1 784 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Snötyngder på sadeltak
Var nyss ute och skottade en del av taket på min snickarbod/vedbod/loge/garage byggnad och slogs av en tanke angående taklasten. Taket håller idag inte att gå på (skall åtgärdas någon gång när jag vunnit på Triss) så därför står jag på marken med en lång granstör med en slaktad vägskylt på i ena änden och rakar ner snön.
Jag skulle tippa på att jag får bort aningens mer än halva höjden så att säga.
Taket är ett sadeltak och vad jag nu funderar över är hur blir belastningen på taket nu? Nu är ju en stor tyngd längst upp på vinkeln, innan så var det en större tyngd men jämnt fördelat.
Har jag gjort belastningen värre för taket nu?
Jag skulle tippa på att jag får bort aningens mer än halva höjden så att säga.
Taket är ett sadeltak och vad jag nu funderar över är hur blir belastningen på taket nu? Nu är ju en stor tyngd längst upp på vinkeln, innan så var det en större tyngd men jämnt fördelat.
Har jag gjort belastningen värre för taket nu?
Klicka här för att svara