4 750 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Tvätta bort måsskit på skorsten/tak
Hej.
Vi har stora problem med måsar så här års.
Vårt hus står högst uppe på en bergstopp och agerar utmärkt utsiktstorn för traktens alla skräniga måsar.
De sitter främst på vår skorsten till kaminen. Skorstenen är av plåt, en sådan där med rundat "tak" så att röken går ut på sidorna.
Efter snart tre år är den nu fullskiten och i princip alldeles vit istället för svart.
Har nu införskaffat mig sådana där piggar som jag tänkte montera på skorstenen.
Men först vill jag tvätta av den.
Är det någon som har några tips på vad man kan använda. Jag antar att det fastnat ganska bra efter tre år?
Finns även en del skit på det svarta betongteglet. Vad kan man använda där?
Jag antar att om jag berövar måsarna från deras främsta utkikstorn så kommer de att sätta sig på taknocken istället.
Har ni tips på hur man kan förhindra det.
Piggarna jag köpte var lite väl dyra att sätta över hela taket, men i slutändan kanske värt det...?
Funderar annars på att bara spänna upp en tunn vajjer en decimeter ovanför nocken om det kan funka?
Tacksam för alla tips på både rengöring och moteld...
- Mvh Håkan
Vi har stora problem med måsar så här års.
Vårt hus står högst uppe på en bergstopp och agerar utmärkt utsiktstorn för traktens alla skräniga måsar.
De sitter främst på vår skorsten till kaminen. Skorstenen är av plåt, en sådan där med rundat "tak" så att röken går ut på sidorna.
Efter snart tre år är den nu fullskiten och i princip alldeles vit istället för svart.
Har nu införskaffat mig sådana där piggar som jag tänkte montera på skorstenen.
Men först vill jag tvätta av den.
Är det någon som har några tips på vad man kan använda. Jag antar att det fastnat ganska bra efter tre år?
Finns även en del skit på det svarta betongteglet. Vad kan man använda där?
Jag antar att om jag berövar måsarna från deras främsta utkikstorn så kommer de att sätta sig på taknocken istället.
Har ni tips på hur man kan förhindra det.
Piggarna jag köpte var lite väl dyra att sätta över hela taket, men i slutändan kanske värt det...?
Funderar annars på att bara spänna upp en tunn vajjer en decimeter ovanför nocken om det kan funka?
Tacksam för alla tips på både rengöring och moteld...
- Mvh Håkan
Jag skulle nog säga:
spruta på vanligt vatten i första hand, låt verka ett tag och se om det sedan inte går bort med högtryckstvätten.
Vill du inte ta högtrycken av olika orsaker, skulle jag rekomendera Cillit Bang, en hink, och en vanlig rotborste.
För att skrämma dom kan du prova med att på skorstenen sätta upp en kopia av en uv, kungsörn eller liknande.
spruta på vanligt vatten i första hand, låt verka ett tag och se om det sedan inte går bort med högtryckstvätten.
Vill du inte ta högtrycken av olika orsaker, skulle jag rekomendera Cillit Bang, en hink, och en vanlig rotborste.
För att skrämma dom kan du prova med att på skorstenen sätta upp en kopia av en uv, kungsörn eller liknande.
Produkter som diskuteras: "rotborste"
Handskurborste
För att skura golv
99 kr inkl moms
Läs mer
Ja, att vingla upp med högtryckstvätten 8 meter över marken kanske inte är det första jag provar 
Så jag ska definitivt testa rotborsten först.
En rovfågel var inte så dumt, kanske ska testa det med.
Tack för tipsen!
- Håkan
Så jag ska definitivt testa rotborsten först.
En rovfågel var inte så dumt, kanske ska testa det med.
Tack för tipsen!
- Håkan
Klicka här för att svara