Nockplåt lär väl oxå behövas...

Bowman
Tallica skrev:
Nockplåt lär väl oxå behövas...
Japp sant, i min slutliga beräkning så är det en "övrigt"-post på en del pengar med, så det skall lösa sig. :)

Tack för infon!

Bowman
Jag försöker förbereda mig och hitta lite instruktioner inför takläggandet, mycket kan säkert byggmarknaden säga, men det känns bättre om man redan har det mesta klart för sig innan med.
Jag har i princip bara hittat denna sida dock. http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5302
En sak jag undrar över är, skall man verkligen spika igenom pappen?! Då ger man ju vattnet en enkel väg in med en gång. Vatten är ju överjävligt och hittar in överallt tillslut.
Alltså är beskrivningen jag hittat ok?

C
Lite läkt att lägga plåten på kanske inte är skadligt heller?

Bowman skrev:
Jag försöker förbereda mig och hitta lite instruktioner inför takläggandet, mycket kan säkert byggmarknaden säga, men det känns bättre om man redan har det mesta klart för sig innan med.
Jag har i princip bara hittat denna sida dock. [länk]
En sak jag undrar över är, skall man verkligen spika igenom pappen?! Då ger man ju vattnet en enkel väg in med en gång. Vatten är ju överjävligt och hittar in överallt tillslut.
Alltså är beskrivningen jag hittat ok?
Du hittade helt rätt. Jag vet att just plåttak kan skruvas direkt i taket utan några läkt. Det förutsätter dock att man har frisk råspont 22mm.
Gör du enl beskrivningen, gör du som proffs!

Bowman
cheetah1 skrev:
Lite läkt att lägga plåten på kanske inte är skadligt heller?
Nej, det har jag ju förstås tänkt att ha med också.

kamilenski skrev:
Du hittade helt rätt. Jag vet att just plåttak kan skruvas direkt i taket utan några läkt. Det förutsätter dock att man har frisk råspont 22mm.
Gör du enl beskrivningen, gör du som proffs!
Vad bra! Då vet jag att det är en ok beskrivning

vojma skrev:
Här finns ännu en läggningsbeskrivning.

[länk]
Jag ser ingen beskriving i det dokumentet, bara produktinfo?

Redigerat:
Bowman
vojma skrev:
Sorry! My mistake! Förr om åren har montageanvisningen varit i samma dokument.

Här är montageanvisningen, dock ungefär samma som du redan hittat.

[länk]

Jaha!
Men den du länkade till nu var ju super! Tackar allra ödmjukast!

Totalpris
x2
= sanningen

Bowman
Ja det har du rätt i :)

Vad var det som stack iväg kostnadsmässigt?

Bowman
vojma skrev:
En bidragande orsak kan ju säkert vara att han hade missat i mätningen och taket som till att börja med var 12 kvm visade sig vara närmare 24...

[länk]

Ja precis, jag mätte väl rätt men snurrade till det när jag räknade i början.
Sen så tillkom det ju smågrejer, lite mer spik/skruv, lite mer trädetaljer, lite mer plåtdetaljer osv. Det plockar på

Till tex. hängrännor tillkommer massa mer delar som man kanske inte tittar på vid den första "överslagsräkningen".

Men den största ökningen tillkom när jag insåg att jag räknat snett i början :)

Det verkar sluta på ca 7000:- men då har jag inte införskaffat hängrännor med allt vad det innebär än..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.