Vi har ett hus som består av en äldre del (1929) samt en nyare tillbyggnad (2006/2007).
I dag ligger det ett plåttak som vi vill byta ut mot något som passar huset lite bättre,
Vår önksann är att ha betong/tegelpannor och vi håller nu på att undersöka om taket klarar detta. På den äldre delen lär vi få ta ut en byggnadsingenjör för att göra en bedömning, men frågan gäller den nya delen. Läsa byggnadsritningar är inte min styrka och hoppas att någon kan hjälpa mig med vilken belastning som takkkonstruktionen klarar. Takstolarna sitter cc1000.

Hoppas på hjälp :)

Vi håller på att ta in offerter och när den gäller den äldre delen är det väldigt intressant när man får olika besked från olika hantverkare. Allt ifrån "Det finns inte en chans att det klarar pannor" till "Jag har 100% säker på att det klarar pannor"
Nä...det blir till att ta ut en ingenjör:S

• TakJPEG.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ser att texten på bilden kanske kan vara lite svår att läsa...men öppnar man den i Explorer och zoomar in så kanske det funkar ?!

Redigerat:
Som amatör ser det ut att bli mycket tryck utan avlastning. Ser ju nästan ut på ritningen att takstolarna är skarvade? I så fall är det rökt.

Som svar är att det måste besiktigas på plats.

BennyA skrev:
Som amatör ser det ut att bli mycket tryck utan avlastning. Ser ju nästan ut på ritningen att takstolarna är skarvade? I så fall är det rökt.

Som svar är att det måste besiktigas på plats.
Harom sagt ingen koll på takstolskonstruktioner och hur de dimensioneras, men de många ritningar som jag sett på denna typ (tror att det kallas för "Förhöjt ramverk") ser ut som min ritning.
Om sedan det är bra eller dåligt det vet jag inte, men det är i alla fall inte hemsnickeri så man tycker ju att den borde vara kontruerad enligt de normer som gäller.

Vad är det som du läser ut av ritningen som gör de tveksam ?

Hur ser väggarna ut som takstolarna vilar på? jag är 99 % säker på att de håller för betongpannor/lertegel

JonasFapejo skrev:
Hur ser väggarna ut som takstolarna vilar på? jag är 99 % säker på att de håller för betongpannor/lertegel
Huset har tegelväggar med putsad fasad. Det är ju som sagt ett äldre hus (byggt 1929) med ganska rejäla väggar.

Pucka skrev:
Huset har tegelväggar med putsad fasad. Det är ju som sagt ett äldre hus (byggt 1929) med ganska rejäla väggar.
Hmmm....det blev lite fort och fel...:S
Väggarna i den nya delen som dessa takstolar sitter på är av lättbetong.

Enklast är väl att be om en offert från en takstolsfabrikant. Dom har ju beräkningsprogram som räknar ut det hela blixtsnabbt. Då får du både en offertritning och ett pris från ett certifierat företag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.