Hej,
Vi har köpt ett gavelradhus och ska lägga nytt tak på det. Jag skulle uppskatta att takytan är ca 50 kvm. Det är inga svåra vinklar etc utan ett "rakt tak".
Vi har nu fått in en offert på bandfalsad plåt i offerten ingår även inplåtning av skorsten, öppningsbart tak till skorsten, nytt entrétak med tillhörande papp etc, ny läkt, nya vindskivor i plåt, hyra av byggnadsställning, nya hängrännor och nya stuprör samt en "övergångslist" mellan oss och grannen.
Priset för detta är 86 000,- efter ROT avdrag någon som vet om detta pris låter rimmligt eller är det dyrt?
Tack på förhand, Pernilla
Vi har köpt ett gavelradhus och ska lägga nytt tak på det. Jag skulle uppskatta att takytan är ca 50 kvm. Det är inga svåra vinklar etc utan ett "rakt tak".
Vi har nu fått in en offert på bandfalsad plåt i offerten ingår även inplåtning av skorsten, öppningsbart tak till skorsten, nytt entrétak med tillhörande papp etc, ny läkt, nya vindskivor i plåt, hyra av byggnadsställning, nya hängrännor och nya stuprör samt en "övergångslist" mellan oss och grannen.
Priset för detta är 86 000,- efter ROT avdrag någon som vet om detta pris låter rimmligt eller är det dyrt?
Tack på förhand, Pernilla
Borde inte takytan vara större? Min lillstugas takyta är 30 kvm och den är 17 kvadratmeter.....
Jag kan säkert ha räknat fel, vet inte om man räknar på nogot speciellt sätt med tak...
Huset är iaf ca 8x6 meter. Tycker du att det verkar dyrt?
Huset är iaf ca 8x6 meter. Tycker du att det verkar dyrt?
Hej och välkommen till forumet.
Sticker inte taket ut i så kallad takfot och iom gavelradhus även ett taksprång?
Sen är det väl lutning på taket? Hur mycket?
Är det 45° takfall så blir takytan 1,4 ggr större.
Det är inte meningsfullt allt gissa rimligheten i en offert då vi inte vet hur stort tak vi pratar om.
(Jag har ändå i vilket fall inte den kunskapen, men andra kanske har
)
Det är väl troligen rätt mycket fel area ... :SKlabbhalvan skrev:
Sticker inte taket ut i så kallad takfot och iom gavelradhus även ett taksprång?
Sen är det väl lutning på taket? Hur mycket?
Är det 45° takfall så blir takytan 1,4 ggr större.
Det är inte meningsfullt allt gissa rimligheten i en offert då vi inte vet hur stort tak vi pratar om.
(Jag har ändå i vilket fall inte den kunskapen, men andra kanske har
Åhå, nästan inget taksprång och relativt flackt tak.
Om byggnaden har måttet 8x6 meter på marken gissar jag att takytan ligger på ca 55-60 kvm ungefär.
Ja inte så långt från det du tänkte.
Men tyvärr är jag inte man att bedöma rimligheten i offerten, men förhoppningsvis får du snart veta av någon annan vad det ett sådant där arbete bör kosta.
Om byggnaden har måttet 8x6 meter på marken gissar jag att takytan ligger på ca 55-60 kvm ungefär.
Ja inte så långt från det du tänkte.
Men tyvärr är jag inte man att bedöma rimligheten i offerten, men förhoppningsvis får du snart veta av någon annan vad det ett sådant där arbete bör kosta.
Vet ej särskilt mycket om detta, men en fråga blir för mig oundviklig när det gäller radhus:
Kan du/ni byta tak på bara er del utan att det blir problem i förhållande till detaljplan? Bör inte hela huset (radhuslängan) ha samma tak? I vissa områden (exempelvis där jag bor) är färgen på taken reglerad i detaljplan.
Rimligheten i offerten får någon annan bedöma.
Kan du/ni byta tak på bara er del utan att det blir problem i förhållande till detaljplan? Bör inte hela huset (radhuslängan) ha samma tak? I vissa områden (exempelvis där jag bor) är färgen på taken reglerad i detaljplan.
Rimligheten i offerten får någon annan bedöma.
I området har folk redan bytt tak lite hur de vill så länge det är svart. Vi har även varit i kontakt med stadsbyggnadskontoret ang eventuellt bygglov men det behövs inte.
Klicka här för att svara
