Hej

Har en ganska stor kåk med mansardtak, vi har ganska stora problem med isbildning i ränndalar med inrinnande vatten som följd, har provat i år med värmekabel och det har funkat sådär men det har ju inte kommit så mycket snö...

Har sprutisolerat det vi kommit åt men det är fortfarade stor isbildning i ränndalar...

Problemet enl. flera som jag pratat med är ju såklart att det är dåligt isolerat och att plåten ligger spikad direkt på råsponten (som ligger från nock till fot, spårade).

Enl. plåtis så borde jag plocka av hela taket, spika på takstolarna, isolera gärna medlösull, på med ny råsport, läkta (så man får en luftspalt under plåten), på med ny plåt. Kostnad 250'-300' mellan tummer och pekfinger. Ena sidan är ganska lätt ordnad med bara en kupa mitt på taket, andra sidan har en utbyggnad mitt på (huset är som ett T alltså), på ena sidan av utbyggnaden är det 2 st kupor och det är alltså mansardtak så det är inte direkt enkelt att bygga ställning heller...

Låter det som en rimlig åtgärd? bortse från priset då det bara är en grov uppskattning...

Värdeökning på huset pga takbyte är nog inte så stor, men det är ju en värdebevarare.
Vill verkligen inte knacka mer is, men det känns som en lite för stor kostnad, bara plåtläggningen med material uppsattades till ca 100' men då rycker ju all semmester :)

Förslag på andra, billigare, åtgärder?

Antar att det inte finns mer att göra invändigt vad gäller isolering?

Jag spånar lite:

Antar vidare att om man lyfter ränndalsplåten så ryker takpappen => lägga om taket? El går det att patcha?
Tanken var att lyfta plåten lite från spånten (och takpapp under plåten) => luftspalt => kanske mindre tö => mindre is => mindre läckage.
Detta är ett minimalistiskt ingrepp för att lösa problemet med läckage pga tö/is. (Om det nu räcker/fungerar.)

En annan tanke, som förmodligen inte är praktiskt genomförbar, (och kanske inte heller vettig), är att lägga en ny plåt ovanpå, med luftspalt emellan.
Återigen en relativt minimalistisk/snabb/enkel/billig lösning.

Sedan finns det ju yttre tilläggsisolering av hela taket. Det finns en el flera tidigare trådar om det har jag för mig.

Oj var lite otydlig, plåten är spikad direkt på råsponten utan papp emellan, råsponten har långsgående spår och ligger från nock till fot, tanken är väl att ev. kondens ska rinna i spåren och ut i takfoten

ja yttre isolering med thermisol har jag funderat på, funkar den med plåt? kostnaden för plåten och plåtjobb blir ju iaf minst 100'

Aha, du har helt plåttak, inte bara ränndalar etc. Ja om det inte går att isolera mer på insidan så blir det ju dyrt och omfattande. Om det fortsätter att läcka in nu och då så kommer naturligtvis taket att ge sig med tiden, och då måste det göras i alla fall. Är det bra kvalitet och grovlek på materialen i taket, och läckagen inte är stora el inträffar ofta, så kan det ju tänkas att taket kommer att hålla ett gott antal år till. Men det är förmodligen svårt att se, och man vill ju inte chansa med ett uppruttnat tak och ev fuktskador.

Kan inte säga så mycket om takisolering typ Thermisol, då jag inte vet mer än vad jag läst här i någon tråd. Men den typ av yttre tilläggsisolering är ju som gjord för din situation. Frågan är bara om man har sorterat ut systemet så att det fungerar över lång tid.

Att sala på, isolera och råsponta är ju en gammal beprövad teknik, men även traditionella kallvindar tycks kunna få problem om man isolerar för mycket, så det är inte nödvändigtvis säkrare.

Kostnadsmässigt är det kanske inte så stor skillnad på dessa två alt?

Nej det är ju tvunget att iaf stoppa läckaget som blir av is, och för att stoppa det så måste jag ju isolera...

nej skulle inte tro att det är så stor skillnad i pengar

Om jag river gamla råsponten (någon som vet vad dom här brädorna heter?) är jag ju lite orolig över den gamla spånisoleringe på dom nästan lodräta sidorna...

enklast vore kanske att bara regla på ovanpå den gamla råsponten och lägga isolering i facken och på med nytt?

Fast det vore ju bra att se över isoleringen i väggar och även på den oåtkommliga vinden högst upp

Om jag river gamla råsponten (någon som vet vad dom här brädorna heter?) är jag ju lite orolig över den gamla spånisoleringe på dom nästan lodräta sidorna...
Antingen är det väl råspont, fast stående och med frästa spår, el kan det vara ett gammalt brädtak som man bara täckt in med plåt? (Gammalt brädtak är ungefär som en lockpanel på taket. I så fall kan ev brädorna vara tjärade.)

enklast vore kanske att bara regla på ovanpå den gamla råsponten och lägga isolering i facken och på med nytt?
Sannolikt. Hm, luftspalt...?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.