Tak & Vind
Kleve: Hej Jag har idag en altan som är infälld under de befintliga takstolarna men vill nu utöka altanen och också taket. Detta gör det inte möjligt att fästa en bärlina på husväggen. Går det att förlänga de befintliga takstolarna och lägga taket på det eller är det inte stabilt nog? Hur gör man i så fall för att få maximal bärighet? Tacksam för svar då jag inte har hittat något
plåtslagarn: nej det behövs inget gegga till detta. bara lägga i och använda http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-21102.aspx byggmax är ju inte favoritbygghandeln men dom har en bra hemsida...
gadu^: Vi inredde en kallvind och det gick väl på i runda slängar ca 100kkr inkl takfönster och trappa. Använde hantverkare till takfönster och trappa, men allt annat gjorde jag själv. Bilder finns på våran blogg... http://adaljan.blogspot.com (man får scrolla ned en del)
vojma: Det bästa vore om du kunde komma åt insidan och flytta avluftningen neråt i bild och hålla den ca 30-40 cm nedanför nock på det mindre taket.
Mattias L.: Jag köpte sådana taksteg man hakar på bärläkten samt förstärkte dessa. Kostar inte så mycket och fixat på en eftermiddag. Godkänt av en sur sotare också :-)
Yeti 550: Köp färdiga takstolar är mitt tips, det finns duktiga företag som kan räkna hållfasthet. När det gäller väggkonstruktionen måste du kolla noga så regelväggen är tillräcklig, tänk på att betongpannor blir otroligt mkt tyngre än papp och dessutom ska det klara snötyngd! Lycka till!:)
Nilfons: [citat] Där har du det. Efter att ha pratat med andra byggare på firman igår, så berättade de hur det är monterat - taket kommer i två stycken färdigmonterat med spont, papp och läkt. Då gissar jag att det då inte har stämt i måtten med vad man behöver och man har då lagt in en extra råspont mellan blocken (det syns underifrån inne i förrådet att en planka i mitten har en annan
OlaF: [citat] Nog en ganks bra undulatregel. Det gäller att ha något känsligare än en själv i närheten helt enkelt :)
plåtslagarn: tenn r det inte. låter som bly. Köp en bit av din lokala plåtslagare och lägg ditt den själv.
Tobbemålare: Undrar om det är någon som har målat sitt tak med Hagmans takpannelasyr ? Verkar vara jätte smidigt. Men man undrar ju hur länge det håller innan färgen mattas eller kanske flagnar av.
marcusjj: [citat] Tänk också på att nockpannorna är snuskigt dyra. Du vill gärna ha nocktätning, fågelband, skruv till pannorna, nockskruv/spik, taksteg, glidskydd...mm. Jag är i sluttampen med mitt takbyte på 160m2. Jag valde Benders palema candor och mitt ser ut att landa på lite drygt 200kr/m2. Sen att tillägga så köpte vi också en spikpistol för pappspik. rekommenderas varmt om man vill
LarLam: Har hittat leverantörenav pannorna: http://www.traditec.com/reclaimed-gebr-laumans-roof-tile.html
yuphin: Har ett litet förråd på 5kvm där det ligger papp i dag. jag måste byta en spåntbräda längst ner på varje sida av taket samt trekantlisten som pappen går över. Måste jag i detta fallet slita bort all gammal papp och lägga nytt både underlagspapp och ytpapp? Eller kan jag bara ta bort pappen från dom 2 takbrädorna som behöver bytas samt över trekantlisterna och sen bara lägga
Peter_K: ca 540:- /kvm så då har vi nog ganska så lika kvadrameter priser i slutändan då min offert även inkluderar nya hängrännor&stuprör. takstege, aloppsluftare mm.
para: [citat] Mina snickare gjorde det men det är nog inte så svårt, bara regla på vid sidan om de vanliga takstolarna. Hade inte en tanke på kinavipp från början men jag ville ha en takfot på ca 40cm och med 63graders taklutning hade vi behövt dra ner taket 80cm, nästan ner till överkant fönster och då ser taket jättestort ut. Som en stor mössa på huset. Har inget som stöttar där
snaggletooth: Min erfarenhet av värme i rännor och stuprör är att skiten ändå tenderar att frysa ihop när det kommer lite mer nederbörd än vanligt, vi har haft på en del byggnader på jobbet och det har bara strulat.
bengan24: Överlapp på 7cm i skarven och tätning med tec7. Ränskarvar är bara skit.
vickepikke: Hej, Gör ett nytt försök i forumet. Är det någon som vill sälja eller skänka bort sina bruna Jönåker 2-kupiga takpannor i Stockholmstrakten får ni gärna höra av er. Tack på förhand! //V
BiFuel: Ja du... jag vill inte ropa hej och allt sånt där men sedan vi fick igång självdraget har det sett rätt bra ut. Var uppe i 75% (1-8 plusgrader på vinden) vid några tillfällen men då tror jag att uteluften spökade. Det var dagar då det var kallt och frostigt på natten och varmt och fuktigt på dagen (i mars). Jag tätade då gavelventilerna och körde en vanlig avfuktare några timmar
baccis: Eternit innehåller asbest och får därför bara rivas ner av behörig firma. Så har jag fått lära mig.
pbengtsson: Papp från 60 talet har gjort sitt, jag hade tagit bort den för att verkligen se hur det ser ut under. Bortagning görs enklast med skyffel, bort med pappen och sedan "skottar" man upp nubben, ca en dag tar det.
orparn: Förresten :(... om ni gjort en gemensam upphandling där samfälligheten betalar fakturan så får ni väl inte heller ROT avdrag för arbetstiden, den skulle ju i så fall behöva vara specad i Offerten också :@ Eller kan föreningen fakturera de olika husägarna 50% av arbetskostnaden + materialet och skicka 50% av arbetskostnaden till Skatteverket :S Det måste väl vara tillåtet att
Suhagg: Det har löst sig. Har räknat fram allt nu.
janwide: Sa besiktningsmannen vari problemet låg? Fann han påväxt någontans? För höga fukthalter? Eller var det bara så att han konstaterade att luftspalt saknas?
yuphin: Bifogar en större bild av uteplatsen, tanken är att detta tak skall fortsätta in mot stugväggen.
bengan24: Finns plåtregel som du skall använda som bärläkt, det finns hål i den så vattnet rinner igenom om det komemr in vatten. Skruva det aldrig emot pappen, det blir kondens mellan taket och TRP20 plåten.
Frebbe: Kontakta närmsta plåtslageri så får du den precis enligt de mått du önskar. Kommer du "rätt tid" så lär det nog inte bli mycket dyrare än att köpa den i bygghandeln. Du kan få den säkert upp till 100 m bred men då bara 1,25 m lång per bit, detta är knappast aktuellt, rimligare är då att dela upp 125 cm på bredden. Bestäm hur mycket nerknäckt du vill ha och ta resten upp på
byggankan: Åååh vad kul. Nu blir jag alldelse sugen att bygga en friggebod bara för att få någonstans där jag kan ha ett grönt tak.