Tänkte byta ut taket på lilstugan. Ny råspont, vindskivor och papp. Eventuellt byter jag ut två takstolar också. Vet ngn om det finns en guide på nätet?

Frågor jag har är

1) Börjar man spika råspont uppe eller nere på taket? Spelar det ngn roll vilket håll sponten ligger

2) Räcker det att spika underlagspappen eller måste man klistra den?

Ngra bra tipps innan man börjar?
 
Man brukar spika nedifrån, men det är troligen mest för att kunna sitta på taket medan man spikar det högre upp. Med en så liten byggnad som en lekstuga så finns knappast det behovet. Normalt så limmar man inte underlagspapp (om du tänker ha takpannor på?). Jag tror att det finns specialfall med låg lutning där man limmar helt eller delvis.

det finns instruktioner hos pappleverantörernas hemsidor, och jag tror att det finns om pappen även på takpannetillverkarnas hemsidor.
 
Jag tänkte lägga utpapp ovanpå underlagspappen....
 
När det skall kläs med ytpapp vet jag inget om hur det skall utföras. När jag var mycket ung hjälpte jag pappa med att lägga papp på garaget, den limmades inte. Men dels kan instruktionerna vara andra idag, dels var inte pappa så där väldigt noga med att följa instruktioner. Pappen höll å andra sidan tätt i drygt 40 år (minst, huset såldes förra året).
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.