6 113 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Hur byter jag en nockpanna ?
Hej..
Jag är lite osäker på detta med tak så därför kommer denna fråga :S
Jag var uppe på taket några veckor sen för att titta till skicket på pannorna.
Såg då att en nockpanna hade en liten spricka precis på toppen. Såg ut som om sprickan började inne vid skruvhålet och gick ca 5-6 cm ut på pannan.
Men hur får jag loss denna panna utan att börja ta loss nock pannorna en efter en från en kant? dom är ju fast skruvade och går inte och vinkla upp såppas så att man kommer åt skruven..
Vill gärna få bytt denna innan vintern och har inte lust och ringa en takläggar firma bara för denna panna
Mvh Kimmo T
Jag är lite osäker på detta med tak så därför kommer denna fråga :S
Jag var uppe på taket några veckor sen för att titta till skicket på pannorna.
Såg då att en nockpanna hade en liten spricka precis på toppen. Såg ut som om sprickan började inne vid skruvhålet och gick ca 5-6 cm ut på pannan.
Men hur får jag loss denna panna utan att börja ta loss nock pannorna en efter en från en kant? dom är ju fast skruvade och går inte och vinkla upp såppas så att man kommer åt skruven..
Vill gärna få bytt denna innan vintern och har inte lust och ringa en takläggar firma bara för denna panna
Mvh Kimmo T
Det brukar gå att lossa den som ligger över såpass att den man vill byta kan tas väck.
edit, nu läser jag lite mer noga.
Så pannorna täcker alltså över skruvhålen på den undre?
Då har väl dom som monterat inte tänkt sig för ...
edit, nu läser jag lite mer noga.
Så pannorna täcker alltså över skruvhålen på den undre?
Då har väl dom som monterat inte tänkt sig för ...
Redigerat:
Jag skulle låta det vara, eventuellt köra på med någon tätningsmassa på sprickan.
Fundera över mängden vatten som kan tänkas rinna in genom denna spricka. Nockpannan befinner sig ju högst upp på taket, vattnet rinner nedåt. Det är en annan sak med sprickor längre ner på taket - där är det mycket mera vatten som passerar. Jag tror helt enkelt att mängden vatten som tar sig in genom denna spricka är försummbar.Troligtvis har du också något undertak under teglet som fångar upp det sin eventuellt sipprar in.....
Ska du hålla på och byta är risken stor att du förstår något som du sedan inte kan få ihop ordentligt.
Fundera över mängden vatten som kan tänkas rinna in genom denna spricka. Nockpannan befinner sig ju högst upp på taket, vattnet rinner nedåt. Det är en annan sak med sprickor längre ner på taket - där är det mycket mera vatten som passerar. Jag tror helt enkelt att mängden vatten som tar sig in genom denna spricka är försummbar.Troligtvis har du också något undertak under teglet som fångar upp det sin eventuellt sipprar in.....
Ska du hålla på och byta är risken stor att du förstår något som du sedan inte kan få ihop ordentligt.
Redigerat:
Ok.. får nog bli lite sikaflex på sprickan dåSommartorparn skrev:Jag skulle låta det vara, eventuellt köra på med någon tätningsmassa på sprickan.
Ja det är ju inga stora mängder som kan komma ner genom sprickan. Men jag vet att nocken har nog ingen vidare tätning/papp under. Utan det är väldigt ventilerad sådan på mitt hus.. Kan se lite av nockpannan från vinden.. Men som du säger. Kan ju fort bli att man inte får ihop det perfekt igen.. Ska se hur det blir men sikaflex för sprickan är ju inte stor. man ser bara sprickbildningen på pannan. Det är inte ens säkert att det rinner igenom.
Tack för tipset
Klicka här för att svara