Vet inte om detta är rätt avdelning för min fråga men jag provar här...
Har haft ute en firma som har lagt nytt tak samt vidskivor plåt m,m
Var i dag uppe och skulle rätta till hägrännan som jag tyckte att dom inte had fått till så bra, såg då några pannor som inte låg så bra ute i kanten, lyft på en och och under har man satt en skruv i tegellekten i ett försök att få pannan att ligga bätter... Börjar bli lite orolig för att det är mer och fler "kreativa" lösningar under pannorna... Hur går man vidare? kan man ta ut någon form av besiktningsman för att kontrollera arbetet? och i så fall ska vi betala honom om han hittar svagheter i utförandet? Kanske ska tillägga att vi har inte betalat nått än, och hur länge kan man vänta med det vid en eventuell tvist?
Har haft ute en firma som har lagt nytt tak samt vidskivor plåt m,m
Var i dag uppe och skulle rätta till hägrännan som jag tyckte att dom inte had fått till så bra, såg då några pannor som inte låg så bra ute i kanten, lyft på en och och under har man satt en skruv i tegellekten i ett försök att få pannan att ligga bätter... Börjar bli lite orolig för att det är mer och fler "kreativa" lösningar under pannorna... Hur går man vidare? kan man ta ut någon form av besiktningsman för att kontrollera arbetet? och i så fall ska vi betala honom om han hittar svagheter i utförandet? Kanske ska tillägga att vi har inte betalat nått än, och hur länge kan man vänta med det vid en eventuell tvist?
Är ni osäkra så försök hitta en besiktningsman som kan kolla utförandet. Hittar besiktningsmannen fel i utförandet så borde ni kunna kräva kostnaden för besiktningen + åtgärdandet av entreprenören. I vilket fall så är troligen kostanden för en besiktningsman relativt liten i sammanhanget så för att slippa gå och fundera på om arbetet är OK så är det kanske i vilket fall värt att få ett oberoende omdömme. Är allt OK så kan ni sova gott om natten och behöver inte gå och fundera på om taket kanske inte är OK. Finns det fel och ni inte betalat något än så då är era chanser att få det åtgärdat väldigt goda.
Var taket rakt (slätt) innan, de kanske haft en kreaktiv metod att rikta taket.
Det som är viktigt är att underlagspappen är gjord på rätt sätt.
Normalt är att man riktar taket genom att palla bärläkten med masonitbitar så att pannorna ligger rakt och inte svackar.
Det som är viktigt är att underlagspappen är gjord på rätt sätt.
Normalt är att man riktar taket genom att palla bärläkten med masonitbitar så att pannorna ligger rakt och inte svackar.
det ser ut som man har skarvat på ca 6 cm på tegellekten i ena kanten sedan har man nog misslyckats med att få pannan att ligga bra på den korta skarven... kan ta ett kort på det i morgon (eller senare i dag blir det
) ser amatörmessigt ut skulle ha gjort det bättre själv...
Tja, just det där ser ju (inte) hantverkarmässigt utfört. Bärläkten är för kort, frågan är om det bara är den nedersta. Svår att se på bilden men ser ut som det sitter tre vindskivor, ofta en efterhandslösning när inte standardbeslagen (vindskiveplåten) hamnar i en dal på pannorna.
Ser nästan ut som det var tänkt med en vindskiva från början, tycker rännan ser ut att vara långt ner samt att plåten ofta bockas i nerkant för bättre vattenavrinning och ev. dölja insynen uppåt i kanten. Som sagt vinkeln på bilden kan luras..
Jag hade absolut gått igenom allt...tycker det där är en tillräcklig varningklocka.
Börjar allvarligt bli trött på hantverkare, finns det ingen yrkesstolthet alls kvar hos flertalet..tyvärr dras ju alla över en kam mer eller mindre och de som faktiskt är seriös drabbas:@ på flera sätt.
/Danso
Ser nästan ut som det var tänkt med en vindskiva från början, tycker rännan ser ut att vara långt ner samt att plåten ofta bockas i nerkant för bättre vattenavrinning och ev. dölja insynen uppåt i kanten. Som sagt vinkeln på bilden kan luras..
Jag hade absolut gått igenom allt...tycker det där är en tillräcklig varningklocka.
Börjar allvarligt bli trött på hantverkare, finns det ingen yrkesstolthet alls kvar hos flertalet..tyvärr dras ju alla över en kam mer eller mindre och de som faktiskt är seriös drabbas:@ på flera sätt.
/Danso
ser inte ut som där e någon fotplåt heller
Tror inte att det är så jättedåligt gjort det övriga på taket... japp två rader är spikat och just nu är ju det lite synd... hade varit smidigt att plocka bort några pannor... Pratade med firman i dag och dom skulle komma ut och titta...
spikade eller skruvade behöver dom ju inte vara med skruv/spik, finns ju speciella beslag man beställer till som man oftas inte ser. men som sagt, dom två yttre raderna runt om skall vara fästa.
fotplåt borde där vara, men det har ju helt att göra med vad som står i beställningen. finns många hus företag idag som inte sätter fotplåt, hur fel det än är.
Min mening är att det ser lite konstigt ut bra, inget konstruktions fel eller något som påverkar tätheten på taket osv. (bara av att döma av bilden)
fotplåt borde där vara, men det har ju helt att göra med vad som står i beställningen. finns många hus företag idag som inte sätter fotplåt, hur fel det än är.
Min mening är att det ser lite konstigt ut bra, inget konstruktions fel eller något som påverkar tätheten på taket osv. (bara av att döma av bilden)
Det är just det... att det ser konstigt ut... pannan ligger ju inte bra fast man har försökt att lösa problemet med en skruv... Klart att det kan bli lite tokigt även när "proffs" är i farten men lösningarna borde se bättre ut än så....
Klicka här för att svara