Jag ska bygga pulpettakstolar till ett garage. Det är 6.8 meter mellan stöden (väggarna) och takvinkeln blir 3,6 grader vilket är den minsta lutningen som Plannja 40 plåt i hela längder klarar. Virket som jag ska bygga dem av är 50 x 150 mm som är sågat i hela längder på 7,4 meter. Hur gör man fackverket i sådana takstolar med så liten lutning eller ska jag limma 9 mm. plywood på utsidorna i stället och räcker det med cc 1200 mm. (snölastzon 3) mellan takstolarna. Tacksam för lite vägledning.

Ditt problem är spänvidden på 6,8m, det kommer bli mycket svikt och nedböjningar och det ser illa ut. Dina reglar är tyvär för klena för detta. Kanske kertubalkar på ex 300x45 skulle kunna funka.

Men det beror väl på hur "högt" fackverket görs. mina köpta stolar med 6 m spännvidd CC 1200 lutning 27 grader är gjorda av 45x120, snölast Umeå.

Så 2 st äkta 2 tum 6 med lite brädor kors ock tvärs KAN bära upp mycket.

Protte

Tanken är att tillverka pulpettakstolar av virket som jag beskrev men jag är lite osäker på hur dessa ska konstrueras, alltså hur strävorna i takstolarna ska monteras eller kanske det funkar bättre med att limma och skruva plywood på båda sidor när vinkeln är så liten. Med endast 3,6 graders vinkel blir pulpettakstolarna ca. 600 mm i den höga ändan och 150 mm i den andra.

Nu fattar jag vad pulpettakstol innebär, det blir ju ett vanligt snetak.

Plywood är ett fantastiskt material, du behöver inte ha plywood hela vägen utan det räcker med att du klär in 4,88 m (2 skivor på längden) av stolen, men det ska vara plywood på båda sidorna, limmar du så blir det starkt.

Fackverk görs som armar på byggkranar/krocksäkra lyktstolpar med brädor i sick-sack, på båda sidor.

Protte

Nu fattar jag vad pulpettakstol innebär, det blir ju ett vanligt snetak.

Plywood är ett fantastiskt material, du behöver inte ha plywood hela vägen utan det räcker med att du klär in 4,88 m (2 skivor på längden) av stolen, men det ska vara plywood på båda sidorna, limmar du så blir det starkt.

Fackverk görs som armar på byggkranar/krocksäkra lyktstolpar med brädor i sick-sack, på båda sidor.

Protte

Varför bygga egna takstolar? Fabriksbyggda kostar ju mindre än 1000:-/ st
-Då behöver du inte oroa dig för dimensionering...

Bygger egna eftersom jag har några fina 2x6 tum 7,40 långa som jag tror kan passar bra till mina takstolar. Är dock lite osäker på hur jag ska konstruera dem. Kanske limma plywood på båda sidor blir den bästa lösningen eftersom det knappast finns plats för någon fackverkskonstruktion när vinkeln är så liten (ca. 4 grader).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.