Ajdå det lät ju inte bra:(

Jag får väll ta det säkra före det osäkra och lägga på tätningsmassa på spiken.

Men en fundering, rör sig inte vanlig plåt oxå så att spiken i läken oxå gnager sig igenom den?

C
Nä, vanlig plåt sitter fastskruvad. Falsad plåt ligger mer eller mindre flytande, i synnerhet mellan falsarna. Har själv stått och tittat på taket på knutpunkten i helsingborg när det ligger på 15-20 sekundmeter från havet. Tänk gitarrsträng.

Pratade med plåtleverantören nu och enligt honom så har han varit ute på massor med byggen där det varit ok med synligspikning, bara att jag skulle se till att pappspiken var riktig nedslagen.

Nu vet jag inte om det finns olika falsatplåt, men den jag skall ha. Skruvas fast med 40cc i själva falsen och vid nocken, men plåten rör sig väll altid ändå:(

Nä, nu är ju spikningen redan gjord så jag har väll inte så mycket mer å välja på än att se till att spiken är riktig nedslagen och sedan eventuellt lägga på en skyddande massa.

Synd att jag inte tagit reda på detta tidigare och istälelt använt doldspikning, men ibland måste man lära sig den hårda vägen:(

bara smeta på lite takmassa på spikarna så skyddar du ju plåten från skav samt får lite extra skydd mot läckage.
Har falsat plåttak ute på skärgårdsön, det las på papp som spikats med synliga skallar, detta av mkt erfarna plåtisar, det finns inte en antydan till nötning eller liknande. taket har legat i 15år

Mikael_L
Hubbe2 skrev:
det finns inte en antydan till nötning eller liknande. taket har legat i 15år
Men en antydan till nötning eller nött halvvägs genom plåten för den delen, syns väl knappast ... :P

Men har erfaret folk gjort så, är det kanske inte så farligt.

nja, nu ligger taket ju rätt utsatt eftersom det är på en ö, med fritt läge rakt ut mot vattnet, dvs mkt blåst och höststormar. 15år där motsvarar nog 30-45år i ett mindre utsatt läge, i ren blåsnötning.
Sen lyfte jag faktiskt på en hörna förra året, då vi skulle fälla in en takstol för påbyggnad. Inga tendenser till nötning.

Mikael_L
Jaha. :O

OK, jag ger mig. :D d^_^b

Jag har rivit av 100år gamla falsade tak med synliga pappspik under helt utan någon söndernötning. Dock så syns spikskallarna som små bulor i plåten om de inte är riktigt jävla ordentligt ispikade .

jag hoppas skarvarna från takpappen inte gör att det blir bucklor. Överlappen ger ju en höjdskillnad, borde vara mer än en spikskalle.

Jag återkommer om jag börjar se pappöverlappen genom takplåten

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.