S
sled: Betong ska jag välja.. Den största nackdelen jag ser är att det med åren vittrar sönder.. = blir lite fula.. men dom nya betongpannorna som finns idag kanske är bättre än äldre?
6 svar · 2,5k läst
gadu^
gadu^: Sorry o säga det, men det finns hundratals trådar om isolering osv. Men misstänker att det inte finns nån plast i väggarna etc och då bör du inte använda det samt isolera med nåt ekofiber... Men som sagt, sök lite på forumet.
2 svar · 2,3k läst
·
M
Marluvve: Ska kolla med bygghandel idag :) Tack för alla bra svar!
5 svar · 6,7k läst
M
meckis: min åsikt är att du har som mål att lägga plast i alla undertak(mot kallvinden). Det är alltid mycket lättare o göra det från rummet än på vinden! så ta ett rum i taget o plasta in. på vinden har du fullt med massa bråte o grejor ivägen. I taken är det inte mycket o ta hänsyn till! Eftersom du har problem med mögel minimerar du fukt att vandra upp! dock måste du täta noga!! om
12 svar · 19,3k läst
BaggenMath
BaggenMath: Funderar på att bygga om ett 1,5 plans hus från 1960 till 2 plans. Orginalhuset är helt i tegel och är tillbyggt med en vinkelbyggnad som också är 1,5 plans men där endast undre planet är i tegel. Går det att göra ett snyggt funkis hus av det här? Tänkte att ett relativt platt tak skulle kunna vara snyggt om man teglar hela huset, kanske putsar. Vad kan kalaset kosta?!?
0 svar · 4,3k läst
L
Lidan: Tack för svar, det var dom typ av svaren jag hoppades på :)
3 svar · 3,1k läst
Axelzons
Axelzons: Paroc underlagstak är ett bra elternativ till Oljehärdad masonit, lite billigare och MYCKET lättare att hantera.
5 svar · 4,0k läst
Axelzons
Axelzons: "Jag har hört att man inte använder sig av kilar längre av någon anledning", du kan få sämre ventilation, däremot kan du ju montera en fotplåt på den stående läkten samt montera rännan närmare för att få ett snyggt utseende.
1 svar · 2,9k läst
H
hheheh: Har sett att det finns takpannelasyr. Kanske finns någon här som provat? Lite smådyrt dock, ca 35 kr/kvm http://www.hagmans.se/se/Goer_det_sjaelv/Tak_Fasad/Grip_On_Takpannelasyr
2 svar · 5,2k läst
N
NNord: Jo kanks ekan ta en bild Det är takplåt som är fäst på tvärgående reglar, och taket sluttar kraftigt så snö ska kunna rinna av :cool: på bägge sidor är betong, så inget problem att fästa saker Min egentliga fråga är ju igentligen om det kan bli problem med fukt, eftersom det är ett plåttak. Jag har läst här och där att det kan vara problem med sånt.
2 svar · 1,9k läst
T
twtwtw: Hej, Jag skulle vilja slippa att spika upp läkt för luftspalt. Finns det något veckat material istället att använda? Läst om isovent och materialtek, är det något att använda?
0 svar · 1,1k läst
H
Halleluj: Jag har byggt om en tidigare oisolerad vind till ett isolerat rum. Huset är byggt 2006 och har frånluftsvärme. Nu till mitt problem. Under detta vindsbygge har jag ju brutit diffspärren mellan golvet på vinden och taket på övre våningen för att få in en trappa. På vinden har jag satt diffspärr i taket och väggar (under gipset). Problemet är bjälklaget mellan vindsgolv och taket på
0 svar · 896 läst
J
Jan-Å: Vi går på vårt plåttak, där vi och sotaren ska gå återkommande har vi satt steg som vi förberedde med reglar innan vi skruvade dit plåten. Men Du har väl lite för dålig lutning för plåt ändå, även om det skulle fungera med hela plåtar förmodligen.
2 svar · 1,5k läst
CHEMAS
CHEMAS: Alltså inget att oroa sej för mycket av. Är det inte rötet, luktar o bara weird så får man gilla läget att det är en kallvind. Precis som Consensus säger: har 99,999999999% av alla hus kallvindar med mer eller mindre "problem"
6 svar · 1,5k läst
·
D
Damocles: Ingen som har nån ide om sista frågorna... dels vad en realistisk max-gräns skulle vara för ovanstående och hur ska man tänka för framtiden, hur mycket vågar man chansa ? Dels den om hållfastheten? Enligt thuressons datablad ska blå plugg klara 90kg(dragkraft tak betong k25), enligt infotavlan på bauhaus 35kg(vikt i betongtak, skruv dia 5-7mm). 35kg känns väl någorlunda rimligt, men
4 svar · 24,1k läst
·
Axelzons
Axelzons: Hej ca 15-20 tusen före ROTavdrag skulle jag tippa på.
1 svar · 2,3k läst
Axelzons
Axelzons: Hej Jag skulle nog offra en rulle YAP2200 under ytpappen, det kan nog spara en massa framtida problem för en liten kostnad. Mvh Axelzon
1 svar · 6,9k läst
h-man
h-man: Nuvarande mexitegelkåk med "krypvind" och vanligt vinklat tak(45gr?) ska förhoppningsvis få en ovanvåning och putsad fasad. Innan jag börjar skicka ut offertförfrågningar så vill jag gärna ha lite råd från experterna här... För att hålla byggnadsnämnden på gott humör så blir jag tvungen att ha i princip ett platt tak (max ett par graders lutning). Efter vinterns snöfall känns
0 svar · 1,9k läst
W
woodrat: Limmet som håller ihop de olika skikten i en plyfaskiva är normalt inte vattenfast så de olika skikten kommer att släppa pga fukten och skivan delamineras och blir förstörd. Jag lärde mig detta den hårda vägen när jag renoverat båt.
2 svar · 3,2k läst
P
Perlit: Hej Har fått min ritning på huskonstruktionen, men det är olika nivå på takstol och väggavel. Kan det vara rätt? Trodde det skulle vara samma och bara lägga på spånten, men jag kanske missat nått. Ska prata med konstruktören i morgon och vill gärna veta om det är nått konstigt eller inte. Tacksam för snabba svar.
0 svar · 2,7k läst
·
E
emmaeriksson: Hejsan! Vi ska bygga ut en takkupa i ovanvåningen på en 1½ plans villa. Takkupa är 2,6 meter lång med ett 1200x800 fönster i. Den ska kläs utvändigt med lockpanel och takpannor på taket. Två takstolar kommer att behöva kapas. Jag har gjort en snabb kalkyl för materialkostnaden på ca 23000 kr, och då ingår bl.a. takstolsförstärkning, limträbalk som läggs längs hanbjälken för
0 svar · 3,9k läst
B
Brädan: Det låter falskt, kör du en vals med mig?
2 svar · 943 läst
MaZtoR
MaZtoR: mitt tak med betongpannor är från 50talet och läcker fortfarande inte in. (även om det lever på lånad tid nu) Så att ni snackar om 30 år som jättegammalt tycker jag bara är dumt.
3 svar · 7,3k läst
Bricco
Bricco: [citat] Funkar det där bra alltså? Hur får man ut det på hela taket smidigast?
5 svar · 2,7k läst
Axelzons
Axelzons: Ta företagsuppgifter på en gång: Orgnr, företagsnamn, uppgift om försäkringar osv. Kolla så att företaget lämnar totalpris före eventuell ROT. Om det är något speciellt märke (exempelvis plannja) på materialet du vill använda så påpeka att detta ska stå i offerten. Be dom speca material, arbete och resor var för sig. Mvh Axelzons
1 svar · 1,7k läst
Byggare_Anders
Byggare_Anders: Jo det går säkert att reklamera men önskar helst inte riva upp hela den delen med tak/balkong/kupor igen. Jag vet var hålet/springan är, det sitter i ett hörn någon halv dm ovanför golvnivå på en plats där snedtak övergår till balkongdäck/uteplats. En gammal branschräv rekommenderade ESSVE ULTRAGRIP - sitter som berg (fogar kan bara brytas upp med fysiskt våld) men har samtidigt
7 svar · 6,2k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: http://www.thermisol.se/pdf/TH_tak%20broschyr_web2006.pdf http://www.thermisol.se/pdf/tak_isoleralatt_okt02.pdf
6 svar · 1,8k läst
M
mIkEtReE: Ja och det är vanligt att folk kollar i takrännorna när de går/åker förbi!
18 svar · 5,0k läst
J
JonasFapejo: Är firman med där så vet dom vad dom håller på med. och du har ju 15 års garanti på jobbet ifrån Nordisk tätsiktsgaranti.. Anlita en firma som är knuten till Trebolit/Mataki/Icopal så ska du se att det kommer bli bra. Kvm priset är mellan 140-200kr + stoser och andra hinder. Plåtarbeten tillkommer oxå..
3 svar · 1,9k läst
G
Gabbe1: På hammarbandet: en 90ºplåtvikel på var sida, finns i en mängd storlekar. Vid nocken: Vanliga balkskor, att takregeln är lutad 28º spelar ingen större roll.
4 svar · 9,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.