V
verktygsgurun: Hur många grader lutar det ? Bild ?
1 svar · 1,5k läst
B
BigGitt: Det var som... Stor skillnad i priset! Tackar!
3 svar · 12,2k läst
P
Peter_K: Ah! precis ett sådant fast med 90 graders hörn var det jag tänkte på. Tack!
2 svar · 1,2k läst
S
Schillgard: Vi har haft flera vattenläckage i vinter och ett i somras. Det senare har jag lagat själv. Vi har bott i huset sedan 1970. Det är ursprungligen en västkuststuga på 30 kvm. Sedan tillbyggt 1975. Uterummet kom till 2001 och har plannjatak (plåttak i tegelimitation). Huset har liten taklutning. 14 grader, tror jag. Plåttak på uterummet. Från nock och bak mot trappan ligger betongpannor
0 svar · 1,5k läst
P
puttepj: Jag har sedan nyår gått in på Julas hemsida varje dag och kollat lagerstatus på deras 6m snöraka. Igår dök de upp i några få Jula butiker i Stockholmsområdet. Men när jag ringde runt hade de tagit slut på några timmar. I Södertälje t.ex. hade man fått 60st som var slut på 2 timmar. Ringde runt på morgonen idag och fick tag på ett ex i Barkarby som man lade undan. När jag
28 svar · 11,0k läst
·
End
End: Tack så jättemycket! "Shingeltak" var ordet alltså... Nu hittar jag en del info om taket, men det är nog svårt att hitta exakt likadant. Saken är att tillbyggnaden kommer att korsa gamla taket så jag behöver lägga underlagsbeslag och våd av underlagspapp så shingeln måste bort för att våden ska hamna under shingeln. Eller finns det någon annan lösning utan att behöva ta bort
2 svar · 3,0k läst
·
Ola78
Ola78: En OSB ju inte lika tung som en gipsskiva så du borde klara dig med c/c 600. Sen kan det i och för sig vara som saturnus skrev, bättre med 300 för att stabilisera konstruktionen bättre, framförallt avstyvning.
3 svar · 12,1k läst
·
M
mystiqu: Så till originalfrågan: Finns det skum som funkar till detta ändamål och går det att använda för en permanent lösning? Har inte pratat temporär lösning så förslaget är garanterat ämnat för en permanent lösning, men frågan är om man kan/skall/bör göra så eller om de kommer börja läcka igen om ett år. //M
5 svar · 5,8k läst
T
tdwiz: Har funderat på något åt det hållet, det som jag funderat på då är om det skulle bli för tungt, i och försig så blir ju vikten avlastad ganska bra, och bygger man inte ut längre än 1 pannbredd så blir det ju inte så vansinnigt tungt kanske.
2 svar · 3,2k läst
H
HerrOklar: Ja vi får väl riva och se hur det ser ut. Vi är överens att göra en speciell fuktbesiktning av tak och vägg också. Tack för värdefull input.
12 svar · 2,5k läst
K
Kjell_G: De har varit uppe för diskussion tidigare http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/75358-har-ngn-anvaent-dessa-snoerasskydd.html men jag tycker de verkar intressanta. Kjell G
19 svar · 8,6k läst
S
Stork: Hej. Vi ska byta tak på ett gammalt hus under 2011. Vi ska lägga papptak med listtäckning. Är det någon som känner till ett seriöst företag som kan genomföra det på rätt sätt enligt de gamla metoderna? Huset ligger i Skåne. Tack på förhand!
0 svar · 1,7k läst
A
Arvensis: Nej, det ska inte förstöras hela huset kommer att finnas kvar endast utbyggt och anpassat efter dagens behov, precis som det anpassats efter tidigare dagens behov och moderniteter.
2 svar · 2,0k läst
F
Fixar_Krille: Man kan välja att få pannor som har en extra behandling och håller sig fina mycke bättre. Det kostar nog lite men det är det värt. Färg grått borde inte vara dyrare, rött är ett dyrare pigment vanligtvis.
2 svar · 2,9k läst
Consensus
Consensus: Du har en kallvind, eller hur? Läs på om detta sätt att bygga hus i Sverige, tex här --> http://www.lfs-web.se/Vind.htm
1 svar · 1,0k läst
F
forcelite: Det bästa är ju att inte ändra på ett vinnande konsept. Men om du nu ska göra en förändring av din kallvind så bör du hålla regelbunden koll (speciellt på vintern) på den de närmaste åren efteråt. Ventilation på kallvind och i krypgrund/torpargrund är inte så viktigt som många tror. Montera en thermo-hygrometer från oregon på kallvinden så har du ju alltid koll på
1 svar · 1,8k läst
I
ivanm: Japp, köpte dom på ljusexperten i Borås, varumärket heter designlight. Dom har en hemsida, www.designlight.nu. mvh
6 svar · 2,7k läst
F
Fixar_Krille: Nä men det kan inte bli mer optimalt än panel direkt på, för det går ju inte åt något extrautrymme bara för reglar. Sedan kan man ju välja att slå på reglar på sidorna så att man hittar en bra kompromiss.Börja med att slå på en regel på yttersparrarna och dra snorar mellan dessa. Det är inte ovanligt att det slår på 100 mm eller mer.
3 svar · 2,7k läst
R
Ricke Åland: Hej. Har schingel tak som tydligen har spruckit sönder,kan man laga det när d e vinter och kallt lr e d så att d måste väntas med tills d blir sommar och varmt? Det började läcka nu när d blev varmare ute,,så d står 3 byttor innanför ytterdörren.Mna blir galen att höra på dropp dropp :@ Kan man laga d på något sätt. Tacksam för svar. Mvh Rickard från Åland.
0 svar · 1,7k läst
R
RtZ: Ja, nu kan jag få fram värdena. Vet dock inte vad jag gör, men fungerar gör det :D Tack för hjälpen!
3 svar · 30,1k läst
B
BigGitt: [citat] Med premodul följer monteringsdetaljer som gör att den sitter fast. Monteringsanvisningen är dock inget spec bra. Gummiduken är till att spärra fukten! Inget annat.
19 svar · 25,8k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: Tänkte fel...
22 svar · 30,6k läst
·
P
plåtslagarn: se till att det är trycktäta nit annars läcker det ändå.
3 svar · 4,9k läst
KungPorre
KungPorre: Hoppas att detta ligger i rätt avdelning. Det är så att vårt plasttak på altanen ska bytas ut mot ett pappat tak. Nu undrar jag om det går att lägga 22mm parkettgolv som underlag. Kan få dessa brädor billigare än 22mm råspont på Byggmax. Det är Tarketts golv som är tanken isåfall. Konstruktion: Papp *2 + parkettgolv + isolering + gips. Är rädd för att parketten kommer att skikta
0 svar · 1,3k läst
G
Gurkan_1963: Hej. Någon som vet på ett ungefär vad rimligt är för en självbärande fyrkantig takkonstruktion när det gäller lägsta takvinkel? Taket är 6*6m. Vill undvika limträbalk/stople eftersom hela ytan är ett rum.
0 svar · 2,8k läst
N
norrbottenstorpet: Hur mycket ditt tak klarar beror på taklutning och takkonstruktion i övrigt. Men om jag utan uppgifter ska gissa så med ett lutande tak och snözon 3 så någonstans mellan 1-1,5 m packad snö borde ditt tak klara. http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/31891-naer-aer-det-dags-att-skotta-bort-snoe-fran-taket-3.html
4 svar · 12,4k läst
U
ulfblaholm: Intressant läsning. Bidrar med mina egna värden just nu: Ute -6.6 rh 70 Inne 20 rh 24 (mäter med Oregon, köpt via Anticimex + 3 trådlösa givare) 1.Krypgrund 12.2 rh 36 2.Kallvind snedtak 5.9 rh 43 3.Loft 5.0 rh 55 Körde i höstas med avfuktare i krypgrund och rh har hållt sig bra hittills. Hade även avfuktare på vindsloftet (sorbtions) under hösten och fick ner rh hyfsat bra.
18 svar · 6,3k läst
Dalbotant
Dalbotant: Daviden - du får gärna testa men jag tror jag avstår, med tanke på att man ser ut genom det på rätt så många ställen... ;)
3 svar · 1,8k läst
E
eviljava: Spontant skulle jag säga kåda som svettats ut från träet. Men jag antar att du redan har undersökt fläckarna och kunnat avfärda detta? I sådana fall är det troligtvis rödmögel. http://www.lfs-web.se/rodmogel.htm
1 svar · 6,2k läst
·
B
birn: Hej, jag undrar om någon vet hur innertakskivor ska fästas. Har takskivor som är 600x4000 mm långa. Det är så att några har släppt, och jag undrar hur man ska fästa upp sådana långa monster takskivor. Mvh
0 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.