Y
En utav mina finare byggnader läcker in vatten, och för snart ett år sedan var jag så duktig så jag stod på insidan och tryckte igenom plastpåsar genom hålen för att utvändigt se vart det läckte... Sen tog det projektet stop... förutom att man satte baljor under där det läckte in...

Yes... Så, jag gissar såhär att läckan kan likväl vara högre upp på taket än precis ovanför hålet och därför räcker det inte att byta en panna....

Jag har noll erfarenhet om tak, det ihop med höjdskräck så tar det emot att lattja runt på gammalt tak som detta.

Frågan är då, ska jag byta pannorna över hålen... Eller.. ska jag satsa pengar på att plåta hela kalaset? Taket börjar svacka mot ena gaveln, inte lätt att få pannorna att ligga tätt då..

Om ni tycker plåt, vad för slags plåt ska man använda idag?

takpannor.jpg

hur längesedan är taket lagt ?
troligast bör du byta underpapp

Y
Ja-a, säg det... Någon papp är det inte utan massa trä-skiv-bitar.. hur nu jag ska förklara det..var nog ett vanligt sätt förr på bondgårdar för de få som sett insidan har ord på vad det kallas iaf bara att jag inte minns det

Sticketak eller spåntak brukar det kallas.

Börja med att bara byta ut pannorna där det är hål. Fungerar det så är saken löst, annars får du ta tjuren vid hornen och byta mer av taket alternativ hela taken.

Byt inte till plåt! Ditt tak är så vackert med tegelpannorna. Det är ju bara att plocka ner, göra vid och sen lägga tillbaka igen. Plåten är ju inte billig och även det måste läggas av någon. Vad beror svackan på? Är det en takstol som är knäckt? Lägg ner lite krut på att åtgärda detta istället, för detta problem finna ju kvar även om du skulle plåta.

Ett plåttak liknande Plannja Royal i tegelröd färg skulle nog passa ganska bra. Finns även andra fabrikat med liknande utseende.

Dock så verkar det som att du måste riva av hela taket och rikta upp det samt kryssmäta då det med Royal är väldigt viktigt att taket är vinkelrätt.

Räkna med minst 300:-/kvm för ett komplett tak inkl alla detaljer - plus arbetet då förstås.

Y
Någon balk har gått isär. Lägga papp går ej då måste allt spontas först.
Byggnaden bakom som är mycket större är numera plåtad. Och har mycket träd intill så känns som om plåt hanterar löv och annan skit bättre när det gäller att rinna av. Har endel plåt liggandes från det takbytet dock inte så det räcker till hela denna. Hade tänkt använda det till de mindre byggnaderna. och tegel till bostadsrelaterade byggnaderna.

300kvm alltså. . hum.. en tegelpanna kostar ca 8kr, och vad kan det krävas för en kvadratmeter? 5x5? 200kr kvm... pluss att jag får lägga skivor på hela taket för kunna lägga pappen...

krävs det speciell erfarenhet för montera plåttak eller kan jag ta någon ung ivrig snickare till det?

ser nu att Plannja Royalvar tegelliknande vilket jag tror är en nackdel med löven samt att det inte kommer matcha huvudbyggnaden med dess raka klassiska plåttak linjer. - finns det ingen butik lik rinkarör som är känd för sälja massor till låga priser?

mummel, skulle haft skylift så kunde man lätt laborerat utan att trilla ner eller genom.. :)

Redigerat:
Att byta till plåt måste vara sista utvägen enligt min mening.
En långsiktig lösning är att ta ned pannorna, byta ut skadat undertak, sedan på med ny "takpapp", det finns produkter då underlaget inte är råspont men har samma funktion som takpapp. Många kör ex med oljeimpregnerad masonit.
Sedan läktas det om och man riktar upp mindre svackor och nock, sedan på med de gamla pannorna.
Skulle tippa på att det tar i tid för en firma kanske 2 veckor för 3 man. Att byta till plåt tar nog exakt lika lång tid, då det i princip är samma moment.

Länstyrelsen kan ibland bidra med pengar för att bevara gamla lador i ursprungligt skick.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.