Alltså, jäkla sattyg!

I stress och press har jag snedskurit ytpappen år fel håll när jag monterade skarv...
Jag förstår att det inte är bra men är det Katastrof?
Har rejält med överlapp och har limmat enligt instruktion, bara att skarven kommer bli utsatt.

Inget bostadshus men ändå skit om det skulle läcka in pga detta.

Alternativ 1 ser jag som att bara klistra lite mer noga och hoppas på det bästa?

Alternativ 2? Riva och börja om? Finns några andra alternativ?

Alt 3 är väl att lägga på ett lager yttertak till? Du kan tex välja papp, shingel, plåt,skiffer eller tegel.

T timmerhuset_78 skrev:
Alltså, jäkla sattyg!

I stress och press har jag snedskurit ytpappen år fel håll när jag monterade skarv...
Jag förstår att det inte är bra men är det Katastrof?
Har rejält med överlapp och har limmat enligt instruktion, bara att skarven kommer bli utsatt.

Inget bostadshus men ändå skit om det skulle läcka in pga detta.

Alternativ 1 ser jag som att bara klistra lite mer noga och hoppas på det bästa?

Alternativ 2? Riva och börja om? Finns några andra alternativ?
Kan inte tänka att det skulle vara ett problem, i och med att skarven är hellimmad.
Ofta ser man på tak att man lagar en skada med en lapp och det är inte alltid som den är satt spetsen uppåt utan hel Kant mot där vatten kommer från.

Rickard.
Bild!

Rickard. Rickard. skrev:
Bild!
Just nu är det täckt för ovädret då det inte är färdigtlagt.

Rickard. Rickard. skrev:
Bild!
Och då har jag alltså typ 15-20 överlapp uppe och säkert 45 nere. Lite osäker på taklutningen.

• Tak med takpapp i flera lager, delvis täckt av presenning, omgiven av träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grått tak med flera lager av takpapp och tydliga överlappningar, del av ett byggprojekt i trädgårdsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Jag det blev minst sagt tokigt, står det i boken att man ska sneskära kortskarvarna?

Jag röstar på alternativ 1, du kan eventuellt peta lite med en spackel med runda hörn för att få in klister under pappen allra längst ut.

Att göra om allt känns lite väl drastiskt och tyvärr så är väl det ends alternativet.

• Gilla
timmerhuset_78
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Jag det blev minst sagt tokigt, står det i boken att man ska sneskära kortskarvarna?

Jag röstar på alternativ 1, du kan eventuellt peta lite med en spackel med runda hörn för att få in klister under pappen allra längst ut.

Att göra om allt känns lite väl drastiskt och tyvärr så är väl det ends alternativet.
Ja det står ju så då. Snedskära skarven. Överlappa 300+150 mm uppe och 150 mm nere. Och mitt i stressen när jag stod ovanför så blev upp och ner fel upp och ner. Men jag tror som sagt att det ska mycket till. Men jag har varit mycket fram och tillbaka idag om jag ska lägga ytterligare ett till eller inte. (På carport)

Redigerat:
Rickard. Rickard. skrev:

Jag lutar mer och mer åt att bara låta det vara. Jag kommer ha god insyn där och bör kunna utvärdera ett år. Men är det ok att sedan lägga ett lager till om det nöter för mycket på sinnet? Har underlagspapp och nu ytpapp då.

Låt det vara, det är en carport där du kan se undersidan av råsponten. Om du vill men troligtvis helt onödigt kan du kladda en liten smal fin sträng asfaltsmassa/lim precis på övergången. 👍

• Gilla
tergo
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Låt det vara, det är en carport där du kan se undersidan av råsponten. Om du vill men troligtvis helt onödigt kan du kladda en liten smal fin sträng asfaltsmassa/lim precis på övergången. 👍
Ja tänker så och den är limmad nästan nästan hela vägen ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.