S
Det behövs inget schakt som Mattias påpekar. Det räcker även med 3 cm mot brännbart om det är "öppet" bjälklag och då utan isolering.

S
egge skrev:
I mitt fall är det mest myseldning som gäller, och jag kommer inte gå och lägga mig med full fyr i kaminen (säger jag nu ;) Hur som helst, stort tack för all input, det har gjort mig ännu lite klokare! Och jag ska ha ett vakande öga på montören när han närmar sig diffspärren :-)
Påpeka det tidigt så han inte behöver skära av duken utan trär den över.

Lycka till!!

Swedberg skrev:
Det behövs inget schakt som Mattias påpekar. Det räcker även med 3 cm mot brännbart om det är "öppet" bjälklag och då utan isolering.
I detta fall är det en NVI och där finns vad jag vet ingen anvisning om att 3cm räcker i ett ventilerat bjälklag. Däremot har Premodul det monteringsalternativet.

Det är lite lustigt hur kraven på montering skiljer sig på iprincip identiska produkter. Tex så skriver Premodul att man ska ha obrännbart askfat under rensluckor vilket sotaren då kräver. Monterar jag en NVI så står det inget om det och sotaren kräver då inte heller någon.

Tramse skrev:
Jag har monterar en skorsten från premodul och om jag inte minns helt fel så följde det med en gummiduk som man trädde över röret o sen tejpade i plasten.....
man kan undra om det räcker med att staga upp skorstenen med gummiduken, som tejpas i plasten

saturnus skrev:
man kan undra om det räcker med att staga upp skorstenen med gummiduken, som tejpas i plasten
Med premodul följer monteringsdetaljer som gör att den sitter fast. Monteringsanvisningen är dock inget spec bra. Gummiduken är till att spärra fukten! Inget annat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.