Tak & Vind
Mikael_L: Jag satte fotplåtar idag faktiskt. Med överlapp på ca 5mm blev det. :) Ett längre överlapp medför en massa plåtarbete, så jag stack bara in änden 5-10mm och bankade ner så gott det gick.
Turner73: Hej. Sett det på ett forum, vet inte om det är sant eller snack... Dock så har jag nog valt en annan väg, jag ska få med ICOPAL 3-graders och en YAP 2200 som underlagspapp. Jag ser ju ändå inte mitt tak och det är billigare. /T
prototypen: Bygga en låda över, blir ju som en kanal men mycket billigare. Protte
cinema101: Ändvänd en takfotskil på 63mm. Finns hos välsorterad bygghandel.
Mikael_L: [citat] Vassego. Glöm inte att ta en bild på resultatet och lägg upp sen ... :cool:
birn: Hej någon! Jag har börjat projektet att bygga ovanvåningen på vårt 1 1/5 planshus. Vår tanke är att ha öppet upp i nock med bjälkarna synliga för att få lite mer rymd. Jag håller på med luftspalten och där kommer min fråga i ärendet. Om jag förklarar från utsida taket hänger takpannorna och under det sitter det oljehärdad masonite vilket tydligen är vanligt nuförtiden. Den
welena: Det är som sagt pappen du främst ha koll på, den åldras och bör bytas till skillnad från takpannorna som du kan återanvända om du tycker de är fina. (Dock har ofta nya pannor en beläggning som gör att mossa etc inte fäster sig lika bra). När du kollar pappen så titta inte bara på ett ställe, utan kika i alla väderstreck eftersom solen troligen åldrat taket olika hårt på de
welena: Fick tag i en tekniker på Icopal (som har exakt likadan monteringsanvisning gällande denna typ av duk på gavel som alla andra tillverkare) och han tyckte också att det var lite märkligt att man lämnade en bit utan duk och tyckte att det bästa skulle vara att dra upp duken på vindskivan på samma sätt som man gör med takpapp. Känns lite surt att inte ens tillverkaden själv kan motivera
Pant: Det stämmer det är bjälklag mellan 2 uppvärmda plan.
fruktis: Hej, jag håller på att bygga en takkupa på huset och just nu skall jag montera ränndalarna i vinkeln där taket möts. Eftersom taket på takkupan slutar en bit upp på det befintliga taket så måste ränndalen mynna ovanpå takpannorna på det befintliga taket. Någon som har en lösning på hur en sådan övergångsplåt från ränndal till takpanna skall se ut, gärna med bilder? //Fruktis
Gurravasa: Upptäckte häromdan att en felkonstruktion i avvattningen gjort att det runnit i vatten mellan underlagspappen och råsponten under takutsprånget på en gavelsida på vårt 6år gamla hus. Har nu åtgärdat felet så att vattnet rinner rätt väg men hur ska jag göra med den ruttna råsponten? Måste allt ruttet bort och bytas eller kan det få torka ut och sen oljas in och målas?
Mario: Håller på att lägga om taket på garaget och har fått beslutsångest. Har bytt all råspont på taket och lagt underlagspapp på taket enligt konstens alla regler. Dags att börja med ytpappen. Lutningen på taket är ca 7 grader och enligt instruktionen på tillverkarens (Trebolit) hemsida ska man vid taklutning under 14 grader använda ytpapp SEP 4100 som har extra bred klisterkant. Fick
Picke: Priser vet jag inget om då vår ingick i husleveransen. Vi lade duken på takstolarna, överlappande enligt märkningen (ca30cm) och tejpade med väldigt kraftig specialtape. Sen la vi ribbor på tastolarna och satte fast med ett par spikar, för att sedan spika bärläkten ovanpå. Den sticker ut ca 2 cm mot hängrännan
silversmeden: Skruvstycke med plastbackar gör mall bocka själv inte svårt,lycka till.
MrWalker35: När man lägger ny papp på taket hur ska man göra när man kommer till dropplåtar. Jag har en kupa utbyggd i taket. under panel sitter ju en plåt som går ut över pannorna längsner, behöver man riva ner panelen, ta bort plåten och sen lägga ny papp. för att sedan återmontera plåt och panel??
mikaelbe: Vi har likadant som du, en plåt som täcker vattbrädan. Jag skall nästa gång jag gör nåt åt vindskivorna byta dem. Då tar jag bort vattbrädan med dess plåt och sen sätter jag dit en plåt som funkar som vattbräda samt går över kanten på vindskivan. Jag tror det kan bli bra om du tar bort vattbrädan + dess plåt och ersätter med en plåt som jag beskriver ovan. Den kallas även
pickels: Lägger om taket och har nu kommit nästan upp till nock. Nu har lite material tagit slut så jag gjorde som så istället för att täcka den sista biten med presenning så tog jag spillbitarna av takpapp som blivit över och tätade taket med det. När jag om ett tag skall lägga på de sista våderna, måste jag då ta bort den pappen som ligger där eller kan jag låta den vara kvar? Pappen
sir_daniel: vi la om vårat hus från 1909 i feb-mars i år. rev ner all takpapp (vissa ställen var det 5 lager...) ner till råsponten, sedan la vi på nya takbjälkar o isolerade 220mm, på det oljemasonit, ströläkt, ny råspont, takpapp, läkt o tegel... vi lejde bort jobbet då jag valde det eller hålla på med annat under semestern :)
Berliner: Hej, fördelen med Bauder är helt klar att man har duken inkl. spiktätningen på ovansidan av elementet. Ingen fukt kommer in i isoleringen. En exempel 100mm PIR Plus lambda 0,23 koster 326,00 SEK som lika ca 180mm frigolit. Det betyder mindre jobb för handverkaren, duken är redan monterad högt isolerförmåga, tunnare konstruktion osv. En tillverkare för ett system. System kommer att
JOW: Utan att veta nåt om dimensioner på dina takstolar spännvidder etc, och jag är ingen konstruktör. Men jag skulle hävda att du kan ta bort det "sjuka". Och därefter förstärka genom att skruv/spik-limma en bjälke mot din gamla så lång som möjligt och i samma dimension som befintlig bjälke.
satsur: Dsl. Jag tokgissade, men som gammal mekanist och skidakare overdriver jag ju aldrig... he he. Jag uppskattade en sida, inte totalen. Det ar latt att blanda procent och grader. Det ar i alla fall brant att ga pa. Da kan jag ju skryta om mina vildare dagar... nar man fick uppleva vad 45 graders taklutning blir oversatt i alpkorridorer... ngt man dor av att ramla utfor. Jag har borjat gora om
turmenator: Har beställt ändspontat nu dom hade 3.9 och 5.1 längd, blev 3.9 för 5.1 passa inte alls med taklängd 11meter.
turmenator: Jag funderar lite på takpappen, fick tipset om t-tak yap super och kolla lite, den är lite dyrare än yap 2200. Den är längre täcker bredare, men den får inte ligga utan tak så länge, är mycket tunnare. Är den verkligen bättre eller bara snabbare att lägga?
pbengtsson: Googla på epdm + tak, det används i rätt stor omfattning till flerfamiljshus och större byggnader. Har själv använt epdm duk på mina låglutande tak och är helnöjd. Är också förvånad varför fler inte har det på sina platta tak, men det kan kanske bero på att pappen har utvecklats och är likvärdig. Det jag tycker är smidigt är att det är lätt att få tätt i hörn, utstick
fredda_p: visst kan du det - jag brukar köra med vanligt papp-klister (asfaltklister) /F
ByggBert: Oki, ser att inläggen är några år gamla men likväl aktuella: RENNIT är skarvfria som reklamen utlovar. Rätt så ovanliga och "snygga om man så vill men: Det viktigaste har de glömt, nämligen att hängrännor behöver rengöras emellenåt!!!q(;^;)p RENNIT-rännorna kan man inte spola av, dra något längst efter rännan osv då de har upphängningen ÖVER rännan och VAR 60 cm. Jag
andersmc: Det går inte att svara på, man måste titta på just det aktuella huset.