4 546 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
Klantat till det vid takpappning:(
Sida 1 av 2
Gjorde en riktig dumm grej nu när jag pappade taket
, stressade på för att det skulle börja regna. Och nu ser jag att jag inte hade dragit bort klisterskyddet från en våd, vilket resulterar i att den inte vill klistra ihop
, jag har hunnit spikat i pappspik med ca 40-50cm cc för att pappen inte skulle blåsa iväg. Och hela taket är pappat men det är bara denna våd som jag hadde tuppjuck på.
Hur skulle ni löst detta, å nu menar jag inte att ni skulle vara så klantiga så att ni skulle göra detta misstag?
Hur skulle ni löst detta, å nu menar jag inte att ni skulle vara så klantiga så att ni skulle göra detta misstag?
Produkter som diskuteras: "pappspik"
Pappspik
Pappspikar är specialiserade spikar som används i samband med installation av takpapp, ofta vid takläggning. De har ofta en stor, platt huvud som fungerar för att hålla pappen på plats utan att skada eller riva den.
Läs mer
Sailorman skrev:
Super tack Henrik
Så istället för att köpa ett takpapsklister så använder jag istället tätningsmassa som klister, har jag uppfattat rätt då?
Tackar för alla svar
Nu har jag fixat det, lyckades få upp den så att jag kunde slita bort skyttsfoliet och sedan klistrade jag och kletade på tätningsmassa där spikhålen var.
Nimajneb & Mikael_L
Jag har inte använt doldspikning på taket, eftersom jag inte skall ha läkt så menade friman som jag köpte pappen av att det är bättre att spika igenom båda lagrena så att inte pappen flyger iväg när jag väntar på plåten.
Får ni upp en varnings lampa när jag gjort så?
Nu har jag fixat det, lyckades få upp den så att jag kunde slita bort skyttsfoliet och sedan klistrade jag och kletade på tätningsmassa där spikhålen var.
Nimajneb & Mikael_L
Jag har inte använt doldspikning på taket, eftersom jag inte skall ha läkt så menade friman som jag köpte pappen av att det är bättre att spika igenom båda lagrena så att inte pappen flyger iväg när jag väntar på plåten.
Får ni upp en varnings lampa när jag gjort så?
hmm, lite osäker på vad du menar med läkt och Plåten i detta fall.linkan77 skrev:Tackar för alla svar
Nu har jag fixat det, lyckades få upp den så att jag kunde slita bort skyttsfoliet och sedan klistrade jag och kletade på tätningsmassa där spikhålen var.
Nimajneb & Mikael_L
Jag har inte använt doldspikning på taket, eftersom jag inte skall ha läkt så menade friman som jag köpte pappen av att det är bättre att spika igenom båda lagrena så att inte pappen flyger iväg när jag väntar på plåten.
Får ni upp en varnings lampa när jag gjort så?
Är det ett plåttak du ska lägga och takpappen är bara någon temporär lösning?
Inte sådär jättemycket.
Dold spikning är ju lite bättre, men med bra underlagspapp och ett hyggligt bra lagt yttertak ska det nog mycket till om det ska bli några problem.
Men en liten klocka ringer i mina öron.
Plåttak men ingen läkt? = falsat plåttak som ligger direkt på pappen?
Isåfall har jag lite halvt om halvt för mig att man ska undvika synlig spikning, av någon anledning.
Dold spikning är ju lite bättre, men med bra underlagspapp och ett hyggligt bra lagt yttertak ska det nog mycket till om det ska bli några problem.
Men en liten klocka ringer i mina öron.
Plåttak men ingen läkt? = falsat plåttak som ligger direkt på pappen?
Isåfall har jag lite halvt om halvt för mig att man ska undvika synlig spikning, av någon anledning.
Tackar för det snabba svaretMikael_L skrev:Inte sådär jättemycket.
Dold spikning är ju lite bättre, men med bra underlagspapp och ett hyggligt bra lagt yttertak ska det nog mycket till om det ska bli några problem.
Men en liten klocka ringer i mina öron.
Plåttak men ingen läkt? = falsat plåttak som ligger direkt på pappen?
Isåfall har jag lite halvt om halvt för mig att man ska undvika synlig spikning, av någon anledning.
Jag kommer att använda falsat plåttak