På vår friggebod med låglutande pulpettak har vi tänkt följande konstruktion: På takstolarna läggs masonite för att hålla ner isoleringen och på denna ströläkt och bärläkt för att skapa luftspalt till råspont som spikas i bärläkten. På råsponten kommer sedan underlagspapp och ytpapp.

Ströläkten är både till för att täcka skarvarna i masoniten och för att eventuell väta som kommer in som vanligt ska kunna rinna neråt.

Takreglarna ligger från kortsida till kortsida och således ligger ströläken tvärs takreglarna och bärläkten ligger i linje med takreglarna.

Råsponten kommer "bara" sitta i bärläkten med spik som vi har tänkt. Bärläkten sitter i sin tur med cc600 ner genom ströläkten och ner i takreglarna.

Tanken är att spika råsponten med 60 mm spik i bärläkten förutom där det är ströläkt under och där spika med 100 mm så det når en bra bit ner i takregeln.

Detta borde väl rimligen vara någorlunda vettigt och hålla även när det blåser? Eller har vi tänkt helt fel?

• takkonstruktion.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänkte från början skippa ströläkt och sätta bärläkt direkt ovan takreglarna och då spika råsponten ner i takregeln. Men hur gör jag då med skarvarna på masoniten? Kanske lägga vindpapp på masoniten?

Varför lägger du inte takreglarna åt andra hållet?

Tyvärr så är konstruktionen på byggsatsen vi byggt med takreglarna åt det hållet så där är vi låsta.

Blev så att jag la vindväv på masoniten och läkt längs takreglarna. Ska ju aldrig kunna komma in mer än någon droppe väta där och vindvägen löser skarvarna mellan masoniten. Tror nog det blir bra men stör mig litet på att man valt att lägga takreglarna så. Nåja, blir enklare med råsponten som är i färdikapade längder så det får jämna ut sig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.