Hej,
Jag håller på att lägga om taket i sommar på ett gammalt hus.
Nu börjar det dra ihop sig till att montera nya hängrännor, aluzink.

Jag har läst mig till att fallet ska vara minst 5mm per meter på hängrännor. Takfoten är spikrak efter riktning, bara det att takfoten på en sida av huset lutar i riktning mot stupröret (rätt riktning) med 20mm/m.
Min hängränna är 9m lång.

Är det någon nackdel att behålla detta ganska stora fall eller måste jag minska detta fall till 5mm/m?

Kommer att se lite lustigt ut att kompensera 15mm per meter. Blir 14cm lägre hängränna längst bort från stupröret.

Tacksam för synpunkter,

/ Jonas
 
Behåll det stora fallet och va glad att det inte lutade åt andra hållet.
 
Jag håller med det verkar som den bästa lösningen, man får precis som du säger glädjas åt att det inte var bakfall...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.