Hej.
Vi bor i ett radhus. Våra hängrännor, ca 7 meter högt, är dåliga både på framsidan och baksidan av huset. De är nedböjda eller "uttrycka" på vissa ställen, förmodligen pga tung snö. Så när det regnar så samlas regnvattnet på dessa ställen och forsar ut från hängrännan istället för vidare bort till stupröret. Vi vet inte om man måste byta ut hela hängrännorna eller om det går att laga de befintliga.

Vi kan inte själva komma upp på taket och fixa detta utan vi vill anlita något företag som kan göra det åt oss. Men det verkar ju helt omöjligt att hitta något sånt företag. Kan någon ge mig tips? Visst är det väl plåtslagare som man ska söka på? Eller är det takläggare?

Det måste ju finnas fler människor som inte kan byta hängrännor själva, utan anlitar folk för det... Men när jag söker på Google så hittar jag bara såna där "Gör det själv-sidor"... suck... :(

Dum fråga kanske men har ni testat att rensa hängrännorna? Kan vara så mycket skräp i rännorna eller också är det stopp i rören så inte vattnet rinner undan. Ibland finns det ett galler där vattnet rinner ned i stupröret som sätts igen med skräp. Kanske kan ni låna en stege och skaffa en sådan där rensgrej man kopplar till vattenslangen.
17a69b52.png

Nja, vi har försökt att rensa hängrännorna via fönstret på övervåningen, genom att lyfta ut nån hemmagjord pinne med borste på. Vi fick bort lite löv men det blev ingen skillnad. Tittar man ut från fönstret upp på hängrännan så ser man att hängrännan sluttar neråt precis där, att den lixom är bredare och har blivit lite utböjd, så vattnet fortsätter att samlas där, även fast löven är borttagna.

Hej
Du ska kontakta en plåtslagare. Hur du tur räcker det med att rikta rännorna.
Fredrik

• Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Fredrik Å skrev:
Hej
Du ska kontakta en plåtslagare. Hur du tur räcker det med att rikta rännorna.
Fredrik
Känner du möjligtvis till någon plåtslagare som du kan tipsa om? Jag har skickat förfrågan till några men inte fått svar från en enda... Antar att de kanske tycker att det är ett för "enkelt" jobb... eller jag vet inte..

Hantverkare är sådär. Man måste ringa och prata annars får man inga svar.
Om du berättar i vilken stad du bor så får du säkert tips på bra firmor.
Jag håller mig borta från hantverkare i största möjliga mån och gör själv så jag har inga tips .
Fredrik

S
plåtslagare brukar ha mycket att göra.
kolla även med byggare.
vi måste svara inom två signaler.
det finns faktiskt bra hantverkare, men dom har ju mest att göra.

Visst finns det bra hantverkare. Min erfarenhet är dock att besvara mail är inte detta skråets starkaste sida ;-)
Fredrik

• Gilla
Trollöra
  • Laddar…
S
dom flesta mindre sitter mest framför datorn i panik den 23-24 för att få ut lönen.
men annars är det inte mycket vid datorn, mest mobilen som går varm.

Alltså typ "vanliga" snickarfirmor? Kan de oxå hjälpa till med att byta / laga hängrännor?

@SBH precis så är det nog. Det är därför man måste ringa.
Fredrik

S
Jossan81 skrev:
Alltså typ "vanliga" snickarfirmor? Kan de oxå hjälpa till med att byta / laga hängrännor?
dom skall kunna. mindre gör ofta sånt. sen finns ju dom som inte har erfarenheten.

Jossan81 skrev:
Dom flesta snickarfirmor ger sej inte på att försöka rikta laga hängrännor utan det är plåtslagare som gör det. Ibland räcker det att byta några krock och trycka till rännan men beror på hur skadat det är.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.