Gjorde en riktig dumm grej nu när jag pappade taket:(, stressade på för att det skulle börja regna. Och nu ser jag att jag inte hade dragit bort klisterskyddet från en våd, vilket resulterar i att den inte vill klistra ihop:(, jag har hunnit spikat i pappspik med ca 40-50cm cc för att pappen inte skulle blåsa iväg. Och hela taket är pappat men det är bara denna våd som jag hadde tuppjuck på.

Hur skulle ni löst detta, å nu menar jag inte att ni skulle vara så klantiga så att ni skulle göra detta misstag?
 
Hej.

Jag hade tagit loss pappen om du har ca 40-50 cm mellan spiken och tagit bort skyddsplasten, spikat fast det och sedan klistrat igen med "tätningsmassa".

Henrik
 
Sailorman skrev:
Hej.

Jag hade tagit loss pappen om du har ca 40-50 cm mellan spiken och tagit bort skyddsplasten, spikat fast det och sedan klistrat igen med "tätningsmassa".

Henrik

Super tack Henrik:)

Så istället för att köpa ett takpapsklister så använder jag istället tätningsmassa som klister, har jag uppfattat rätt då?
 
Det är väl bitumenbaserat klister man ska använda om man behöver, själv har jag gjort åt tre burkar på mitt tak, tätt ska de va. :)
 
Säker på att det inte går att rycka bort klisterskyddet trots att det är spikat? Det klisterskydd som var på min papp var tunn genomskinlig plast och den hade gått att rycka bort om man börjar från ena hållet.
 
Mikael_L
linkan77 skrev:
..., jag har hunnit spikat i pappspik med ca 40-50cm cc för att pappen inte skulle blåsa iväg.
Spikade du genom båda papplagren då?

Har du i övrigt lagt pappen med dold spikning?
 
Har du några synliga pappspiksskallar någonstans på taket nu?
 
Du har iaf inte gjort som jag såg på en frigga igår, de hade lagt pappen fel så klisterkanten var utåt på den överlappande våden.... stiligt.
 
Tackar för alla svar:)

Nu har jag fixat det, lyckades få upp den så att jag kunde slita bort skyttsfoliet och sedan klistrade jag och kletade på tätningsmassa där spikhålen var.

Nimajneb & Mikael_L

Jag har inte använt doldspikning på taket, eftersom jag inte skall ha läkt så menade friman som jag köpte pappen av att det är bättre att spika igenom båda lagrena så att inte pappen flyger iväg när jag väntar på plåten.

Får ni upp en varnings lampa när jag gjort så?
 
linkan77 skrev:
Tackar för alla svar:)

Nu har jag fixat det, lyckades få upp den så att jag kunde slita bort skyttsfoliet och sedan klistrade jag och kletade på tätningsmassa där spikhålen var.

Nimajneb & Mikael_L

Jag har inte använt doldspikning på taket, eftersom jag inte skall ha läkt så menade friman som jag köpte pappen av att det är bättre att spika igenom båda lagrena så att inte pappen flyger iväg när jag väntar på plåten.

Får ni upp en varnings lampa när jag gjort så?
hmm, lite osäker på vad du menar med läkt och Plåten i detta fall.

Är det ett plåttak du ska lägga och takpappen är bara någon temporär lösning?
 
Mikael_L
Inte sådär jättemycket.
Dold spikning är ju lite bättre, men med bra underlagspapp och ett hyggligt bra lagt yttertak ska det nog mycket till om det ska bli några problem.

Men en liten klocka ringer i mina öron.
Plåttak men ingen läkt? = falsat plåttak som ligger direkt på pappen?

Isåfall har jag lite halvt om halvt för mig att man ska undvika synlig spikning, av någon anledning.
 
Mikael_L skrev:
Inte sådär jättemycket.
Dold spikning är ju lite bättre, men med bra underlagspapp och ett hyggligt bra lagt yttertak ska det nog mycket till om det ska bli några problem.

Men en liten klocka ringer i mina öron.
Plåttak men ingen läkt? = falsat plåttak som ligger direkt på pappen?

Isåfall har jag lite halvt om halvt för mig att man ska undvika synlig spikning, av någon anledning.
Tackar för det snabba svaret:)

Jag kommer att använda falsat plåttak
 
Mycket amatörmässigt från min sida men jag ser inget problem med spikningen men blir nyfiken på varför du kör utan läkt
 
Mikael_L
Benjamin: Falsad plåt läggs direkt på pappen, ingen läkt under.

Någon som vet: Är det ett big NONO att lägga falsat tak på papp med synlig pappspik?
 
C
Ja, det är det. Plåten ligger och rör på sig när det blåser, så det slutar med att spiken gnager igenom plåten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.