klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Det är väl en praktisk lösning ? Det är ju ni (inklusive du), genom styrelsen antagligen, som har beställt tjänsten, och rimligen är det bättre/billigare om medlemmarna kan bistå med el/vatten istället för att företaget skall komma med en bil med generator/vattentank osv Praxis är väl att man följer beslutet eftersom man bor i en förening. Men om du av ngn anledning inte
1 svar · 481 läst
M
mmergimm: [citat] Jaa tänker kapa där väggen är och uppåt sedan kanske ha kvar lite uppe så ja har liten takfot. Får väl sätta plywood på varainsida vid överkanten på väggen till takstolarna. Tänker jag rätt nu? Mvh
11 svar · 955 läst
·
J
JanA5: Helt nya takstolar är inget alternativ. Eftersom vi har snedtak skulle vi ju i så fall behöva bygga om totalt invändigt i hela övervåningen och det skulle bli en alltför dyrbar affär. Men några 45x145 eller 45x170 bjälkar fastsatta direkt ovanpå de nuvarande överbjälkarna borde rimligtvis ge en fullt tillräcklig förstärkning för att klara av både nytt tak, ny isolering och sedan
5 svar · 2,2k läst
Nol
Nol: Är det någon som vet lösningen? Jag funderar på att göra ett tak med takpapp där takstegen ska gå Vilke 3,5 meter takstege passar på tak med takpapp
8 svar · 767 läst
·
Rickard.
Rickard.: Ja 20 är kanske lite misslagom, kan hålla 10år till och det känns länge men också kanske lika bra att göra om allt när dom ändå är där, bilden kanske lurad men det ser inte särskilt stort ut?
3 svar · 699 läst
·
V
Vmrvmr: Var uppe på vinden då det vid långvarigt, rejält regn droppar ner lite bredvid kökfläkten. Detta sker på höger sida om fläkten. På vänster sida om fläkten såg jag en bräda som stack ut från mängden. Är detta fukt och mögel tro? Ska man åtgärda detta och isf hur? Känns väldigt torrt uppe på vinden, luktar absolut inte fukt, luktar typ torrt trä och detta är enda brädan
0 svar · 571 läst
·
B
Betongo: Har en klurig läcka vid plasttak där jag kommer behöva foga på ett par olika ställen. Kommer vilja foga där plåt möter plast, där plast möter trä och direkt på trä. Vilken produkt är lämplig för detta ändamål? Ska alltså tåla regn, stående vatten vid kraftigt regn, UV, höga temp samt fästa på flera olika material.
0 svar · 498 läst
T
tompaah7503: [citat] Det tror jag inte, eftersom det står präglat Rheinzink på både stuprören (80) och regnvattensamlaren (76). Men jag ser nu att Rheinzink har faktiskt bägge dimensionerna, både 76, 80 och 87 mm i sortimentet i alla fall för stuprören. Sen att regnvattensamlaren inte fanns i 80 på den websidan jag köpte ifrån ledde mig fel i tanken. Men Rheinzink har ett artikelnummer för den i
2 svar · 519 läst
·
Benjamin Pålsson
Benjamin Pålsson: [citat] Tack för utförligt svar. Ovanvåningen består av två sovrum, garderob och en toalett. Ingen nämnvärd fukt bör således komma från dessa utrymmen. Avloppsavluftning går genom taket men detta är tätat mellan bodel och vind. Vindsluckan är tätad med p-list (kanske otillräckligt?) och all rördragning för el är tätad i båda ändar med glasull. Just på denna halvan är
8 svar · 2,2k läst
·
Hannibal65
Hannibal65: Tack för responsen
2 svar · 521 läst
·
Matti_75
Matti_75: Skulle använda mig av dessa från Tecca då du samtidigt får det tätt mot takfoten i ett och samma moment. Distanserna ser till att luftspalten alltid är 50mm. [bild]
2 svar · 1,1k läst
·
D
Drstratoblaster: Hej får man fråga hur det gick? Har ett nästan identisk balkonggolv jag behöver renovera och behöver lite vägledning känner jag.
4 svar · 2,4k läst
·
Matti_75
Matti_75: Det ser ut som eternitskivor som någon lagt dit för att den inte kunnat få dit takpannor i ränndalen
1 svar · 510 läst
·
T
tergo: asfaltkitt tex. https://trebolit.se/underlagstackning/tillbehor/byggkem/60835-asfaltkitt-trebolit-1-l
1 svar · 425 läst
Rickard.
Rickard.: [citat] Nej det är den inte, det är för lite asfalt i dom tunnaste dukarna för att "självtäta" mot spiken. [citat] Det är det men underlagstak ska endast se små små mängder vatten så med ett bra yttertak och med bra lutning så är nog risken ändå minimal. Det finns också läkttätningsband men det verkar inte vara så populärt att använda, i alla fall inte vad jag ser. Under
1 svar · 964 läst
Veritas
Veritas: Detta jobb gjordes 2019. Betongpannorna (tegelröda) som låg på vårt tak hade gjort sitt & var inte snygga med påväxt osv (hade legat där sedan huset byggdes i början på nittiotalet). Kompisen hade byggt hus några år innan & hade då valt helglaserade tegelpannor... & jag tyckte det såg snyggt ut. Det blev för vår del samma märke & modell (Creaton... har för mig att det är ett
15 svar · 10,8k läst
·
useless
useless: Borde inte vara någon skillnad på sinusprofil, vanlig trapetsplåt eller andra profiler. Standardlösingen är att man (helst) gör genomföringen nära nocken och sätter en genomföring som sticks in under nockplåten [bild]
4 svar · 638 läst
·
LePung
LePung: [citat] Tack, det känner jag inte till plywooden är ju fin och inga tecken på att det fukt eller mögel. Ska kolla takduk och kanske bara byta betongpannorna
24 svar · 3,0k läst
·
J
joasag: Har lite delar från Icopal och behöver komplettera, men mitt närmsta Bauhaus har inte allt i lager. Tittade på Biltema och deras stuprör, hängrännor och tillbehör ser identiska ut med Icopal's modeller. Vet någon om det är Icopal Biltema säljer? https://www.biltema.se/bygg/tak/takavvattning/ https://www.bauhaus.se/bygg/tak/takavvattning/hangrannor-tillbehor?brand=ICOPAL
0 svar · 1,0k läst
H
hawk1ye: Spontant skulle jag säga, far med allt på återvinningen och glöm bort.
1 svar · 1,1k läst
·
ubbe86
ubbe86: Hej! Vi är i behov av att byta ut våra vindskivor på huset samt andra "fasad snickerier" på högre höjd. Jag har tyvärr inte möjlighet att göra jobbet själv då det är för brant lutning på taket och att jag ej inte har någon ställning. Har ni några bra erfarenheter av någon bra tak/ snickar firma som ni skulle kunna rekommendera i stockholmsområdet? tack på förhand! Glad
0 svar · 574 läst
M
Maledictus: När jag lade om taket på garaget så var det nog tredje omgången papp. Firman som gjorde det sa att det inte var några problem alls med nya lager papp på gamla lager så länge man kunde inspektera råsponten underifrån.
3 svar · 575 läst
H
Henrik Vamos: Man är i slutfasen med bandtäckning på vårt tak. Kvar är inklädnad av den murade skorstenen. Tidigare hade man klätt in den i vanlig stålplåt men nu vill vi försöka få den mer integrerad i bandtäckningens kulör. Eftersom det är aluminium kan man inte direkt lägga bandtäckning mot skorstenen så man kommer först lägga en tjockare plåt runt därefter klä med bandtäckning. Bygg
0 svar · 649 läst
·
mexitegel
mexitegel: [citat] Det där var ju episkt roligt 😂
7 svar · 889 läst
·
C
Cumber: I augusti 2024 så lät vi göra en takrenovering, i samband med att solceller monterades. Taket var 39 år gammalt. Jag känner mig nöjd med i stort sett allt som gjordes. Men antar ändå att en oberoende besiktning behöver göras med tanke på garantier. Min fråga är om någon har förslag på besiktningsfirmor i mellansverige som ev kan besikta både takrenoveringen och
0 svar · 499 läst
B
Bundas: Nej tyvärr...
2 svar · 1,1k läst
M
MoveMe: Tänkte bara kolla om man ska ha låg glans eller hög glans för mörkgrått bandtäckt plåttak om man vill undvika att taket ser mer buckligt ut än det är? Har förstått att det ändrar sig med värmen och kylan och kan bli lite buckligt.
0 svar · 347 läst
P
PerManent: Jag har sju oanvända betongpannor märkta diamant. Så finns det snart många begagnade pannor.
3 svar · 1,5k läst
·
K
kenorbat: Hej allihopa, Första gången jag skriver här så ursäkta några dumma frågor... och dålig svenska! Vi håller på renovera en villa (byggd 1905) som vi köpte förra året. Vid renoveringen av en kattvind har vi öppnat upp innertaket (slutande parallelltak) och upptäckt att det var isolerat hela vägen upp till takets undersida, utan någon luftspalt. Det översta (~5 cm) lagret av
0 svar · 484 läst
B
bjoesk: [citat] Tack flr snabbt svar. En riktig djungel med eterniten. Håller med om att man inte vill få loss eterniten. Räcker det med bara vatten borste?
2 svar · 508 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.