En kompis till mig renoverar sitt hus och jag ställer mig lite frågande till det sätt som det utförs. Hoppas ni kan ge klarhet om det är rätt eller fel.

Huset är ett gammalt trähus byggt ca 1920 med relativt nylagt korr. plåttak. Takisolering har varit väldigt undermålig eller i värsta fall ingen alls vilket medfört att huset varit väldigt kallt. Huset värms med luft/luftpump samt vedeldning

Nu har han tilläggsisolerat väggarna uteifrån och panelat om, bytt alla fönster till 3-glas energi (Elit) samt isolerat taket med 100mm isover. Friskluftsventiler har monterats i huset.

Nu till mina frågor:
1. Taket är korr. plåttak, spåntad svall, sedan har han gjort en luftspalt på 50mm, ingen vindavskiljare typ masonlit eller dyl utan isoleringen kommer direkt efter luftspalt.
- Detta känns för mig helt galet, tydligen har snickare rekommenderat honom att inte ha det pga av att huset måste andas. Rätt eller fel?

2. Det finns ingen diffspärr, vare sig i väggar eller tak.
- Borde inte detta ställa till problem då han förändrat hela husets klimat, dvs det är mycket varmare nu och den varma fuktiga luften borde kondenseras då den går direkt ut genom tak och väggar.
 
Är det verkligen inte någon som har åsikter om denna konstruktion?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.