Byggahus.se
Hej,

Skall lägga nytt tak och efterlyser ungefärliga jmf priser för olika varianter. Kan inte hitta någon tråd med någorlunda färska priser.

Befintligt är ett sadeltak på 70 m2 (35 grader lutning) + verandadito på 10 m2 (10 grader). Båda i nuläget belagda med korrugerad plåt. Alternativen är: ny korrugerad plåt, falsad plåt eller papp. Läkt och takbeklädnad är det som skall bytas och det skall utföras av hantverkare.

Gärna i form av tumregel för respektive mtrl om någon har kollat priser på detta nyligen.
Tack, Bo
 
Visar sig att goda vänner lagt papp respektive falsad plåt så de priserna kan jag få tag på. Rapporterar gärna här om någon är intresserad. Dock återstår korrugerad plåt. Någon?
 
Jepp, jag vill gärna att du postar prisuppgifterna för papp och falsad plåt.
 
Husvagnsthord skrev:
Jepp, jag vill gärna att du postar prisuppgifterna för papp och falsad plåt.
När man läser i detta forum så kan man få uppfattningen att man får falsad skivtäckning (d.v.s. klassiskt plåttak) för c:a 1000 kr/kvm.

Om det är inklusive papp och/eller rivning av gammalt tak och/eller byte av delar/hela undertaket vet jag inte. Så därför är det kanske underförstått att det endast plåtslageriarbetena.

Var man bor tycks också spela roll. Stockholm är som vanligast dyrast och ute i någon by billigast.

Men för ett tak med ett gäng takfall, rivning av den gamla takbeläggningen och delvis byte av undertaket så gick det på cirkus 4000 kr/kvm för klassiskt falsat plåttak med ståndrännor o.s.v. För mig i alla fall.
 
Hej,

Vi har köpt ett gavelradhus och ska lägga nytt tak på det. Jag skulle uppskatta att takytan är ca 50 kvm. Det är inga svåra vinklar etc utan ett "rakt tak".
Vi har nu fått in en offert på bandfalsad plåt i offerten ingår även inplåtning av skorsten, öppningsbart tak till skorsten, nytt entrétak med tillhörande papp etc, ny läkt, nya vindskivor i plåt, hyra av byggnadsställning, nya hängrännor och nya stuprör samt en "övergångslist" mellan oss och grannen.
Priset för detta är 86 000,- efter ROT avdrag någon som vet om detta pris låter rimmligt eller är det dyrt?

Tack på förhand, Pernilla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.