3 981 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Nerblåsta tegelpannor
Sida 1 av 2
Om du av någon anledning inte kan klättra på tak själv så går det ju att hitta någon takläggare, snickare eller byggmästare som kan lägga upp några pannor, men det kommer ju bli jämförelsevis dyrt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Ni har tydligen inte sett en kvinna stå ensam på ett tak och lyfta av betongpannebuntarna från pallen som hängde från kranbilen...
- Det har jag (när karlarna var och fikade, fortsatte hon ensam)
- Det har jag (när karlarna var och fikade, fortsatte hon ensam)
Min fru kånkade upp alla tillskurna tegelpannor mot nocken i en IKEA kasse (vi hade lämnat tillbaka tegeltransportören). Hon skar dessutom samtliga pannor också. Grannen gick förbi och då han såg hennekonstaterade han att "idag behöver du ingen brunkräm i ansiktet i alla fall."
Sedan när plåtslagarn hade varit förbi och skulle fixa med skorstensbeslag och takhuvar, kom han tillbaka på kvällen för att få tag i mig. Själv var jag på jobbet. Frugan öppnade och plåtisen undrade vad för j-la pannor vi lagt, eftersom han inte fick loss dem (falsade tegelpannor).Han behövde visa för mig vilka pannrader jag skulle plocka bort för att han skulel kunna göra sitt jobb, men nu var ju jag inte hemma... Då sa frugan"Men vi går väl upp på taket, så får du visa mig, så visar jag min man när han kommer hem". Plåtisen tappade hakan och undrade "Kan du gå på tak?" Fördomar...
Sedan när plåtslagarn hade varit förbi och skulle fixa med skorstensbeslag och takhuvar, kom han tillbaka på kvällen för att få tag i mig. Själv var jag på jobbet. Frugan öppnade och plåtisen undrade vad för j-la pannor vi lagt, eftersom han inte fick loss dem (falsade tegelpannor).Han behövde visa för mig vilka pannrader jag skulle plocka bort för att han skulel kunna göra sitt jobb, men nu var ju jag inte hemma... Då sa frugan"Men vi går väl upp på taket, så får du visa mig, så visar jag min man när han kommer hem". Plåtisen tappade hakan och undrade "Kan du gå på tak?" Fördomar...
Sambon var med besiktningsmannen upp och kikade på taket innan vi köpte vårt nuvarande hus. Gravid i 5:e mån dessutom. Kan tillägga att jag var till sjöss och jobbade. Jag tyckte inte att det var den bästa lösningen när jag fick höra det i efterhand;-)
Det har jag, ett grannpar hon måste varit runt 80 år, en riktig liten krutgumma.kamilenski skrev:
Hon var uppflugen på taket och fixade med takpannorna, minns jag rätt hade hon ett rep runt magen som satt i skorsstenen som säkerhet, medans hennes gubbe satt på en stol i trädgården och talade om hur hon skulle göra.
Skall kanske tillägga att gubben inte var helt frisk därav att han satt på stolen.
Generationsfråga kanske (med undantag för vissa krutgummor
)?
Mina tjejkompisar klättrar i alla fall på tak (vi har bygghelger och fixar hos varandra) och jag bygger tak just nu. Med oerhörd hjälp och energitillskott från pojkvännen, men av logistiska skäl så är det mest jag som klättrar...
Mina tjejkompisar klättrar i alla fall på tak (vi har bygghelger och fixar hos varandra) och jag bygger tak just nu. Med oerhörd hjälp och energitillskott från pojkvännen, men av logistiska skäl så är det mest jag som klättrar...