Hej.
Jag flyttade in i ett hus för snart ett år sedan och har hela tiden "haft på agendan" att dra ut avloppsventilationen genom taket. Nu har jag äntligen tid, men vid närmre inspektion så undrar jag om det är nödvändigt. Det har sett ut som det gör i 18 år och det sitter en ventil på avluftningen (vacuumventil?) Det finns dock spår av fukt i vindsutrymmet som är oisolerat och ca 15 m2 stort, men det är i andra änden av stället där avloppsventilationen kommer upp. Jag bifogar lite bilder och hoppas att någon har lite tips om hur jag ska göra.
Jag undrar dessutom, kan någon se om det är en vacuumventil där sitter på avloppsventilationen, eller är det något annat?
Tack på förhand!
Jag flyttade in i ett hus för snart ett år sedan och har hela tiden "haft på agendan" att dra ut avloppsventilationen genom taket. Nu har jag äntligen tid, men vid närmre inspektion så undrar jag om det är nödvändigt. Det har sett ut som det gör i 18 år och det sitter en ventil på avluftningen (vacuumventil?) Det finns dock spår av fukt i vindsutrymmet som är oisolerat och ca 15 m2 stort, men det är i andra änden av stället där avloppsventilationen kommer upp. Jag bifogar lite bilder och hoppas att någon har lite tips om hur jag ska göra.
Jag undrar dessutom, kan någon se om det är en vacuumventil där sitter på avloppsventilationen, eller är det något annat?
Tack på förhand!
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Vårt hus som vi ännu inte har flyttat in i, har samma lösning, avluftning på kallvinden och lite fukt däruppe. Oklart om fukten beror på dåligt tak eller på avluftningen. Den här lösningen förekom tydligen lite överallt på 80- och 90-talet.
Huset besiktigades såklart av Anticimex i samband med försäljningen. Besiktningsmannen gillade inte den typen av avluftning och gav det en anmärkning. När vi lägger nytt tak passar vi därför på att dra upp den genom taket.
Huset besiktigades såklart av Anticimex i samband med försäljningen. Besiktningsmannen gillade inte den typen av avluftning och gav det en anmärkning. När vi lägger nytt tak passar vi därför på att dra upp den genom taket.
Är verkligen ingen expert men det kan ju inte bli sämre av att dra ut det. Delarna kostar lite, men jobbet var iaf enkelt med mina betongpannor.
Sent from my X10i using Tapatalk
Sent from my X10i using Tapatalk
Medlem
· Västerbotten
· 97 inlägg
Jag är heller inte någon expert, men som det ser ut på bilderna så har du ingen takfotsventilation utan isoleringen går ut mot råspånten. Det skulle jag hellre se som en trolig orsak till fukten du har? Rätta mig gärna om jag har fel men den där avluftningen suger väl bara luft om det behövs, inte blåser?
Hej. Tack för era svar.
Jag var uppe på vinden och tog lite foton. De foton jag postat här är från besiktningen som gjordes för ca 1 år sen. Jag jämförde sedan bilderna för att se om det skett någon förändring. Vad jag kan se så har det inte det och allt som är åtkomligt där uppe är torrt och fint.
Så jag låter det helt enkelt vara men håller ett öga öppet om det skulle ske några förändringar. Däremot så ska jag isolera ett gammalt fönster som idag är enda vägen in till vindsutrymmet då detta endast är enkelglas. Fönstret sitter i den uppvärmda delen av den gamla delen av huset där det är öppet upp till nock, och fönstret leder in till kallvinden som ligger ovanpå en tillbyggnad.
@ scubasteve1983: Menar du att det vore en bra idé att skära bort lite av isoleringen där denna ligger emot råsponten? Det finns takfotsventilation, i alla fall när man kollar uteifrån, har inte undersökt om det syns inifrån vinden. Vindsutrymmet verkar vara välventilerat. Det var bra omsättning på luften där uppe när jag var där och kollade. Blåste ifs en hel del den dagen...
MVH
Svante
Jag var uppe på vinden och tog lite foton. De foton jag postat här är från besiktningen som gjordes för ca 1 år sen. Jag jämförde sedan bilderna för att se om det skett någon förändring. Vad jag kan se så har det inte det och allt som är åtkomligt där uppe är torrt och fint.
Så jag låter det helt enkelt vara men håller ett öga öppet om det skulle ske några förändringar. Däremot så ska jag isolera ett gammalt fönster som idag är enda vägen in till vindsutrymmet då detta endast är enkelglas. Fönstret sitter i den uppvärmda delen av den gamla delen av huset där det är öppet upp till nock, och fönstret leder in till kallvinden som ligger ovanpå en tillbyggnad.
@ scubasteve1983: Menar du att det vore en bra idé att skära bort lite av isoleringen där denna ligger emot råsponten? Det finns takfotsventilation, i alla fall när man kollar uteifrån, har inte undersökt om det syns inifrån vinden. Vindsutrymmet verkar vara välventilerat. Det var bra omsättning på luften där uppe när jag var där och kollade. Blåste ifs en hel del den dagen...
MVH
Svante
Medlem
· Västerbotten
· 97 inlägg
Som jag har lärt mig så ska man i princip se ut från vinden nere vid takfoten. Detta var något som besiktningsmannen påpekade när jag köpte mitt hus. Jag har en mycket värre situation än hos dig. Jag har inte hunnit åtgärda detta än men det kommer nog i samband med att jag lägger nytt tak då jag ska bredda taket i samma veva. Blir nog att byta råspånten då också.
Det finns visst skivor man kan sätta för att säkerställa att man har ventilation vid takfot såg jag när jag läste om tilläggsisolering här:
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=21577
Det finns visst skivor man kan sätta för att säkerställa att man har ventilation vid takfot såg jag när jag läste om tilläggsisolering här:
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=21577
Låt bli ditt vindfönster. Det enda du kan göra är kanske att sätta nya tätlistor ifal dom gamla inte håller tätt. Det ska inte komma fuktig,varm inneluft ut på din vind. Värmen som sticker ut genom glaset hjälper att hålla din vind torr och fint. Rubbar du balansen med extra isolering så kan du få mer mögel än du önskar dej. Ibland behövs det inte så mycket för att förstöra det som fungerar...S-Man skrev:Så jag låter det helt enkelt vara men håller ett öga öppet om det skulle ske några förändringar. Däremot så ska jag isolera ett gammalt fönster som idag är enda vägen in till vindsutrymmet då detta endast är enkelglas. Fönstret sitter i den uppvärmda delen av den gamla delen av huset där det är öppet upp till nock, och fönstret leder in till kallvinden som ligger ovanpå en tillbyggnad.
Den avluftning du har behöver du byta bara om den slutat fungera. Men så länge det inte luktar avlopp på din vind så betyder det att den fungerar
Ja, låt det vara och håll ett öga öppet så riskerar du inget mögel. Har det funkat hittills så är det ingen idee att ändra, tycker jag.
gaia
Läs på lite till om kalla vindar och ventilation så upptäcker du snabbt att besiktningsmannen kan ha fel och beijers system är helt förkastligscubasteve1983 skrev:Som jag har lärt mig så ska man i princip se ut från vinden nere vid takfoten. Detta var något som besiktningsmannen påpekade när jag köpte mitt hus. Jag har en mycket värre situation än hos dig. Jag har inte hunnit åtgärda detta än men det kommer nog i samband med att jag lägger nytt tak då jag ska bredda taket i samma veva. Blir nog att byta råspånten då också.
[länk]
gaia
Om ni tittar noga på bilderna så sitter det läkt och någon typ av skiva för att hålla luftspalten öppen.gaia skrev:
I hörnet där det ser sämst ut, kolla om spalten är öppen.
MVH
det har jag missat - det finns ju mögelstoppers på detta vind. Det svarta sprider sej därifrån men ser inte så farligt efter 18 år av intensiv ventilation. Det kanske är värre längre ner mot takfoten?Tiger79 skrev:
TS har en bra möjlighet att själv kontrollera vilka delar av vinden ser bäst ut och hur takfotsspalten ser ut. Är det bäst där spalten är fullt öppen och det blåser friskt genom eller där den är kanske strypt och nästan obefintlig? Sen kan man modifiera spalten beroende på vad som fungerat bäst
gaia
Klicka här för att svara