Nu ska en montör montera min kamin, men jag är ändå nyfiken. Hur gör man med "tätheten" när man drar upp en skorsten genom plasten? Den ska väl inte ligga an mot röret?
 
den skär man upp, och fäster i det shackt som röret löper i, obs att det får inte finna några virke/reglar inne i shacktet, utan det skall vara klätt med gips, i hela sin längd
 
Då förstår jag. Men om jag inte har något schakt då? Finns de i metall till modulskorstenarna? Har inte kollat alla kartonger med skorstensdelar dock. Men jag tvivlar på att montören kommer konstruera ett schakt på plats.

Litar (än så länge) fullt på firman som sålt braskamin och ska montera, men tycker om att ha iaf lite koll på det andra gör i mitt hus ;)
 
Jag har monterar en skorsten från premodul och om jag inte minns helt fel så följde det med en gummiduk som man trädde över röret o sen tejpade i plasten.....
 
  • Gilla
Malkus Arlemark
  • Laddar…
Vet inte hur väl isolerad Premodul är, men blir den inte varm utanpå, när man eldar, så är det väl godkännt utan schakt, och då är den kanske också utan någon skyddshuv på utsidan av taket. Min skorsten är en DINAK, rostfri med 25mm isolering, och den blir varm som h...e, därför har jag gjort ett schakt inne, och en huv på taket,= allt isolerat. = MVG från Sotmästaren, vid besiktning.
 
Det är en NVI2000 som ska monteras hos mig, och på NVI's FAQ står det

Måste man ha ett schakt?
Nej inget schakt behövs. NVI2000 är så väl isolerad att 50 mm är tillräckligt säkerhetsavstånd till brännbart material.
Nu är det ju en helisolerad skorsten jag stoppar in, och 5cm avstånd har jag vetat om iom att den ska dras dolt i rummet bakom en vägg. Men det är ju just de där 5 cemtimetrarna jag funderar över när det gäller plasten. Kanske ska slå montören en signal trots allt.
 
saturnus skrev:
Vet inte hur väl isolerad Premodul är, men blir den inte varm utanpå, när man eldar, så är det väl godkännt utan schakt, och då är den kanske också utan någon skyddshuv på utsidan av taket. Min skorsten är en DINAK, rostfri med 25mm isolering, och den blir varm som h...e, därför har jag gjort ett schakt inne, och en huv på taket,= allt isolerat. = MVG från Sotmästaren, vid besiktning.
Premodul och NVI är lika i det avseendet att man inomhus normalt har halvisolerade moduler (vilket betyder att dom blir rätt varma vid eldning) och sedan helisolerade moduler överallt utom i rummet där kaminen står. Schakt behövs inte som sagt. Huv på taket ska man såklart ha så man slipper snö och regn på fel sida om taket....
 
ok, det behövs kanske inte något schakt i den meningen, om nu värmekällan är liten och inte avger mycket värme. Men det är inget som förbjuder att man gör ett schakt, för att på så sätt minimera riskerna för brand. Att känna en oro när man går till sängs, med full fart på kaminen, är inte så kul. Min ugn blir väldigt varm, efter 8 timmars eldande, men det vill till, om där nu skall vara någon idè med den.

IMG_1020.jpg
 
Redigerat:
En modulskorsten är ju sitt eget schakt. Hela poängen med en sådan är ju att man INTE behöver bygga något runt. Litar man inte på det borde man nog mura en skorsten istället, hellre än att bygga ett schakt runt densamma.
 
Tramse skrev:
Jag har monterar en skorsten från premodul och om jag inte minns helt fel så följde det med en gummiduk som man trädde över röret o sen tejpade i plasten.....
Stämmer.
 
MathiasS skrev:
Premodul och NVI är lika i det avseendet att man inomhus normalt har halvisolerade moduler (vilket betyder att dom blir rätt varma vid eldning) och sedan helisolerade moduler överallt utom i rummet där kaminen står. Schakt behövs inte som sagt. Huv på taket ska man såklart ha så man slipper snö och regn på fel sida om taket....
Tror att det är enbart NVI som är godkänd att monetteras utan schakt i bjälklaget.

Tror oxo att många kaminkontörer ej använder gummiduken för att dom inte förstår vikten av difftätning
 
Till premodulen behövs heller inget schakt, endast 5 cm fritt från brännbart runt det helisolerade röret. För övergången från halv till helisolerat rör skall komma före det går in i bjälklaget...
 
I mitt fall är det mest myseldning som gäller, och jag kommer inte gå och lägga mig med full fyr i kaminen (säger jag nu ;) Hur som helst, stort tack för all input, det har gjort mig ännu lite klokare! Och jag ska ha ett vakande öga på montören när han närmar sig diffspärren :-)
 
ppalm skrev:
Tror att det är enbart NVI som är godkänd att monetteras utan schakt i bjälklaget.

Tror oxo att många kaminkontörer ej använder gummiduken för att dom inte förstår vikten av difftätning
Nej det är lika för dessa två alternativ. Inget schakt behövs.

En skillnad mellan NVI och premodul är att den inte så snygga övergången från halv till helisolerat rör måste monteras synlig med Premodul. Med NVI kan den (tillsammans med den medföljande isoleringen) monteras ovan undertaket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.