Tak & Vind
Casca: plåtade 2 kupor, nock och vindskivor, luftning och skorsten slutade på 24000 inkl rotavdrag
FRS05: [citat] Mina tankar går väl ungefär åt ett liknande håll. Tanken från mig är att se till att säljaren ordnar de pannorna som är spruckna/lite trasiga i kanterna. Det borde gå att argumentera ganska bra gällande det tycker jag med tanke på att huset kommer stå tomt i ca 3 månader innan jag tillträder. Det är en säkerhet både för mig och för dem kan jag tycka. Å andra sidan så
Elaine--85: [citat] Hmm, har en liten fundering där. Borde inte panelen i innertaket i ett vanligt traditionellt parallelltak med invändig isolering också bli en ångbroms i så fall? Eller vad är det för skillnad på innertakpanelen och råspontpanelen som gör att den ena blir en ångspärr. Isoleringen ligger ju utanpå i båda fallen liksom... Om du hänger med vad jag menar :-)
nossodo: Jag skall snart börja lägga ett listat papptak, kerabit 7. Det finns bra instruktioner i rullen men viss information saknas, tex hur man skarvar våder och hur takfotremsan och våderna fästs i överkanten. Är principen att ALLA spikar skall sitta i listerna eller räcker det att alla synlig spikar sitter i listerna? Jag tänker att tex våderna spikas i överkanten och att dessa spikar sedan
OlaF: Blev så att jag la vindväv på masoniten och läkt längs takreglarna. Ska ju aldrig kunna komma in mer än någon droppe väta där och vindvägen löser skarvarna mellan masoniten. Tror nog det blir bra men stör mig litet på att man valt att lägga takreglarna så. Nåja, blir enklare med råsponten som är i färdikapade längder så det får jämna ut sig.
episcopus: Hej igen! Var ute på byggplats för en stund sedan. Trägen vinner. Nä, skämt åsido. HE/UE har gjort ett bra jobb och felen är åtgärdade. Skarvarna med synliga klammer har blivit rejält överlagda med skarvbit som ligger limmad under ovanpåliggande remsa samt på remsa i nivå. Återstår att se hur kanterna åtgärdas. Där låg iaf duk på plats som kan fästas mellan vindskivorna.
roli: Du kan annars köpa boken här: http://butik.byggtjanst.se/product/ProductDetail.aspx?id=394027§ionid=13170&Reload=1 Så får du med revideringarna från senaste BKR-utgåvan. Men det kanske var den senaste utgåvan som du lånade på biblioteket.... sedan kan man undra om biblioteket har med skivan vid utlåning? Den kanske är urplockad och man måste fråga speciellt efter den??
roli: Utformningen påminner om den plåt som vi monterade på vår lilla stuga på tomten för ca 10 år sedan. Kommer inte ihåg på rak hand vem som tillverkade den men skall titta efter när jag kommer hem. Men tillverkaren/återförsäljaren låg/ligger på Vara slätten.
hempularen: När det skall kläs med ytpapp vet jag inget om hur det skall utföras. När jag var mycket ung hjälpte jag pappa med att lägga papp på garaget, den limmades inte. Men dels kan instruktionerna vara andra idag, dels var inte pappa så där väldigt noga med att följa instruktioner. Pappen höll å andra sidan tätt i drygt 40 år (minst, huset såldes förra året).
Bruiser: [citat] Plocka ner det med ränna, ställ på pall och skänk bort det på sidan här, det finns alltid någon med en otät lada eller uthus som behöver pannor.
tomjoh: Tack för svaren. Jag har bestämt mig för att fortsätta med 18 graders lutning och fortsätta med tegel hela vägen, jag tror det blir snyggast och innebär minst problem. Fallet blir ca 6 decimeter i ytterkant och det fungerar eftersom det är ett sovrum.
raveper: Köp in själv och byt själv är det klart billigaste. Kan ju säker bli en skillnad på 100-150 000 tusen eller så.
Mats Bengtsson: [citat] Jo det är förstås idealet. Mitt överskottsrör kommr ut ur väggen, och troligen går tilloppet från ett rör som paserar igenom väggen precis intill, så jag är, tror jag, tvungen hitta en väg att stänga det uppe på vinden. --- Mats ---
kimmo_thn: [citat] Ok.. då pluggar jag det där röret imorgon oavsett.. får se om jag investerar i en trådlös fuktmätare som får sättas där uppe då:) tack för tipsen
Klabbhalvan: I området har folk redan bytt tak lite hur de vill så länge det är svart. Vi har även varit i kontakt med stadsbyggnadskontoret ang eventuellt bygglov men det behövs inte.
Mikael_L: Svar till Klabbhalvan postas lämpligen i den startade tråden i ämnet: http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/172560-pris-falsat-tak.html
SBH: ströläkt måste du ha för skit och eventuell fukt som är bakom pannorna.
Hubbe2: Försäkringen täcker inte om ditt tak läcker, oavsett hur nylagt det är, så det är inget försäkringskrav att få det besiktat. Däremot är det ju bra att få koll på att det är rätt gjort innan du betalt allt så du fortfarande har en hävarm på att det skall bli riktigt. Garantiärenden kan vara svåra att få utförda om det är färdigbetalt...
estwing: ser väldigt högt ut mellan rännan å pannan... vanliga fall ligger nedersta pannan mot fotplåten... här får man in hela*hövvet* ser tokfel ut enligt mig!!!!
orionizer: Ingen som har en bild? En bra beskrivning i ord kanske också kan få polletten här att trilla ned hur jag ska bygga en :)
yuphin: Ska bygga ett tak mellan stugan och uteplatsen, ca 2.5 meter är avståndet. Kan tyvärr inte fortsätta med samma lutning som uteplatsens tak har, måste bygga taket från väggen så att det hamnar precis ovanpå uteplatsens tak. Hur får man till det på enklaste sätt, hade hoppats på att inte behöva gjuta nya plintar och sätta upp stolpar för det nya taket, utan använda mig av en
ranzor: Har beställt ett tak till vår utbyggnad som liknar eran med en terras på taket, haft kontakt med flertalet takfirmor och de svar jag fick är att vi måste lägga pvc duk pga lutningen, vi har dock bara en lutning på 4-5 grader vilket medför att bandtäkt plåt inte är godkänd, då måsta man ha 8 graders lutning tror jag det var, så det beror ju på vilken lutning ni har där uppe vad ni
Kleve: Hej Jag har idag en altan som är infälld under de befintliga takstolarna men vill nu utöka altanen och också taket. Detta gör det inte möjligt att fästa en bärlina på husväggen. Går det att förlänga de befintliga takstolarna och lägga taket på det eller är det inte stabilt nog? Hur gör man i så fall för att få maximal bärighet? Tacksam för svar då jag inte har hittat något
plåtslagarn: nej det behövs inget gegga till detta. bara lägga i och använda http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-21102.aspx byggmax är ju inte favoritbygghandeln men dom har en bra hemsida...
gadu^: Vi inredde en kallvind och det gick väl på i runda slängar ca 100kkr inkl takfönster och trappa. Använde hantverkare till takfönster och trappa, men allt annat gjorde jag själv. Bilder finns på våran blogg... http://adaljan.blogspot.com (man får scrolla ned en del)