10 311 läst ·
19 svar
10k läst
19 svar
Kan man byta takpapp utan ställning?
Sida 1 av 2
Hej,
Har nyligen flyttat in i ett charmigt trähus byggt 1929.
Jag har tagit in två offerter på byte av takpapp och läkt med behållande av de befintliga takpanorna. Den ena är på 230 tkr (180 efter ROT), den andra är på 67 tkr (40 efter ROT).
I den första offerten ingår dessutom byte av hängrännekrokar och takfotsbräda.
Jag tycker att skillnaderna är orimligt stora - men vågar man lita på den billigaste firman?
Han ska tex inte använda byggställning utan renoverar halva taket åt gången och staplar pannorna på den andra halvan.
Har någon på forumet hört talas om den metoden?
Mvh
Mattias
Har nyligen flyttat in i ett charmigt trähus byggt 1929.
Jag har tagit in två offerter på byte av takpapp och läkt med behållande av de befintliga takpanorna. Den ena är på 230 tkr (180 efter ROT), den andra är på 67 tkr (40 efter ROT).
I den första offerten ingår dessutom byte av hängrännekrokar och takfotsbräda.
Jag tycker att skillnaderna är orimligt stora - men vågar man lita på den billigaste firman?
Han ska tex inte använda byggställning utan renoverar halva taket åt gången och staplar pannorna på den andra halvan.
Har någon på forumet hört talas om den metoden?
Mvh
Mattias
230 tkr låter alldeles för dyrt om taket är normalstort. Har de inte inkluderat nya pannor i priset?
Rimligt pris beror givetvis på hur stort tak du har och taklutning. Att göra halva taket åt gången funkar säkert, även om det i vilket fall som helst måste vara lättare att ha en byggställning. Be om referenser på den "billiga firman" och kolla upp den på andra sätt. Sök tex på allabolag.se och se hur länge de funnits. Se sedan till att få ett skriftligt avtal där allt som ska göras framgår tydligt samt även en bindande tidsplan. Ta gärna in någon extra offert för att se var den hamnar.
Rimligt pris beror givetvis på hur stort tak du har och taklutning. Att göra halva taket åt gången funkar säkert, även om det i vilket fall som helst måste vara lättare att ha en byggställning. Be om referenser på den "billiga firman" och kolla upp den på andra sätt. Sök tex på allabolag.se och se hur länge de funnits. Se sedan till att få ett skriftligt avtal där allt som ska göras framgår tydligt samt även en bindande tidsplan. Ta gärna in någon extra offert för att se var den hamnar.
Skulle ju kunna vara så att man helt enkelt inte vill läga tillbaka de gamla pannorna och helt enkelt tagit i på priset för att slippa jobbet...Mathem skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Normalt så brukar det hävdas av takfirmor att det inte lönar sig att återanvända pannor. Kostnaden för att ta ned dem hela är högre än kostnaden för nya pannor, framförallt om pannorna dessutom måste sorteras, och vissa pannor nyanskaffas.
Om det går att lägga över dem på ena sidan av taket så kanske ekvationen blir bättre. En möjlig risk med det (jag vet inte om det är en risk i verkligheten, eller bara en teoretisk risk) är att snedbelastningen på taket av de tunga pannorna kanske kan bli för mycket för taket.
Om det går att lägga över dem på ena sidan av taket så kanske ekvationen blir bättre. En möjlig risk med det (jag vet inte om det är en risk i verkligheten, eller bara en teoretisk risk) är att snedbelastningen på taket av de tunga pannorna kanske kan bli för mycket för taket.
Funderade på detta häromdagen när ett hus på området fick ny papp och de flesta av ena sidans pannor låg uppe vid nocken men på andra sidan taket så att säga. Allt i några få staplar. Vet inte riktigt vad en gammal 60-talspanna väger men ser att en 1-kupig från bender ligger på 2,8kg styck, 14 pannor per kvadrat och halva taket på runt 40 kvadrat ger 1600 kilo. Kanske diffar en aning på tegel nu mot för 50 år sedan men ungefär borde uträkningen stämma. Kommer inte ihåg exakt antal högar nu men det blir ju lätt några hundra kilo per hög samtidigt som 3-4 glada hantverkare knallade omkring och även såg ut att ha fikastund på nocken. Har samma konstruktion i mitt hus så nu vet jag vad det (förhoppningsvis) pallarhempularen skrev:
// Mats
ca 1000kr kvm ink moms är rimligt om det ingår byte av takpapp nya hängrännor, betongpannor, och övrigt plåtarbete. om det inte är några ränndalar. jag skulle strunta i dom firmor du fått anbud ifrån och be flera firmor räkna på detta. den ena är orimligt dyr och den andra är helt klart oseriös!
Medlem
· Östergötland
· 179 inlägg
Firmor som inte använder byggställning är oseriösa det är ditt ansvar som husägare om något händer och inte rätt säkerhetsutrustning används.
//
//
Det låter orimligt. Kan det verkligen vara så? Man anlitar ju en firma för att de ska kunna sin sak och ta ansvar för att jobbet utförs på rätt sätt. Som köpare kan man ju inte förväntas känna till och bevaka vilka säkerhetsregler och annat som gäller.JonasFapejo skrev:
Medlem
· Östergötland
· 179 inlägg
Vad jag har läst/hört så är det villaägaren som blir ansvarig om man lägger om ett tak utan rätt säkerhetsutrustning. Kan ha fel dock.
Men vill man ha folk springa runt på sitt tak med risk att dom skadar sig allvarigt ifall dom ramlar ner? Takjobb utan ställning/sele = oseriöst. Ställning finns ju att hyra om man inte äger själv.
Men vill man ha folk springa runt på sitt tak med risk att dom skadar sig allvarigt ifall dom ramlar ner? Takjobb utan ställning/sele = oseriöst. Ställning finns ju att hyra om man inte äger själv.
För att svara på frågan, NEJ man kan inte lägga om taket på ett bra sätt utan byggställning. Var ska dom förvara pannorna medan taket pappas om och ny läkt läggs ut? Bära ner allt med stege till marken eller?
Och att renovera halva taket åt gången blir inte bra. Möjligen om taket på mitten är helt avbrutet av en takkupa eller liknande men annars behöver man göra allt på en gång för att få en rak och snygg läggning.
Och att renovera halva taket åt gången blir inte bra. Möjligen om taket på mitten är helt avbrutet av en takkupa eller liknande men annars behöver man göra allt på en gång för att få en rak och snygg läggning.
Går utmärkt att byta halv taket åt gången. Så gjorde jag. OBS det är inte halva bredden utan ena sidan nock åt gången. Jag gjorde ställning från nock och ut åt andra hållet för att lägga pannor på. Gjorde detta själv på 2 veckor utan ställning. Sele går utmärkt att jobba med. GÅR gör det men i vissa lägen är det opraktiskt och blir då dyrare än ställning specielt om man är många som rör sig runt på taket eller om det är så bran att man måste använda selen som stöd för att kunna gå på taket. Å andra sidan är taket så brant så måste man nästan ha sele för stöd även om man har ställning.