Tak & Vind
ivarssonivar: [citat] En skorsten går ju ofta lösa men när det ibland kan bli en 7 olika saker man det som sagt bli billigare.
Mikael_L: [citat] För mig var kilarna restmaterial efter att jag sågat av överramen i takfoten (ren design mao) till garaget samt friggeboden, husets takstolar lät jag tillverka. Men det var lite klurigt att fixa något som både gav snabbhet och repeterbarhet. I ena fallet gjorde jag någon konstruktion med ett fasttvingat anhåll i kap/ger-sågen, och andra änden av överarmen låg på ett stöd
cederbusch: Har dörr i liv med fasaden och funderar på att bygga ett litet skyddande tak. Inget glas och får inte vara så dominant. Någon som har en bra idé?
norrbottenstorpet: Väljer du fast pris får du firmans allra snabbaste hantverkare och offerten innehåller en hel del marginal eftersom firman bär en del "risk". Väljer du löpande räkning kan du räkna med firmans långsammaste hantverkare, för firman har inget för att stressa med jobbet. Hitta en fåmansfirma som har goda referenser och gå på löpande med ett riktpris. Normal får detta inte överskridas
peternicklas: Det räcker med att skjuta upp en pannan och ta bort den som blir blottad. Gör du då hela vägen så behöver du inte ta bort så många.
phl: Inget att bry sig om, det blir lite blött och det ska pappen ta. Har i dagarna testat underlagsduk på mitt tak som jag håller på att lägga om. Duken tog två mindre skyfall utan pannor. Bra test innan man lägger tillbaka det gamla teglet ;-)
Cecilia och Erik: Hej! Vi skall precis börja med byte av vårt gamla plåttak (aluminium). Idag ligger det direkt på ett gammalt spåntak av okänt skick (ser inga tydliga läckage från vinden, men vet inget mer). Taket är ett brutet sadeltak. Konstruktionen består av ganska veka, men täta takstolar, på det ligger en glespanel (ganska tät, så man ser bara spånerna här och var). Denna panel består av
Eriksson_1: Tack för svar. Får lägga plåttak på halva taket och hoppas att det fungerar bra. Pappen får ligga kvar under som extra skydd.
ivarssonivar: Ja man kan lägga papp på platta tak men man måste då svetsas ihop pappen värma upp med gasbrännare vilket man inte bör ge sej på själv. Problemet med såna här platta tak är ju att dom är svåra att få täta ofta är det bara att kasta pengar i sjön att försöka lappa dom speciellt om taket passerat sin lindlängd när man laga en läcka så läcker det snart någon annan stans.
rybbe: [citat] Ca 17-20 % dyrare med aluminium än stålplåt, så det är ganska prisvärt just nu.
jepperdy: Jag skall lägga plåttak på garagebygget och har tänkt att Bygga med fribärande läkt, dvs bärläkt direkt på takstolarna med en plast däremellan och då kommer frågan; Ska det vara ångtät plast, typ vanlig byggplast, eller ska det vara diffusionsöppen plast? Var kommer kondensen, på insidan av plåten, plasten eller både och?. (Betongplattan är isolerad och väggarna är delvis
exerg: Ibland kan det behövas lite hjälp av det i Lindabkatalogen kallade STAG (stagband) för att klara snötyngd mm
titanium: Det jag tycker ser lite oroväckande ut är den sista bilden. En sådan sänka på taket tyder oftast på att någon del av konstruktionen har satt sig eller att det är fellutande redan från början. Undersök konstruktionen om du kommer åt, så att du kan se vad som är anledningen till svackan. I övrigt tycker jag inte att det ser så farligt ut. Men håll koll på torrsprickor runt
Slasher2: Hej Skulle bygga på hustaket och märkte att Plannja 20-105 skiljer sig lite grann från den normala TP20 profilen (och den profil Plannja 20-100 hade innan men som utgått). TP20 har 35 mm topp och botten och 100 mm mellan varje korrugering. Plannja 20-105 har 37 mm och 105 mm vilket gör att plåten inte passar när man överlappar dom. VARFÖR? har plannja gått ifrån den gamla klassiska 100
SBH: helst skall plåten ligga på pannorna. krav och krav vet jag ej. som sagt snö och vattean blåser in. och så ser det ej speciallt snyggt ut
MB77: Dom är kanon, vår lokala XL-bygg har dessa, finns på många ställen. Länken var bara ett exempel.
Enk Projektet: Behöver du ha ventilation då.....räcker det inte med en vaccumventil bara?
Cabrera: Farmarskruven är självborrande så det är bara att köra utan att förborra.
mhg_3: Golvet... har tittat under stugan och där finna ingen växtlighet och inget kan hålla kvar vatten där heller, fick då reda på att maken spillt olga på golvet därinne så problemet är löst :) Tätningskittet blir säkert bra men kanske kan man foga skarvarna mellan tak och stolpe också innan takpappen läggs? Vi är inte uppe på taket och bygger ännu, nu är det trallbygge runt
buildman: Håller på med bastubygge och funderar på yttertaket. Bastustugan byggs i skiftesverk, sk bulhus. Tanken är att stryka på järnvitriol för att få en grå yta. Vad skulle vara ett passande ytskikt? Några tips? Har funderat på spån men det verkar vara svårt att få tak på material. Sent from my LT18i using Byggahus
flonaldo: Har läst ett antal inlägg på forumet om metoder för att förlänga livslängden på eternittak. Har själv ett eternittak från tidigt 70-tal som dels är väldigt mossigt och på grund av åldern antar jag att sannolikheten att det skall börja bli sprickor i eterniten ökar för varje år. Jag har sett en produkt som heter betonglasyr (se länk nedan). Tror ni att den skulle minska risken
Locke: Har man monterat efter tillverkarens arbetsbeskrivning? Om JA - sov lugnt, om NEJ - reklamera.
rybbe: Hade behållt gamla pannorna(kompletterat via div sajter), bytt pappen o läkt mm. Bygg upp ställning o lagt allt på, många sura timmar på att ta ner allt till marken o riskabelt.
KnockOnWood: Tycker också att priset låter ok. Om du litar på att firman kan göra ett bra jobb så kör på!
Anonymiserad 128745: precis ,tyckte det kändes lite långt men ska kolla hur jag hamnar så det stämmer med pannmått men 55-60 vill jag hamna på för att slippa måla ihjäl mig senare/micke
lordmetroid: Nu reser dem mitt hus och jag insåg att jag missat en viktig detalj i beställningen. Det ingår inget insektsnät, lite försent att komma på det nu så jag får väll sätt i det efteråt. Taket är byggt med takduk istället för underlagstag. Hur sätter man in insektsnät i ett tak med takduk?