B
BigGitt: kanon! Tack.
2 svar · 6,5k läst
Matti_75
Matti_75: Du skär ett rakt snitt i pappen ovanför hålet. Sedan skär du en lagom stor pappbit 45 graders vinkel på båda sidor som du sedan trär in i hålet under den övre pappen och drar neråt tills det täcker hela snittet.
1 svar · 5,1k läst
P
pbengtsson: Plåtslagaren skall dit innan du river något, detta för att få värdefulla råd och ett hum om när i bygget denne behöver vara klar med sina delar. Behöver du rikta nocken behöver du också rikta de översta bärläkten med, men lägg ut bilder, detta går inte att avgöra utifrån den info hittils.
3 svar · 3,3k läst
haavard
haavard: [citat] Ja. Jag fick samma felmeddelande men genom att testa olika mått/värden blev det godkänd. Nu senast med snözon 2,5 och cc 50 cm.
8 svar · 11,7k läst
·
M
myrstack: [citat] Förutsätter att hålen han har borrat är i dom horisontella bjälkarna? Om det är så är det givetvis en avvägning mellan hållfasthet och luftomsättning men ser man på bilderna så tycker jag det ser generellt bra ut. Kan du fixa några bilder på där hålen sitter, var de är placerade i bjälken osv? Om man ger sig på ett sådant projekt som detta kommer det vara svårt att
6 svar · 3,6k läst
·
A
angelicagunnar: Hej! Jag är sprillans ny här o detta pga en dröm om ett torp som verkar bli sann! Torpet i fråga är en gammal drängstuga. Den står på naturstensfot o är timrad. Vi har inte bråttom med att få iordning huset men vill gärna att taket ska isoleras direkt för att kunna behålla nån slags värme i huset. Mellan vind o kök på nederplan är det dessutom helt oisolerat så man kan säga
0 svar · 9,5k läst
·
0
066019458: Har precis kollat och den satt på fel längd, hade missat de men nu är den flyttad så hoppas att den går bättre nu.
5 svar · 4,9k läst
H
Hubbe2: Om rännorna stupar har man satt dem med för stort fall..... Stuprör och hängrännor.. Att det ska vara så svårt...
7 svar · 16,0k läst
Raceman
Raceman: Jag skulle lagt som i ditt första förslag, dvs horisontellt med början nedifrån så att överlappningarna blir åt rätt håll. Den enda gång som man mig veterligt lägger åt andra hållet är om man lägger pappen med trekantsstav från nock till takfot så att det ser ut som ett plåttak.
1 svar · 3,7k läst
The Tor
The Tor: [citat] Än så länge har inte getingsamhällena hunnit växa sig så stora. Därför är det en bra idé att plocka ner getingbon medan som fortfarande är små. [citat] Troligtvis ingår det i din försäkring men det beror på vilken försäkring man har och var getingbona sitter.
6 svar · 2,9k läst
·
S
Svanteson: Hej! Som jag skrivit i ett par andra trådar är vi spekulanter på ett hus. Det är byggt 1939 och renoverat runt 2000. Taket lades om 1998. På visningen gick vi upp på vinden och såg ingen takfotsventilation trots att vi tittade ganska noga. Dock låg det en hel del isolering i vägen så vi kan kanske ha missat detta. Vid takfoten sitter det insektsnät så det mesta tyder ju på att det
0 svar · 1,2k läst
M
MagnusB81: Så om jag förstår dig rätt Byggarätt så förespråkar du inte att lägga råspont och takpapp utan att bibehålla takets nuvarande konstruktion. Hur menar du när du skriver tilläggsisolera med EPS? Alternativ 2 om att sätta diffusionsöppen väv får du gärna utveckla för mig också.. Fler åsikter/synpunkter välkommnas. /M
2 svar · 3,4k läst
K
knoster: det måste ju vara smidigast att sätta fönstren först,är väl iofs inte så krångligt att skär i pappa i efterhand för fönstren heller,men det är väl enklast med läktningen om dom rätta fönstren sitter där först
1 svar · 1,2k läst
K
kallstrom_74: har hört både bra och dåligt om bensalkonklorid,så jag har inte ening om det är bra eller dåligt. Jag har oxå hört med ett tvättningsföretag..typ samma pris,men man får ju göra avdrag,men blir ju ändå ca 25 tusen som man inte vill lägga
4 svar · 7,1k läst
G
gaia: Ring din sotare och fråga. Det är han som ska senare godkänna din nya skorsten. Troligtvis säger han att du ska ta bort spjället .... lättare att sota :) gaia
1 svar · 3,1k läst
LAINE
LAINE: Roofkit takmassa eller silikon
1 svar · 6,8k läst
haavard
haavard: [citat] Att någon tror de kommit på ett smart sätt (les enklare=billigare= mer att tjäna ) att bygga hus. Det bryter mot allt vi lärt oss genom flera tusen år men under några år blir det den nya sanningen. Sen skakar alla på huvudet åt dårskapen och vi går tillbaks till beprövade metoder...
12 svar · 6,6k läst
M
MöIIer: Finns ströläkt som inte är mer än ~18mm tror jag det var.
3 svar · 2,5k läst
C
Cabrera: PL-400 fick jag som tips av en snickare men jag kan hålla med om att vanligt trälim låter bättre. Från början var jag inne på att skarva en klots med 22 mm brädor på respektive sida men inbillar mig att det skulle se klumpigt ut men vad vet jag, det estetiska är inte helt enkelt. Och förmodligen kommer ingen annan än jag själv stå och stirra under takfoten och tycka "f-n vad det ser
6 svar · 12,0k läst
·
S
s60: Tusen tack vindpapp lär det bli.exakt sånt tak som på bilden är tanken..
3 svar · 2,2k läst
·
A
ankan_84: Exakt, då kör jag på det. Tack för svar.
3 svar · 5,5k läst
Y
yuphin: Har en lucka ner till källartrappan (utomhus) som är klätt ytpapp. Pappen börjar bli gammal och med några småskador, så jag tänke lägga ny. Bör man slita bort den gamla pappen eller kan man laga den med asfaltmassa och sen lägga ny ytpapp direkt? Hur gör man för att montera pappen korrekt i varje hörn?
0 svar · 2,1k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Jag satte taket på korta längden, golvet i längsriktningen från fönstret, i detta fallet var dom olika men det är mest en smaksak
2 svar · 4,3k läst
S
smurfen72: Ska du lägga ny plåt kan du väl läkta ovanpå det gamla taket men ska du ha falsat tak går det ju inte.
9 svar · 8,3k läst
·
M
MöIIer: Jag är inne på samma sak, underlagspapp, Yt papp som klarar ner till 3 grader. Sen vill jag ha tegel på det bara för att det skall se bra ut. Hur mycket förstörs pappen av att man spikar ströläkt på den? Går det att limma ströläkt, alt lim och spik och att limmet håller det tätt?
4 svar · 4,5k läst
K
Kurtivan: Jag har ett altantak med liten lutning och trp 20 plåt. Det läkte också in vatten första året så jag köpte en plåt till, skruvade loss de andra och satte tillbaka med två korrugeringars överlapp samt sprutade en sträng med tätningsmassa innan jag skruvade tillbaka plåtarna. Det har fungerat bra efter.
1 svar · 1,6k läst
H
haeh: Ja, att vingla upp med högtryckstvätten 8 meter över marken kanske inte är det första jag provar :) Så jag ska definitivt testa rotborsten först. En rovfågel var inte så dumt, kanske ska testa det med. Tack för tipsen! - Håkan
2 svar · 4,8k läst
F
frankbuick: blir att dom lägger av d på backen.
13 svar · 5,5k läst
C
Claes F: Vi har har Dantegl på vårt hus. Ni kan se några bilder på https://www.dropbox.com/gallery/1072471/1/hus?h=b8dfcb. Vi tycker det är snyggt. Det var snickaren som förslog det, så antagligen går det snabbare att lägga än Vittinge, men det är bara en gissning...
2 svar · 3,0k läst
vojma
vojma: Du måste ha en ränndal.
1 svar · 858 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.