Tak & Vind
Consensus: Du hittar mikrobiell påväxt i vartenda jädra hus i Sverige som är byggt med kallvind. Så antingen får du räkna med att konstruera om hela taket och bygga om till varm- eller klimatvind, eller så är det bara att acceptera att vi alla mer eller mindre bor i mögelhus - tack vare svenska byggnormer. Är huset från -20 så är det definitivt byggt för en varm murstock vintertid. Allra
baier: Vi skall i dagarna påbörja vår nya övervåning. Mansardtak med 75 gr vinkel. Byggfirma som gör det själva. Man får en med denna vinkel ganska stor effektiv golvyta. Matthias
Nillinsim: Nja rören ligger liksom ovanpå tre hanbjälkar som längst, de dimper ner i taket på olika ställen
cakebx: Hej! Jag har med stort intresse (och delvis ångest :S) följt denna och andra trådar i detta ämne. Jag har som så många andra stött på diskussionerna kring vindar och ventilation och måste instämma, många byggare av idag har svårt att tänka om eller tänka nytt, inte bra! Jag har sedan några år ett hus från -35 som säkerligen tidigare haft ett fungerande vindsklimat, dock inte
Roppe1: Jag har en hel del frågor angående etagebygge. Hoppas någon kan ta kontakt med mig för att ge mig lite svar på några frågor.. KalleP, Jag skulle vilja komma ikontakt med dig angående erat etagebygge. Är intresserad av att höra hur ärendegången/tillvägagångssättet gick till allt från stämmobeslut, presentation för BRFmedlemmar, bygg, fakturering, besiktning etc. Hör gärna av
Grop: Källarhus från 73. Enigt teknisk beskrivning ska jag ha diffusionstät papp i översta bjälklaget. Om jag nu ska till och börja renovera badrum/gästtoalett och tänkt sänka tak för spottar, ska/kan jag bättra på diffusionsspärren? Dels för att den varit med ett tag, dels för att jag såg vid annan renovering att vid en av frånluftskanalerna från källaren, var det inte tätt mellan
Gördetsjälvaren: Njae det var nog för att jag ville undvika att dra på mig mer jobb än nädvändigt. Det är nog ett himla jobba att ta bort alla trästickorna, dessutom ligger det horisontella brädor tvärs takstolarna ganska tätt under dessa. Dessutom så har man ett litet väderskydd när man tar bort dagens pannor, strö och bärläkt. Sen tänkte jag att det kanske är en fördel om man kan ventilera
hedde: Huset som vi köpte för två år sedan har ett garagetak som är under all kritik. Det är bubblor i princip överallt på taket i varierande storlek. Taket är på totalt 45 kvadrat. Eftersom jag aldrig gjort detta tidigare, så har jag några frågor som jag hoppas att ni kan hjälpa mig att få svar på. Är det någon idé att göra hål på allihop och "spika" ner dom, eller måste jag riva
JonasFapejo: Även om garantin inte gäller när det varit såna här väderförhållanden så borde ju firman vara schysst och fixa till det för det handlar ju inte om något jätte jobb direkt.
Grimmen: Kör med 25x38 som bärläkt också! Blir ju mycket spring upp och ner innan pannorna är på plats, finns inget trökigare än att byta ut/laga sånt som man precis satt dit!
Mrlupin: Spar den gammla pappen eftersom det ger ett extra tätskikt. Skär upp små inspektionsluckor i form av ett u och kolla hur spånten ser ut. Man ser oftast vart den gammla läkten satt och ser lätt gammla spikar medans man borstar av taket. Minimum krav på pappen är YAP 2200 eller motsvarande.
barajag: [citat] Jag kikade på deras hemsida, kan inte detta själv så det är bara en gissning. Men alla bilder där taket hade en normal taklutning 20 grader och mer så låg det tvärs över, men låglutande började i takfoten. Så du får nog leta mer efter taklutningsanvisningar.
javakungen: Hej, Imorse upptäckte jag att det rann vatten inne i huset. När snön rasade ner från vårt tak tog den med sig en ventilationsskorsten. Sen sattes denna tillbaka men vi har inte hunnit åtgärda det ordentligt ännu. Från ventilationsskorstenen går till fläkten och jag misstänker att vatten rinner längs röret från taket in i innetaket och sen genom innetaket. Vi har gipsplattor i
Kezz: http://online.nu/kat/sidset2.cfm?idnr=100&butik=14 Mer inspirasjon her til glasserade enkupiga pannor.
danep: Ska man bara ta och tvätta rent fläcken så att säga eftersom den är lite luddig......?
Yrrol: K-flex: garanti 10år T-flex: Åldringsbeständighet Minst 50 år Fast de två begreppen kanske inte är jämförbara. Likdan tjocklek och bredd på dem.. försöker jämföra för att luska ut vilken som är lämpligast... hum... polyester materia i båda.. samma tålighet på temperaturer... Börjar undra om det inte är samma tejp fast olika titlar bara, hehe
Jan-Å: Plåtkillen som hjälpte mej använde inte hela stegar utan bara själva steget, förberedde med reglar under där han de skulle fästas. Det ser riktigt bra ut tycker jag, snyggare än att ha en hel stege ligga på taket.
JonasFapejo: Finns inget skrivet så blir det svårt men dom gör säkert något på priset om du lägger upp dina synpunkter snyggt
luckebaby: Tack för infon Ingenjören. Verkar luta åt att jag får köra med limträ iaf. jaja smakar de så kostar de :)
Arn47: Jag ska bygga ett dubbel garage med mansardtak. Har någon ritningar på detta. Det ska vara en dörr. 8*6 m. Arn47
JonasFapejo: Du kan häfta den. Tycker hållfastigheten i den är riktigt dålig men annars är det ju en typgodkänd underlagsduk.
mullemeck2: okej. tack för svar. då är det inte lönt att byta pappen. låter det som är helt ligga kvar. Men jag ska renovera lägenheterna under inom snar framtid så då kan man ju täta helt med plast där
LAINE: Blir galen:S Har en fastighet med två våningar och oisolerad tak och vind. Det är råspont spikat från nocken utan spalt etc. Så vinden får väl anses vara minimalt ventilerad. Luften rör sig rätt bra ändå, jag tror att det ventileras via takfoten där man kan se ut. Tror inte att vinden har ventilationsproblem, lite unken lukt på sommaren och ibland en aning fuktigt, men de kanske är
hsn-11: Jag förlänger fritidshuset och vill ha tag i ca 25 kvm svarta Diamantpannor. Det verkar omöjligt. Kanske kan jag fortsätta med en annan panna? Är det någon som har en aning om det finns någon passande?
Consensus: Det finns bara en hållbar lösning, och det är att flytta ut daggpunkten till utsidan av undertaket. Bygg som tyskarna, med isolering på utsidan. Allt annat är nödlösningar av en i början dålig konstruktion.
Axelzons: Träfiberisolering/cellulosa går att lägga direkt på det gamla spånet.. googla och ta in offerter, priserna varierar stort.
barajag: Nästan alla nybyggen som inte har betongtaket framme sätter man gips i taket. Med en gipslyft är det inga problem. Om du ska gipsa, så här är ett par tips. 1: Slå med färgsnöre på den mittersta regeln. 2: Börja med första gipsskivan efter linjen. 3: Sätt nästa skiva bredvid 120cm längre bort. (Så den tandar 120cm om det är 240 gips) 4: Nästa, på kortsidan av den första. 5: Så
Lena P: Hej, jag har ju problem med mögel på råspont yttertak. Möjlighet finns ju alltid att pensla/spruta Boracol el. dyl. fungicid. Nu har jag hört talas om MVOC (natriumhypoklorid). Någon som har erfarenhet av om detta är effektivt? Hälsningar // Lena