10 311 läst ·
19 svar
10k läst
19 svar
Kan man byta takpapp utan ställning?
fått offert från två firmor på takbyte, nya pannor + papp på vårt hus. c:a 140kvm takyta.
Material c:a 20 och arbete c:a 50 från båda firmorna. dvs c:a 45k efter ROT. Den ena är en släktings firma den andra är en helt fristående.
Den fristående har gjort flera jobb i samma område och det har sett mkt bra ut.
Nu är det ju alltid lättare för mig att hävda garantianspråk på släktingen samt att det ingår lite mer arbete i den offerten så det blir dem vi använder.
Material c:a 20 och arbete c:a 50 från båda firmorna. dvs c:a 45k efter ROT. Den ena är en släktings firma den andra är en helt fristående.
Den fristående har gjort flera jobb i samma område och det har sett mkt bra ut.
Nu är det ju alltid lättare för mig att hävda garantianspråk på släktingen samt att det ingår lite mer arbete i den offerten så det blir dem vi använder.
Hm, det verkar vara skilda uppfattningar om man kan jobba bra utan ställning. Jag har full takhöjd i övervåningen och krypvind så taklutningen är inte särskilt brant.
Prismässigt verkar den lägre offerten av de två motsvara marknadspris. Jag lovar rapportera till Forumet hur det gick.
Är det något annat som man ska tänka på vid byte av takpapp och läkt? Vilka är de vanligaste fällorna och felkällorna?
Pappen i offerterna är Icopals YAP2200.
Prismässigt verkar den lägre offerten av de två motsvara marknadspris. Jag lovar rapportera till Forumet hur det gick.
Är det något annat som man ska tänka på vid byte av takpapp och läkt? Vilka är de vanligaste fällorna och felkällorna?
Pappen i offerterna är Icopals YAP2200.
Klart man kan göra ett bra jobb utan ställning. Men det är dock förbjudet för firmor att göra det. Över 2m så ska vi ha ställning om det inte handlar om "mindre" jobb. Vad som klassas som mindre det vet jag inte men det är iaf inte ett helt tak.
Jag la om mitt tak i somras och är mycket nöjd. Dock: Efter 50 år är det en del sättningar i huset och taket har blivit lite "vågigt". Inget som har någon praktisk betydelse och inga större "vågor" men med nya takpannor är det tydligare än innan och hade jag gjort omläggningen i dag så hade jag sett till att räta upp taket med någon form av kilar under bärläkten så att pannorna hade legat helt i våg efter omläggningen. Ett litet tips om du är petigMathem skrev:
Klicka här för att svara