Her anlitat firma för takbyte inkl allt. Således även vindskivor och vindskivebeslag. Har en pågående diskussion om detta vindskivebeslag är rakt eller ej.

Jag anser att det är snett. Avståndet är mindre upptill än nedtill mellan plåtens kant i förhållande till pannans vågkam.
Arbetsledaren säger att den är rak och menar att det är en optisk illusion.

Åsikter och förslag välkomnas.

• Tak med svarta tegelpannor där vindskivebeslag verkar snett; diskussion om optisk illusion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett tak med svarta takpannor och ett svart vindskivebeslag där avståndet verkar avvika mellan pannans vågkam och beslagets kant.
    Skapa konto
  • Wow
Hellwiz
  • Laddar…
Det skiljer absolut i mått mellan nock och takfot.
Ser det inte ut som taket är lagt snett, kolla mot hängrännan som bör luta mot stupröret.

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
lärjungen
M msbr skrev:
Her anlitat firma för takbyte inkl allt. Således även vindskivor och vindskivebeslag. Har en pågående diskussion om detta vindskivebeslag är rakt eller ej.

Jag anser att det är snett. Avståndet är mindre upptill än nedtill mellan plåtens kant i förhållande till pannans vågkam.
Arbetsledaren säger att den är rak och menar att det är en optisk illusion.

Åsikter och förslag välkomnas.
Snett är det definitivt. Absolut inte tal om "optisk illusion" 😂 Glömde arbetsledaren synvinkeln och ögonmåttet hemma? Frågan är vad som är snett. Ser mer ut som att pannorna är lagda snett i förhållande till vindskivorna. Plåten följer ju bara vindskivan så den går inte att montera på så många andra sätt.

Edit: ser nu att pannraderna inte är raka överhuvudtaget. De går som en svag S-formation. Man brukar slå ett snöre med några raders mellanrum för att säkerställa raka rader. Det har takläggaren inte gjort. Den som lagt pannorna borde räta upp alltihopa. Rad 1-6 nerifrån skall skjutas åt höger. Då kommer det se rakare ut.

Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 13 till
  • Laddar…
lärjungen
Har på bilden nedan zoomat in taket. Högst upp till höger går bildens ytterkant i linje med översta pannraden. Längst ned skiljer det flera cm. Förskjuter man raden mot höger får du sannolikt ett snyggare resultat i förhållande till vindskivan. Men det felar mer än så, för de centimetrarna tar inte bort hela diffen.

En till faktor som kan påverka är om vindskivebrädan är skålad nere men inte uppe. Då drar den med sig plåten och gör att avståndet ökar längre ned.

• Tak med svarta tegelpannor, översta raden verkar rak men mot nedre kanten syns avvikelse i linje med vindskivan.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
kjellinge
  • Laddar…
lärjungen
För jämförelse bifogar jag en bild på ett tak jag la för en kund i höstas där sista pannraden går helt i linje med plåten. Tycker det är mycket noga att pannraderna ser snygga ut, och särskilt där pannorna möter plåten. Även om det mestadels är av estetisk betydelse ger det också intrycket av ett seriöst helhetsarbete. Anser att den byggare du anlitat skall ta sig i kragen och rätta till detta utan tjafs. Ett takbyte är ytterst viktigt och dessutom kostsamt för dig som kund. Slarvar han med pannorna kan han ju lika väl ha slarvat med pappen eller andra viktigare detaljer.

• Rött tegeltak med pannrader i linje med plåten, mot en bakgrund av träd och grå himmel.
    Skapa konto
  • Gilla
ornet och 18 till
  • Laddar…
Vattbrädesplåten på det röda taket ser ju iaf mycket prydligare ut eftersom det är monterat före nockpannan.

• Gilla
ornet
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vattbrädesplåten på det röda taket ser ju iaf mycket prydligare ut eftersom det är monterat före nockpannan.
Men det är den inte. Det är bara en optisk illusion.

• Haha
  • Gilla
ornet och 9 till
  • Laddar…
Känns som att det finns risk att det är nedförsbacke in under vindskive plåten på det röda taket och det är ju inte helt bra.

Du har garanterat en uppförsbacke lite längre in under plåten

• Gilla
Magnus Helin och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Men det är den inte. Det är bara en optisk illusion.
Att den är prydligare i mina ögon är oomtvistligt, du eller TS får tycka vad ni vill.

lärjungen lärjungen skrev:
agda snett i förhållande till vindskivorna. Plåten följer ju bara vindskivan så den går inte att montera på så många andra sätt.
För jämförelse bifogar jag en bild på ett tak jag la för en kund i höstas där sista pannraden går helt i linje med plåten. Tycker det är mycket noga att pannraderna ser snygga ut, och särskilt där pannorna möter plåten. Även om det mestadels är av estetisk betydelse ger det också intrycket av ett seriöst helhetsarbete. Anser att den byggare du anlitat skall ta sig i kragen och rätta till detta utan tjafs. Ett takbyte är ytterst viktigt och dessutom kostsamt för dig som kund. Slarvar han med pannorna kan han ju lika väl ha slarvat med pappen eller andra viktigare detaljer.
Tack för utförligt svar samt bild. Ser betydligt bättre ut.

• Gilla
maniche
  • Laddar…
lärjungen
T topmount skrev:
Känns som att det finns risk att det är nedförsbacke in under vindskive plåten på det röda taket och det är ju inte helt bra.
Det är en uppförsbacke under.

• Gilla
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
Snett är det definitivt. Absolut inte tal om "optisk illusion" 😂 Glömde arbetsledaren synvinkeln och ögonmåttet hemma? Frågan är vad som är snett. Ser mer ut som att pannorna är lagda snett i förhållande till vindskivorna. Plåten följer ju bara vindskivan så den går inte att montera på så många andra sätt.

Edit: ser nu att pannraderna inte är raka överhuvudtaget. De går som en svag S-formation. Man brukar slå ett snöre med några raders mellanrum för att säkerställa raka rader. Det har takläggaren inte gjort. Den som lagt pannorna borde räta upp alltihopa. Rad 1-6 nerifrån skall skjutas åt höger. Då kommer det se rakare ut.
Hej ! Tack för svaret ! Vad anser du om plåten på vindskivan i övrigt, Är det brukligt att man skarvar dem? Samt vad anser du om denna plåt på nocken i topp på bilden ?

• Svart takplåt på vindskiva och nock, sett ovanifrån, med skarvning och infästningar synliga, ovanpå svart takpannor.
    Skapa konto
  • Wow
  • Haha
  • Arg
cpalm och 10 till
  • Laddar…
M msbr skrev:
Hej ! Tack för svaret ! Vad anser du om plåten på vindskivan i övrigt, Är det brukligt att man skarvar dem? Samt vad anser du om denna plåt på nocken i topp på bilden ?
Att skarva gavelbeslagen är fullt normalt eftersom de oftast görs i tvåmeterslängder. Men som det är skarvat på bilden ser det fördjävligt ut och lösningen över nockpannan är katastrof.

• Gilla
nyman_666 och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Absolut sjukaste jag sett att inte montera före nockpannan 😂

• Gilla
nyman_666
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.