R
Hej,
Förra året la jag byggmax plåttak på en mindre utbyggnation på sommarstället. Det är alltså det plåttaket som ser ut som riktiga tegelpannor. Vid detta tillfälle la jag alltså ny papp på den gamla pappen och därefter la jag ny läkt på detta. Därefter skruvade jag fast plåttaket i läkten. Allt har fungerat bra sen dess. Dock inser jag att det inte går att gå på detta tak eftersom det då böjer sig. Min fundering är då om man på resten av taket skall strunta i att i att lägga läkt och bara dra fast pålttaket direkt igenom pappen till råsponten? Det som dock oroar mig kring detta är den potentiella risken med att specialskruvarna med packning kan ge upphov till läckage rakt in till råsponten. Hur ska man göra?

Det är tyvärr så att byggmax har tunnare plåt än t.ex lindab. Så därför det inte går att gå på det. Jag tror inte du skall montera det utan läkt.....

Planjas är också så mjukt att man måste sätta foten på rätt ställe (i dalarna) för att det inte ska vika sig.

Protte

Har lagt Byggmax och Planjas och jo gå i dalarna och sätt 95x22 läkt är vad jag fick som tips.
/sture

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.