Vilka lägger tillrätta tegelpannor som blåst ner ?
 
Husägaren??
 
d^_^b
 
Husägarens slav?
 
Om du av någon anledning inte kan klättra på tak själv så går det ju att hitta någon takläggare, snickare eller byggmästare som kan lägga upp några pannor, men det kommer ju bli jämförelsevis dyrt.
 
Oftast är det mannen i huset som lägger tillbaka pannorna. Under tiden bakar kvinnan en kaka till mannen. Oftast blir alla nöjda:-)
 
storkarp skrev:
Oftast är det mannen i huset som lägger tillbaka pannorna. Under tiden bakar kvinnan en kaka till mannen. Oftast blir alla nöjda:-)
Oftast??? Har aldrigt hört ens att en kvinna klättrat på taket.
 
Det är apan som klättrar.
 
kamilenski skrev:
Oftast??? Har aldrigt hört ens att en kvinna klättrat på taket.

Min hustru påstår att hon i unga år klättrat på tak men jag fick faktiskt upp henne på garagetaket när vi skulle kryssmäta och få taket vinkelrätt. Sedan har hon hjälpt till med några takplåtar.

Protte
 
Snailman
Ni har tydligen inte sett en kvinna stå ensam på ett tak och lyfta av betongpannebuntarna från pallen som hängde från kranbilen...

- Det har jag (när karlarna var och fikade, fortsatte hon ensam)
 
  • Gilla
Linn Johansson5
  • Laddar…
Min fru kånkade upp alla tillskurna tegelpannor mot nocken i en IKEA kasse (vi hade lämnat tillbaka tegeltransportören). Hon skar dessutom samtliga pannor också. Grannen gick förbi och då han såg hennekonstaterade han att "idag behöver du ingen brunkräm i ansiktet i alla fall."
Sedan när plåtslagarn hade varit förbi och skulle fixa med skorstensbeslag och takhuvar, kom han tillbaka på kvällen för att få tag i mig. Själv var jag på jobbet. Frugan öppnade och plåtisen undrade vad för j-la pannor vi lagt, eftersom han inte fick loss dem (falsade tegelpannor).Han behövde visa för mig vilka pannrader jag skulle plocka bort för att han skulel kunna göra sitt jobb, men nu var ju jag inte hemma... Då sa frugan"Men vi går väl upp på taket, så får du visa mig, så visar jag min man när han kommer hem". Plåtisen tappade hakan och undrade "Kan du gå på tak?" Fördomar...
 
  • Gilla
Linn Johansson5
  • Laddar…
Sambon var med besiktningsmannen upp och kikade på taket innan vi köpte vårt nuvarande hus. Gravid i 5:e mån dessutom. Kan tillägga att jag var till sjöss och jobbade. Jag tyckte inte att det var den bästa lösningen när jag fick höra det i efterhand;-)
 
  • Gilla
Linn Johansson5
  • Laddar…
kamilenski skrev:
Oftast??? Har aldrigt hört ens att en kvinna klättrat på taket.
Det har jag, ett grannpar hon måste varit runt 80 år, en riktig liten krutgumma.
Hon var uppflugen på taket och fixade med takpannorna, minns jag rätt hade hon ett rep runt magen som satt i skorsstenen som säkerhet, medans hennes gubbe satt på en stol i trädgården och talade om hur hon skulle göra.
Skall kanske tillägga att gubben inte var helt frisk därav att han satt på stolen.
 
  • Gilla
Linn Johansson5
  • Laddar…
Generationsfråga kanske (med undantag för vissa krutgummor :-))?
Mina tjejkompisar klättrar i alla fall på tak (vi har bygghelger och fixar hos varandra) och jag bygger tak just nu. Med oerhörd hjälp och energitillskott från pojkvännen, men av logistiska skäl så är det mest jag som klättrar...
 
kamilenski skrev:
Oftast??? Har aldrigt hört ens att en kvinna klättrat på taket.

Nähä? Och vem skulle lagt om mitt tak förra året då? Tomten?
Vilket otroligt korkat uttalande...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.