Hej

Skall gipsa mitt innertak i bostadsrätten men har lite frågor jag hoppas ni kan svara på.
Reglarna är cc60 och tänkte använda takgips så de kan köras in i lägenheten via hissen.
Takgipsens storlek är 600x1200 så nu har jag två alternativ.

1. gipsa på kortsidan så skruvar plattan endast i ändarna.
2. gipsa på långsidan så man får fästpunkt i ändarna och i mitten.

Det låter som alternativ 2 är det att rekommendera.

Sedan har jag sett på flera byggen att snickarna använder något slags metallband de lägger på kortsidorna istället för att regla även där. Håller detta bra ?

tusen tack för svar.
Glenn Johansson
Göteborg

• Gilla
Bubben85
  • Laddar…
Cc 60 är för glest (för den gips jag känner till). Du behöver sätta en glespanel av 22x70 med cc 30. Sen kan du skruva på längden eller tvären, spelar ingen roll.

Tack för svar.
Jag har ett betongtak i grunden som sedan har monterats 45x45 reglar på. Då storleken på takgips inte är så stor och därmed vikten per skiva minskas rejält. (1200x2400mm - 27kg. jämnfört med 600x1200 - 7.4kg) Så borde det räcka för att inte taket skall släppa.
Vad har ni för åsikter om metalbandet ?

Glenn Johansson
Göteborg

Det blir ju exakt samma vikt per ytenhet, men fler skarvar. Du har alltså ett precis lika tungt men svagare tak än helskivor......

Tror inte taket kommer trilla ned, risken är nog större att det bågnar. Jag brukar lägga träklotsar (22mm) mellan glasen ibland för att minska risken för sprickor.

Skulle inte vara kul att det bågnar när allt är klart. Fick nämnligen rekommendationen att regla cc60 av en snickare. Känns väldigt surt nu.

Kolla specarna från gipsleverantören, och kontakta ev dem. Kanske finns fet skivor som funkar...

• Gilla
Staffan Lackemo
  • Laddar…
Oavsett vilken gips du sätter i taket så är det cc300 som gäller och du bör helst ha antingen gles (28x70) eller regel (45x70) i taket 45x45 är för smalt.

Jag reglerade med 45x45 cc 30 och drygt två år senare ser det bra ut, cc30 var rekommenderat då i alla fall.

Det funkar med 45x45, bara du skruvat i betongtaket tillräckligt tätt.

Enklast är nog nu att skruva en till 45x45 mellan de befintliga.

• Gilla
hanisa
  • Laddar…
Förresten, ett tips. Tänk på att andra regelns centrum skall vara 60cm från vägg. Börjar man med regel mot vägg och sen cc60 så blir det en 2,25 mm remsa mot väggen...

Larsa skrev:
Förresten, ett tips. Tänk på att andra regelns centrum skall vara 60cm från vägg. Börjar man med regel mot vägg och sen cc60 så blir det en 2,25 mm remsa mot väggen...
2,25mm är en väldigt smal remsa ! :)

• Gilla
Mugmaz
  • Laddar…
kört betongskruv cc50. men då reglar jag på cc30 för att vara safe

verktygsgurun skrev:
2,25mm är en väldigt smal remsa ! :)
Ja det gäller att ha tungan rätt i mun då man skär den remsan....

2,25cm :-)

Spelar det någon roll vilket håll på reglarna man lägger gipsen?
Tänkte köpa 600x2400 skivor & skruva upp men har har ett rektangulärt rum där reglarna sitter från kortsida till kortsida.
Men tänkte gipsa långsida till långsida. Finns det några problem här, förutom att jag får inte skruvrader i mitten på gipsskivan från kortsida till kortsita utan från långsida till långsida. Har fästpunkt närmast väggarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.