9 584 läst ·
21 svar
10k läst
21 svar
Råspont spikning i ytter änden
Råsponten är väl spikad vågrätt ...E171 skrev:
Men den här brädan som löper från takfot till nock, är inte råsponten spikad mot den då?
Och sen vindskivan spikad mot denna bräda?
japp fel av mig vågrätt äre såklart. Nej sponten är inte spikad i den utan 400 mm längre in har ett överhäng på 400 mm kan man säg men de känns inge att de sviktar eller något sådant. var mest fundersam på om de kan bli problem längre fram med pappen
Hmmm... Misstänker att det nog är fler som inte riktigt förstår det du säger om "På den andra sidan sitter det lodräta brädor ända in till första takstolen och sen är sponten spikad i ytter änden mot takstolen" Lodräta brädor brukar ju vara panelen?
Med "första takstolen" menar du den som står rakt ovanför gavelväggen antar jag.
Men vad är det du menar med "spikad i ytter änden mot takstolen" :S Har du satt någon regel i ytterkant du kallar takstol? Om du på andra sidan inte har spikat den i råsponten hur har du i så fall lyckats hänga upp den ? :S
Om du inte har någonting under råsponten i ytterkant vad har du då monterat vindskivorna i ?
Det brukar ju normalt vara någon form av klenare regel typ 45x45 som man spikar/skruvar(kan ju vara svårt att spika när det inte svarar bra) under råsponten och sedan hänger upp vindskivan i. Givetvis även en trekantlist under pappen på ovansidan.
Edit: Vissa delar redan besvarade ser jag efter postning
Med "första takstolen" menar du den som står rakt ovanför gavelväggen antar jag.
Men vad är det du menar med "spikad i ytter änden mot takstolen" :S Har du satt någon regel i ytterkant du kallar takstol? Om du på andra sidan inte har spikat den i råsponten hur har du i så fall lyckats hänga upp den ? :S
Om du inte har någonting under råsponten i ytterkant vad har du då monterat vindskivorna i ?
Det brukar ju normalt vara någon form av klenare regel typ 45x45 som man spikar/skruvar(kan ju vara svårt att spika när det inte svarar bra) under råsponten och sedan hänger upp vindskivan i. Givetvis även en trekantlist under pappen på ovansidan.
Edit: Vissa delar redan besvarade ser jag efter postning
Så längst ute vid vindskivan avslutas råsponten med en bräda på ovansidan med dimension ca 200x25?
Denna är givetvis fäst lite här och var mot råsponten??? Annars skulle den väl inte ligga kvar?
Om du hittar någon galvaniserad skruv med försänkt skalle, ca 45 mm lång kan du ju dra i några sådana genom plankan och ner i råsponten lite här och där. Se till att skruven blir hyggligt ordentligt försänkt, så inte skruven skruvar upp sig någon mm och sen gnager hål på pappen.
Jag tror att det är bra att något håller ihop råspontskanten hyggligt bra, börjar det flexa av vind eller snölaster så tar väl pappen förr eller senare skada. Jag tror inte precis varje råspontsbräda behöver fästas, men kanske var tredje ungefär.
OBS, jag är amatörbyggare, så det är inte 100% säkra råd, men det är som jag själv skulle gjort.
Denna är givetvis fäst lite här och var mot råsponten??? Annars skulle den väl inte ligga kvar?
Om du hittar någon galvaniserad skruv med försänkt skalle, ca 45 mm lång kan du ju dra i några sådana genom plankan och ner i råsponten lite här och där. Se till att skruven blir hyggligt ordentligt försänkt, så inte skruven skruvar upp sig någon mm och sen gnager hål på pappen.
Jag tror att det är bra att något håller ihop råspontskanten hyggligt bra, börjar det flexa av vind eller snölaster så tar väl pappen förr eller senare skada. Jag tror inte precis varje råspontsbräda behöver fästas, men kanske var tredje ungefär.
OBS, jag är amatörbyggare, så det är inte 100% säkra råd, men det är som jag själv skulle gjort.
Klicka här för att svara