Vi har ett tak med kupade eternitskivor anno 1975 som sitter spikade. Nu (innan snön kom tbx) upptäckte jag att massor av spikar vandrat upp, eller troligare dragits upp vid snöras. Ser ut att vara upp emot 1/3-del av alla som lättat med ca 5-10mm.
Spikarna har nån gummitätning som nu inte lär hålla tätt så jag blir orolig att vatten nu ska vandra med spiken ned och tära på träet under.
Tror ni det räcker att spika ner dessa igen så snart snön är borta, eller är det läge att göra en större insats?
Har aldrig hållit på med tak så känner att jag har dålig koll...
Spikarna har nån gummitätning som nu inte lär hålla tätt så jag blir orolig att vatten nu ska vandra med spiken ned och tära på träet under.
Tror ni det räcker att spika ner dessa igen så snart snön är borta, eller är det läge att göra en större insats?
Har aldrig hållit på med tak så känner att jag har dålig koll...
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
taket sitter med klockspik nu och dom vandrat upp med åren. Om du inte ska bytta taket inom en snar framtid skulle jag byta ut spiken till skruv och om du tänker bytta ut det så kan du spika ner dom så länge.
Tack för rådet.
Då allt ser väldigt bra ut inifrån vinden sett dvs inga tecken på fukt eller påväxt kommer jag nog satsa på att skruva skivorna till våren.
Tips på lämplig skruv mottages tacksamt...
Då allt ser väldigt bra ut inifrån vinden sett dvs inga tecken på fukt eller påväxt kommer jag nog satsa på att skruva skivorna till våren.
Tips på lämplig skruv mottages tacksamt...
Eternit är ju asbest. Vet dock ej farligheten, men gissar att du inte vill damma. Finns säkerligen någon mer insatt som svarar snart.
Jag har just bytt ett vågigt eternittak med skruv där en stor mängd av skruvarna hade skruvat upp sig. I de flesta fall var det inte något stort problem i och med att skruvhålen sitter högst upp på vågorna, så det är relativt lite vatten som har runnit in. Läkten där efternitskivorna satt skruvade så jättefin ut med undantag för någon enstaka plats.
På garaget har jag kvar eterniten något år till, och där har jag åkt på två mindre läckage pga detta vid häftigt regn. Nockplattorna var se som hade mest problem, men efter att jag tätat hålet med silikon har takbjälkarna där torkat upp och ser fina ut igen.
I ditt fall hade jag sett över taket och bytt ut spiken mot skruv, bytt packningarna och eventuellt tryckt in silikon i hålen för säkerhets skull. Mitt tak sitter med franskskruv, det borde funka bra för dig också. Det finns nog franskskruv med tillhörande tätningsbricka att köpa. Jag bedömer att det är ett helt ofarligt jobb eftersom du inte kommer att skada plattorna (dvs det dammar inte) och det är utomhus (eventuellt damm blåser bort snabbt). Arbetsmiljöverkar rekommenderar ett andningsskydd med p3-filter då man gör såna jobb yrkesmässigt men jag skulle själv inte oroa mig det minsta för att göra det utan skydd.
På garaget har jag kvar eterniten något år till, och där har jag åkt på två mindre läckage pga detta vid häftigt regn. Nockplattorna var se som hade mest problem, men efter att jag tätat hålet med silikon har takbjälkarna där torkat upp och ser fina ut igen.
I ditt fall hade jag sett över taket och bytt ut spiken mot skruv, bytt packningarna och eventuellt tryckt in silikon i hålen för säkerhets skull. Mitt tak sitter med franskskruv, det borde funka bra för dig också. Det finns nog franskskruv med tillhörande tätningsbricka att köpa. Jag bedömer att det är ett helt ofarligt jobb eftersom du inte kommer att skada plattorna (dvs det dammar inte) och det är utomhus (eventuellt damm blåser bort snabbt). Arbetsmiljöverkar rekommenderar ett andningsskydd med p3-filter då man gör såna jobb yrkesmässigt men jag skulle själv inte oroa mig det minsta för att göra det utan skydd.
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden