4 024 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Max antal skarvar per takstol
Läste i en bok i går att man får ha max två skarvar i rad / takstol då man skall lägga betongpannor.
Jag har bytt samtliga brädor mot ena vindskivan och skarvat dessa på den andra takstolen sett från vindskivan. Det är ca: 40 st skarvar på den takstolen, alltså något mer än 2 i rad :O
Har jag gjort bort mig eller...??
Jag har bytt samtliga brädor mot ena vindskivan och skarvat dessa på den andra takstolen sett från vindskivan. Det är ca: 40 st skarvar på den takstolen, alltså något mer än 2 i rad :O
Har jag gjort bort mig eller...??
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Lite dumt att göra så, en hel bräda över takstolen bär mera pga att den får en stum infästning över takstolen. En skarvad stöds bara upp av takstolen.
Jag dömer inte.
Protte
Jag dömer inte.
Protte
Det är inte en alldeles ovanlig lösning att man skarvar alla brädor på samma takstol, eftersom det är lätt att bara ställa in spontens djup på cirkelsågen och kapa alla rakt över takstolen för rätt längd.
Hurvida det är bra eller inte tänker jag inte uttala mig om, det får proffsen avgöra. Själv körde jag ändspontat på garaget och skarvade lite var som helst.
Hurvida det är bra eller inte tänker jag inte uttala mig om, det får proffsen avgöra. Själv körde jag ändspontat på garaget och skarvade lite var som helst.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Vad är du rädd ska hända, att du får sämre total bärighet i taket? När man jobbar med förenklade undertak (plastfilm eller mazonite) bär man ju endast på bärläkten. Oftast lite större dimension än med råspont, men du har stor bärighetsmarginal med ett råspontsundertak 22 mm.
Ja inte vet jag vad som kan hända. Kan bara referera till boken där det står att man får max ha 2 skarvar i rad.
Det jag har spikat upp känns väldigt stabilt och bra men som sagt, 2 skarvar i rad står det i boken och det måste väl finnas en anledning till det...?
Det jag har spikat upp känns väldigt stabilt och bra men som sagt, 2 skarvar i rad står det i boken och det måste väl finnas en anledning till det...?
Det handlar väl bara om att man inte BÖR göra en så kallad generalskarv. Då det blir något sämre hållfasthet i det.
Men som sagt råspontflak monteras ju med generalskarv.
Men som sagt råspontflak monteras ju med generalskarv.
Klicka här för att svara