12 176 läst ·
7 svar
12k läst
7 svar
Hur vet man när det är dags att byta yttertak?
Medlem
· Värmdö kommun [tyvärr]
· 63 inlägg
Vi har ett hus med original yttertak i av tegelpannor (lertegel) från ca 1950. Hur vet man när det är dags att byta (lägga nytt)? Talar jag med byggfirmor så tycker de att det börjar bli dags, men de har ju ett eget intresse såklart. Har läst att gamla tegelpannor kan hålla länge, bara de är hela.
Är det därför gammalt takpapp som skulle vara anledningen att byta? och i så fall, borde det rimligtvis gå att lägga tillbaka original tegelpannorna efter att man byter takpapp (eller är det oekonomiskt att utföra takarbetet två gånger?) Vad letar man efter när man bedömer att det är dags att byta ut yttertaket?
Pannorna är lite angripna av alger, men jag antar att dessa kan spolas rent med olika medel och så.
Tack!
Är det därför gammalt takpapp som skulle vara anledningen att byta? och i så fall, borde det rimligtvis gå att lägga tillbaka original tegelpannorna efter att man byter takpapp (eller är det oekonomiskt att utföra takarbetet två gånger?) Vad letar man efter när man bedömer att det är dags att byta ut yttertaket?
Pannorna är lite angripna av alger, men jag antar att dessa kan spolas rent med olika medel och så.
Tack!
Kan du inspektera taket från vinden? Om du ser att det börjar komma in vatten vid häftigt regn, eller att råsponten börjar se dålig/möglig ut på flera ställen, eller att det rinner in vatten vid skorsten/genomföringar, så börjar det bli dags att byta.
Teglet behöver du inte byta ut, det kan hålla väldigt länge.
Underlagspappen bör troligen bytas ut, men eventuellt kan den bara tjäras också.
Råsponten kan du byta där den börjar se dålig ut.
Jag bytte vårt eternittak från 1957 i höstas och det var fint på de allra flesta ställen. Egentligen hade det räckt att byta det läckande takfönstret och reparera den underliggande masoniten som var rutten vid skorstenen då tidigare ägare hade fixat läckande plåtar men inte följdskadorna.
Underlagspappen bör troligen bytas ut, men eventuellt kan den bara tjäras också.
Jag bytte vårt eternittak från 1957 i höstas och det var fint på de allra flesta ställen. Egentligen hade det räckt att byta det läckande takfönstret och reparera den underliggande masoniten som var rutten vid skorstenen då tidigare ägare hade fixat läckande plåtar men inte följdskadorna.
Jag är i samma situation som TS. Har bytt de trasiga pannorna jag kommit åt, men det börjar bli dax att byta papp gissar jag. Många pannor är halvrisiga, men råsponten ok. Kan någon ge en fingervisning om ungefärlig kostnad? Enkelt, ganska flackt tak, c:a 80m2 boyta.
Ja efter 60 år är det helt säkert dags att byta pappen. Då om inte förr märker du också om det bordet ha bytts tidigare och du kanske får laga lite stolar/bjälkar om det läckt någonstans;-)pelpet skrev:Kan du inspektera taket från vinden? Om du ser att det börjar komma in vatten vid häftigt regn, eller att råsponten börjar se dålig/möglig ut på flera ställen, eller att det rinner in vatten vid skorsten/genomföringar, så börjar det bli dags att byta.
Alla hela pannor kan du säkert återanvända, de håller kanske lika länge till
Sent from my GT-I9300 using Byggahus
Det är ju en rätt intressant fråga... Jag går i samma tankar men jag har ju ett rätt nytt tak då i jämförelse (1977).
Det finns ett par mindre partier där det är svart i råsponten men det verkar vara gammalt eftersom det inte alls känns fuktigt trots både hällregn och nu snösmältning (var upp senast förra veckan och kollade).
Pannorna är hela men har ganska mycket påväxt av både mossa och alger.
Vi fick offert på 115.000 kr efter ROT för drygt 120kvm med nya plåtar och hängrännor med standard takpannor...
Ena takläggaren sa att vi skulle tvätta taket medan han andra sa att det kan förvärra saken, vilken ska man tro på?
Tvätta bort mossa/alger eller inte?
Mvh,
Anders
Det finns ett par mindre partier där det är svart i råsponten men det verkar vara gammalt eftersom det inte alls känns fuktigt trots både hällregn och nu snösmältning (var upp senast förra veckan och kollade).
Pannorna är hela men har ganska mycket påväxt av både mossa och alger.
Vi fick offert på 115.000 kr efter ROT för drygt 120kvm med nya plåtar och hängrännor med standard takpannor...
Ena takläggaren sa att vi skulle tvätta taket medan han andra sa att det kan förvärra saken, vilken ska man tro på?
Tvätta bort mossa/alger eller inte?
Mvh,
Anders
Det var väl egentligen besiktningsmannen när vi köpte som skrämde upp oss... efter att ha haft hit två takläggare så tyckte ingen av dem att det var någon panik med att byta tak trots att de förstås rekommenderade att vi "skulle börja fundera på det" och att dt är bättre att göra det i tid...
Lyft på några pannor lite här och var och kolla hur det är med pappen under.anders07 skrev:
Klicka här för att svara