6 431 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
Lägga golvspån på vinden
Hej, vi har ett typiskt kedjehus, byggt 2006 med sprutisolering på vinden. Taket är av takstolar med råspont utanpå.
Jag har tänkt att lägga golvspån uppe på vinden liggandes på reglarna.
Grannen gjorde lika när huset var nytt å då sa PEAB (byggfirman) till honom att han inte fick skruva/spika fast golvspånskivorna i takstolarna/reglarna för då kunde inte huset röra sig???
Hmmm, men råsponten är ju fastspikad.
Vad gäller egentligen? Jag skulle vilja ha åtminstånne sätta en spik i varje skiva så de ligger kvar. Man vill ju inte att de skall glida ner från reglarna å ligga på sprutiosoleringen direkt.
Jag har tänkt att lägga golvspån uppe på vinden liggandes på reglarna.
Grannen gjorde lika när huset var nytt å då sa PEAB (byggfirman) till honom att han inte fick skruva/spika fast golvspånskivorna i takstolarna/reglarna för då kunde inte huset röra sig???
Hmmm, men råsponten är ju fastspikad.
Vad gäller egentligen? Jag skulle vilja ha åtminstånne sätta en spik i varje skiva så de ligger kvar. Man vill ju inte att de skall glida ner från reglarna å ligga på sprutiosoleringen direkt.
Tycker det verkar konstigt att du inte skulle få sätta fast golvspånen. Inreder man en vind på brukar man ju limma och skruva fast spontade golvspånskivor.
Men om det nu skulle vara så att du absolut inte får spika/skruva fast dem, så borra hål i skivan som är något större än spiken/skruven så ger du möjlighet till rörelse.
Men om det nu skulle vara så att du absolut inte får spika/skruva fast dem, så borra hål i skivan som är något större än spiken/skruven så ger du möjlighet till rörelse.
Jag har, som amatör, svårt att tänka mig att lite spånskivor kan få ett hus att sluta röra sig på något skadligt sätt... Om det nu måste röra sig på det sättet så är det ju rimligen större krafter i rörelse än du kan hindra med lite skruv och spånskivor?
Jag håller förresten också på med samma sak - lägger spån på vinden, fast ett hus från 57 och jag behöver nog inte skruva fast mina, de ligger fastklämda mellan takstolarna.
Jag håller förresten också på med samma sak - lägger spån på vinden, fast ett hus från 57 och jag behöver nog inte skruva fast mina, de ligger fastklämda mellan takstolarna.
Det beror nog på att det är en kallvind som varierar mycket i temp o luftfuktighet och därav får du mycket rörelse i golvmaterialet och därför bör det nog läggas i en flytande konstuktion.
Tror nog dom sa liknade till grannen och han missuppfattade lite.
Tror nog dom sa liknade till grannen och han missuppfattade lite.
Det är inte så att de menat att han inte ska spika fast det för att själva golvet ska kunna röra sig?? det är ju ett kallt utrymme med stora temperaturskillnader och då kan jag förstå att man inte vill dra fast golvet allt för hårt.
Klicka här för att svara