Hejsan. Har fått en skorsten installerad på mitt garagetak som är 5m högt och 5m långt. Nu skulle jag behöva montera nåt för sotarn att klättra på och har fått priser på taksteg.
Enligt skorstensinstallatören är det aluminiumtak och dom som säljer taksteg säger att man ej får montera stegen på aluminiumtak. Det måste vara minst 0,5 tjockt.
Nån som har nåt tips på hur jag ska bära mig åt.
Mina egna funderingar är att antingen regla upp under plåten, eller att lägga tjockare plåt ovanpå.
Tacksam för svar och tips
Enligt skorstensinstallatören är det aluminiumtak och dom som säljer taksteg säger att man ej får montera stegen på aluminiumtak. Det måste vara minst 0,5 tjockt.
Nån som har nåt tips på hur jag ska bära mig åt.
Mina egna funderingar är att antingen regla upp under plåten, eller att lägga tjockare plåt ovanpå.
Tacksam för svar och tips
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "Taksteg"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Jag gjorde så hos min mor för att få det tjockare och stabilare.Masajäkel skrev:
Sotarn har inte sagt något om detta, så länge han kommer upp.
Dock så ligger det råspont under plåten.
Kolla med din sotare och hör vad han säger ang det.
Masonite mellan takstolarna och reglar, gissningsvis 45x70 el 45x95 under plåten.
Det var krav från brandskyddsinspektion el vad det heter. Jag stretade emot i det längsta då jag inte anser kravet/lösningen vara befogat/bättre än den rejäla takstege som använts i alla år tidigare. (Profilerat tak, 45 graders takvinkel och 2 m från takkant till mark. Det går inte ens med vilje att få den takstegen att glida på taket, och den räcker ända upp till nock.) Hur som helst efter krav om vite fick jag krypa till korset, och slänga ut sura pengar på en lagenlig lösning, som i mitt fall inte ökar taksäkerheten en endaste millimeter. (Hjärndött paragrafrytteri utan ett uns sunt förnuft.)
Nåväl, godkänt är det.
Här köpte jag min, (via återförsäljare Eldabutiken?): http://www.perwikstrand.se/takstegar.asp?nav=12021200&Pid=53&Produktid=53
Det var krav från brandskyddsinspektion el vad det heter. Jag stretade emot i det längsta då jag inte anser kravet/lösningen vara befogat/bättre än den rejäla takstege som använts i alla år tidigare. (Profilerat tak, 45 graders takvinkel och 2 m från takkant till mark. Det går inte ens med vilje att få den takstegen att glida på taket, och den räcker ända upp till nock.) Hur som helst efter krav om vite fick jag krypa till korset, och slänga ut sura pengar på en lagenlig lösning, som i mitt fall inte ökar taksäkerheten en endaste millimeter. (Hjärndött paragrafrytteri utan ett uns sunt förnuft.)
Nåväl, godkänt är det.
Här köpte jag min, (via återförsäljare Eldabutiken?): http://www.perwikstrand.se/takstegar.asp?nav=12021200&Pid=53&Produktid=53
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden