Hej
Jag har haft sotaren här och har fått ett krav på att ha en stege som är fast monterad på taket. Informationen som jag fick var att bulta fast den befintliga med bult och mutter (borra genom taket och sätta mutter på vinden)
Det känns surt att behöva borra i ett plåttak så jag började googla lite och fick upp både firmor och gamla (typ 2008) forum om fästen som kläms fast mot falsen. Nu tänkte jag lyfta frågan så att den blir aktuell (2013) .
Alltså jag har idag en takstege som ligger på taket och över nock (mitt hus är byggt 1910, stegen är säkert ganska gammal).
Jag vill alltså ha tips, ideér och förslag hur jag ska göra sotaren glad och nöjd.

mvh ceddan

Phuu, det var visst tur att jag börjat googla och hitta detta forum :)innan borrmaskinen åkte fram :eek:.
Lite klurigt att förstå, Jag får höra med plåtslagaren här i byn och kolla med honom/henne.
Kan återkomma i forumet för att ev. hjälpa andra med samma bekymmer

Är taket från 1910 så är det förmodligen enkelfalsat. De fästen för bandtäckningar jag själv har satt upp kräver att taket är dubbelfalsat. Så håll koll så du inte får tag i något som inte är godkänt eller kanske till och med livsfarligt.

Det är bara "skalet" på mitt hus är från 1910, (iof, tanten på vinden är nog gammal oxå).
Plåten som ligger på nu monterades för ca 10 år sen (den är dubbelfalsad).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.