Tak & Vind
norrbottenstorpet: [citat] Att göra ett ankare som stärker upp ett annat är en vanlig lösning för klättrare och räddningspersonal, så din idé låter inte alls dum. Repet mellan, i det här fallet, din övre stegpinne och tallen måste vara spänt redan när du bygger upp systemet. Men rätt uppbyggt så tas då en stor del av krafterna upp av tallen. Sedan, det arbetsblock som TS visar på bild tillåter
kallefink: Har länge tänkt göra en bygga ut min vind, ett place där man kan dra sig tillbaka, kolla fotboll och ta sig en pilsner, vara själv helt enkelt. Har aldrig haft råd, men nu har jag min chans. Råkade komma in på en sida som heter www.mission-possible.se där man kan vinna 20.000.- om man fixar en liten film och berättar vad man vill göra. Verkar inte vara så många som är där så
Forbo: Finns på alla byggvaruhus i princip, dock oftast enbart med lite sunkiga mönster alá rosetter osv...om man nu inte gillar sånt så finns det stort utbud på Panelstugan i Göteborg iallafall, bra priser också. Limma med latexfog som gadu skrev, det funkar bra. Bara nåla upp listerna medan det torkar. Vanlig takfärg, dvs, matt färg, ger "gips-känsla". Och för guds skull, köp ett par
på landet: Ok, då var det ju precis som hos oss. Snackade med snickarn vi haft till massa annat och han tyckte att vi iaf skulle ha någon cm luftspalt med masonit i kupan men jag glömde fråga om man isåfall skall ansluta den till övriga luftspalten för ovan kupan kommer en mögelstoppare monteras..då kupan bryter "facket" mellan akstolarna..kanske får ta och ringa han igen eller helt enkelt casha
cheetah1: Man tejpar, men som du säger så är det inte så viktigt i ett gammalt hus med självdrag, särskilt inte om du har organisk isolering.
haavard: Som sagt: fråga kommunen. Min mening är att det blir totalt stilBRYTANDE om alla grannar har tegel. (Men det är ju bara MIN mening...)
JonasFapejo: vad gäller pappen så använd en underlagsduk kan tänka mig att dom håller riktigt länge. Benders har bra grejer vad gäller pannor. 2 kup är bättre dom är tätare sålänge det inte handlar om falsade pannor då spelar de nog ingen roll.
kinshasa: Niemand ? Jag sitter ju på helspänn här......låt er avhöra :)
modewski: Håller på att bygga en friggebod. Golvbjälklag 170*45 tryckt. Väggreglar 120*45. Yttermått på stommen 2900*4700mm. Skall ha ett pulpettak med en lutning på 6-7 grader. Funderar på att släppa upp väggreglarna till nock på ena långsidan där taket är som högst. Är det en bra lösning eller är det bättre med "vanliga" takstolar? Hur höga skall de då vara för att få önskad
bjoli: Tack för svaret. Mycket intressant info. Trodde man hade mycket högre krav på det som kallas kantkrokighet. Själv så plockar jag ju direkt bort en sån regel om man står och plockar i traven på Hornbach. 8mm på 2 meter är ju en rejäl banan. Kan då konstatera i efterhand att min leverans var godkänd gällande både kantkrokighet och flatböj men att de fallerade på skevheten. Kan
John J: Finns ju inget alls att fästa i om jag förstår dig rätt och du kan ju inte gärna kapa av falsarna på plåten för att få golvet "plant". Lutar inte taket eller hur blir du av med regnvatten?
MMR: Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med fuktspärrsdilemmat men bara råda dig till en sak, läs på om själva tilläggsisoleringen (det har skrivits mängder på forumet). Ett oisolerat utrymme som idag inte har några problem med fukt/mögel kan ganska snabbt bli ett problemområde om du börjar isolera. Kontentan av det hela kan mycket väl vara att i förlängningen är det värt att betala det
klaskarlsson: [citat] Det kan förstås ha en betydelse, men betongpannor i ok skick bör hålla för båda om man går försiktigt. Mina 80 kg är inga problem alls ens om jag småspringer - varför man nu skulle göra det :) Är man orolig så bör man fördela ut vikten, kanske gå på alla fyra - och prova försiktigt /K
janwide: Nu är jag på G ;) Ett växande problem kan vara att man allt oftare bygger öppet till nock enligt den gamla principen med luftspalt och råspont. Risken då är uppenbar att man får mögel och rötproblem som man inte upptäcker förän det gått så långt att de syns utifrån med omfattande saneringsarbeten som följd. Eller är det "Krösamajavarning" på mej nu? :blushing:
danne007: [citat] Ok, det låter ju ganska rimligt. Tack för svaretd^_^b
mycke_nu: Vi, dvs plåtslagaren, lade läkt och ny korrugerad plåt ovanpå den gamla utan problem.
uffeballaballa: vi har bara jobbat med den lätta pappen det senaste. helt klart mkt mkt lättare att jobba med. och den är mjuk och mkt slitstark. har dock inte använt den en het sommardag än. men då är ju alla typer av papp ömtåliga
micke berglund: okej, tack för svar och tips (om jag skulle ha pannor skulle jag nog göra så. Men nu ska jag ha falsad plåt och det kommer ta ett tag mellan momenten, så det blir råspont med papp som får ligga någon månad innan plåten kommer på). Missade att det handlade om kallvindar och tänkte visa min idé då det mest verkar vara cellplast som det skrivs om annars.
på landet: Hej consensus och gadu, jag skapade en annan tråd i samma ämne för jag inte fick något svar här först, jag la även in en principskiss på konstruktionen så varmt välkomna där :) http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/145991-konstruktion-av-takventilationen.html
gadu^: Glesa cc30, det är inte så enormt mycket arbete och den extra kostnaden är försumbar + att det blir betydligt bättre!
m5patrik: Du skall köra CC30 om det är gips, risken finns väl annars att gipsen släpper.
sled: Betong ska jag välja.. Den största nackdelen jag ser är att det med åren vittrar sönder.. = blir lite fula.. men dom nya betongpannorna som finns idag kanske är bättre än äldre?
gadu^: Sorry o säga det, men det finns hundratals trådar om isolering osv. Men misstänker att det inte finns nån plast i väggarna etc och då bör du inte använda det samt isolera med nåt ekofiber... Men som sagt, sök lite på forumet.
Marluvve: Ska kolla med bygghandel idag :) Tack för alla bra svar!
meckis: min åsikt är att du har som mål att lägga plast i alla undertak(mot kallvinden). Det är alltid mycket lättare o göra det från rummet än på vinden! så ta ett rum i taget o plasta in. på vinden har du fullt med massa bråte o grejor ivägen. I taken är det inte mycket o ta hänsyn till! Eftersom du har problem med mögel minimerar du fukt att vandra upp! dock måste du täta noga!! om
BaggenMath: Funderar på att bygga om ett 1,5 plans hus från 1960 till 2 plans. Orginalhuset är helt i tegel och är tillbyggt med en vinkelbyggnad som också är 1,5 plans men där endast undre planet är i tegel. Går det att göra ett snyggt funkis hus av det här? Tänkte att ett relativt platt tak skulle kunna vara snyggt om man teglar hela huset, kanske putsar. Vad kan kalaset kosta?!?
Lidan: Tack för svar, det var dom typ av svaren jag hoppades på :)