Hej,

Har hus från -55 med utstickande tak, som syns på bilderna. Har planerat att skrapa och måla om de synliga takstolarna, och funderar på om även råsponten - som i princip är omålad - även bör målas? Vet inte om den har behandlats tidigare på något sätt, men på vissa mindre ställen har den målats (av oklar anledning).

Tänkte först låta råsponten vara omålad, men noterade att en del som sticker ut på kortsidan verkar ha fått påväxt (kanske?), vilket gör att jag funderar på om det bör målas.

Tar tacksamt emot all input!

• Fasaddetalj med synliga takstolar och råspont på ett äldre hus, viss färg är flagnad och råsponten verkar delvis omålad, intill rött tegel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tegelfasad med utstickande takstolar och råspont under takutsprång. Synliga spår av påväxt på råsponten, orsak till fundering kring målning.
    Skapa konto
  • Utstickande takstolar och omålad råspont under taket på ett hus från 1955, med synlig påväxt på vissa delar.
    Skapa konto
  • Tegelvägg med utstickande tak och synliga, delvis målade takstolar. Råspont är synlig med tecken på möjlig påväxt nära kortsidan.
    Skapa konto
Jag tror råsponten på takfoten är utbytt nån gång..

Det stämmer (säkert), utbytt av förra ägaren för cirka 6-8 år sedan tror jag.

Jag tror inte att den blivit målad, den ljusa färgen du ser på du ser på de tre brädorna är nog råspont som varken behövde bytas eller kläs in med plåt när förre ägaren åtgärdade/ lät åtgärda taket.

Om du ska måla tycker jag du ska välja en färg som är lätt att underhålla och som inte stänger in fukt som får råsponten att ruttna.

Tack för svaret! Då känns det som att en målning främst görs av estetiska skäl, och inte så mycket för att skydda träet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.