggt garage,de som lagt teglet på taket har fuskat lite och int emonterat ngn ståndplåt mellan husvägg och taket på garaget,frågan jag vill ha hjälp med är hur får jag dit en ståndplåt utan att förstöra den befintliga panelen? Mkt tacksam för svar.:(
0 svar · 2,5k läst
Returia
Returia: Shingel eller ett listtäckt papptak (hallahus.se) är också lätta konstruktioner som är väldigt dekorativa. Själv tycker jag inte att eternit är fult, men är taket dåligt och måste bytas ut så är det ju inte ett så lämpligt material att arbeta med (dock väldigt billigt på Blocket). Varför betong och inte tegelpannor? Är inte gammal tegel lättare än betong? Tegelpannor hittar
3 svar · 2,7k läst
F
Fredrik B01: jag satte sådana skivor i vårt vardagsrum ca 40m2 det tog mig två dagar, så en hantverkare borde väl fixa det på max 1 dag inkl taklister. räkna med 400kr/timman *8 timmar= 3200kr med rotavdraget 1600kr där någonstans borde du väl hamna för arbetet.
1 svar · 10,4k läst
F
FredrikBr: Hej Nu börjar jag bli yr av alla råd om ventilation av tak. Jag ska lägga ett helt vanligt betongpannetak och vet inte ritkitgt hur jag ska göra med ventilationen i nock. Ska vara öppet upp i nock och därmed isolerat mellan takstolarna. 45mm luftspalt från takfot till nock. Som det är nu har jag en springa på ca 2cm längst upp mellan råsponten på den har jag lagt insäktsnät. Hur
0 svar · 2,9k läst
H
hakaner: Mitt förslag: * Yttertak (Plåt tex.) * Strö- & bärläkt * Diffusionsöppet underlagstak (Genomtrampningssäker plast, diff.öppen) * Ingen luftspalt! * Reglar & Isolering (Valfritt antal & dimension) * ÅB Plastfolie (Alt. diff.öppen vindduk) * Råspont * Timmerstockar /Takåsar
6 svar · 2,1k läst
J
Just_swede: låter märkligt tycker jag . Det är alltså 4 dubbla rader med spik i varje skarv 2 över och 2 under skarven? Jag är hantverkare och spikar på enkel klisterkant, 2 rader i underkant där klistret sitter under, I överkant sätter jag möjligtvis enstaka spik för att hålla våden på plats . På dubbel fäster jag våden med takkitt och spikar inte. MvH Larsson
3 svar · 2,9k läst
N
Nillinsim: Du kanske kan ha en utkastare som dumpar vattnet på altantaket och detta led sen bort av altantakets avaattning? Bara en idé då slipper du kanske göra hål som kan läcka in sen
2 svar · 2,6k läst
J
Jan-Å: Fuktrosor är inte jag skulle brytt mej om, frågan är väl hur fuktigt taket är? Det är en bedömningsfråga som är svår att svara på så här, tror jag att det torkar upp med nytt tak eller är träet så fuktskadat att det måste bytas först? Fuktrosor från gamla skador eller från en enstaka skada i vintras är förmodligen inget man åtgärdar men genomsurt virke som fått vatten i
1 svar · 1,1k läst
R
Roppe1: Hej, Jag är intresserad av att komma i kontakt med någon BRF/medlem/ordförande som har byggt etage/råvind nyligen. Skulle behöva ha svar på ett antal frågor gällande den "interna" processen i föreningen. Du/Ni får gärna höra av er till min mail! Tack / Robin robin.osterlund@gmail.com
0 svar · 1,1k läst
Returia
Returia: [citat] Menar du att aluzink är billigare än shingel och eternit? :S
2 svar · 2,0k läst
·
D
danneaberg: Be en plåtis förtillverka nederbeslaget så att du kan montera det själv med hjälp av lite handverktyg.Om du frågar lite snällt så konsultar han dig nog.
6 svar · 6,8k läst
J
Jan-Å: Det ligger väl plåt där från början just pga taklutningen. Jag skulle inte chansa med pannor, bättre lägga falsad plåt i så fall det är snyggare än tegelpannor tycker jag. Men smak är ju olika :P
8 svar · 3,0k läst
·
I
inuti: Hej alla glada byggare! Tänkte sätta panel i sovrumstaket. (Spontat råplan eller vad det nu kallas) Panelvirket är 22x95 och jag undrar följande: 1. Måste jag ha 45x45 reglar eller räcker det med mindre dimension? (tänker att jag nog vill ha 45 på bredden men kanske kan snåla lite med "djupet" och så att säga spara lite takhöjd. 2. Funkar det att borra i betongtaket och slå in
0 svar · 1,3k läst
F
cheetah1: Det är ju bara att du sätter panel en liten bit då, och sen isoleringen, och sen fortsätter osv. är det cc60 funkar det nog, men risken finns att panelen kommer svikta efter ett tag (några år).
4 svar · 4,4k läst
M
Micke_vb: Problemet är att plåten ligger dikt an mot rote och papp så att bara knö dit en ränndal är inget jag vill göra. En normal ränndal sätter man ju på läkten så att det finns utrymme för just en "dal" under takplåtsnivån. Eller tänker jag fel...?
3 svar · 5,1k läst
svartöra
svartöra: Jo, det har du nog rätt i. Lite fogskum kan nog komplettera också - innanför nätet. Men på några ställen vill jag öppna och kolla att mössen inte har ställt till med något. Det är rätt bra trafik på vissa platser.
2 svar · 1,9k läst
·
Consensus
Consensus: Du hittar mikrobiell påväxt i vartenda jädra hus i Sverige som är byggt med kallvind. Så antingen får du räkna med att konstruera om hela taket och bygga om till varm- eller klimatvind, eller så är det bara att acceptera att vi alla mer eller mindre bor i mögelhus - tack vare svenska byggnormer. Är huset från -20 så är det definitivt byggt för en varm murstock vintertid. Allra
1 svar · 7,0k läst
B
baier: Vi skall i dagarna påbörja vår nya övervåning. Mansardtak med 75 gr vinkel. Byggfirma som gör det själva. Man får en med denna vinkel ganska stor effektiv golvyta. Matthias
20 svar · 21,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.